Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
hynen

Navigation med PC & GPS

Rekommendera Poster

Hej, jag funderar på att skaffa en Laptop och koppla till en standard handburen GPS. JAg antar att det finns mängder av er som har erfarenhet av detta. Jag är främst intresserad av: Strömförbrukning? Montage - var och hur sätter ni fast utrustningen? Var sitter GPS handenheten? Jag har en Comfort 32 Mvh ANders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min srömförbrukning är ca 1amp GPS:sen har jag på en hållare i sittbrunn (fungerar inte i ruffen) Först hade jag datorn på navigationsbordet men det var lite knepigt att se skärmen ordentligt. Sedan arrangerade jag en vridbar ställning som kunde slidas ut i rufnedgången, mycket bättre (tydligare), fungerar utmärkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif

Ta en titt på www.bernberg.se där ser du hur ett exempel på montering ser ut. Info om allting som rör PC navigering finns också där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en variant på montage som jag såg i en tråd på fendern.se. Monterat i en Maxi 77. Syns tydligen bra från sittbrunnen enligt skribenten. /Bosse

post-14404-1394234310,4101_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Hej. Jag har gjort en bräda som jag satt i kanten på ruffnedgången,den är enkel att ta bort med ett enkelt handgrepp. Sedan kan jag rekomendera dig att köpa en GPS-puck istället för att koppla in en hand-GPS. Som alternativ kan du placera laptopen och pucken nere i ruffen på bordet som finns där. Det är inga problem med mottagningen i ruffen. GPS-pucken har jag köpt på Elfa. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse

Intressant! Jag undrar mycket över hur ni har löst frågan med strömförsörjning. Kan man köra en Laptop på 12 V??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns 2 billiga alternativ. Omvandlare från 12V-19V köpt billigast på Kjell&Co (typ Claes Olsson) Funkar kanonbra eller kan man köpa en DC/AC på 300W för att få 230V i båten för 399 :- på Harald Nyborg som finns i flera städer i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med en laptop och puck numer som köptes på Clas Olsson, inverter till 230 Vac på Kjell &Co och det funkar helt OK. På min båt passar datorn på ruffluckan, under sprayhood. Får dra ut luckan lite men det går bra att gå upp &ned ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterieliminator för laptop. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och 6 st. utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm. den funkar väl inte? ger 15volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mabe 542 har helt rätt, det går mig veterligen inte att höja en likspänning. Det vettigaste är att använda en inverter så kan man även ladda mobiler. Jag laddar tex. en skruvdragare på min, och det är den minsta Kjell&Co säljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Det fungerar alldeles utmärkt. Min bärbara dator vill ha 19 volt, och det får den med hjälp av den lilla spänningsomvandlaren från Clas O. Har själv kontrollmätit den och det stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Olof

Observera att Clas Ohlsons omvandlare från 12 volt inte funkar på Dell!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Compaq (19v) fungerar utmärkt med Claes Olssons likströmsomvandlare. Varför gå över ån efter vatten, 230v invertern drar ström och laptopens batterielimenator dra ström, att gå denna väg höjer strömförbrukningen avsevärt. Sedan kan viss elektronik vara känslig för billiga inverters som levererar en fyrkantsvåg (ej sinus som i vägguttagen) Har kompisar som använder Claes Olssons GPS puck i ruffen och det funkar utmärkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Tar du ut batteriet från laptopen så brukar dom funka väldigt bra på 12 volt.. Kan hända att fläkten låter lite konstigt ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar utmärkt att omvandla 12 v till t.ex. 16 volt som de flesta laptops går på eftersom man i omvandlaren hackar upp likspänningen till en högfrekvent växelspänning innan man transformerar den och sedan likriktar den igen. Kör med en sådan idag och det fungerar kanonbra till min IBM Thinkpad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara säga att jag har den där omvandlaren från Clas Ohlsson, och den fungerar alldeles utmärkt! Jag har dock hört talas om folk som säger att dom inte håller så bra under lång kontinuerlig drift. Men det är inget jag har märkt, än så länge i alla fall. Vill en påpeka det som Trio skrev om billiga inverters som ger en fyrkantsvåg i stället för sinus. Dom kan skada en del elektronisk utrustning! Ska ni ha 230 volt så se till att skaffa en som ger en sinusspänning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hansen

Om man tar ut batteriet ur PCn så drar den mindre ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kör jag, Fugawi3 med en lap och USB samt en omvandlare 12-230v och det funkar såååå bra jag är helnöjd! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Dell har en egen 12Vladddare som fås inom 3 månader (!) då den kommer från USA. Den ligger runt 1000 kr. Jag har kört med Dell laptop och Fugawi 3 och en via nätet uppskrämd Garmin 12, men det drar så mycket ström och ger en så svag bild att det blir en ny plotter i vår. Vad tror ni om Tomtoms bilnavigator kopplat till Fugawi 3?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...