Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Mange249

Tips på hur man säljer billig båt under sommaren?

Rekommendera Poster

Har precis köpt ny båt och ska således göra mig av med den gamla.

Det verkar helt klart vara stiltje på marknaden och i min klass Weedo 17 med B20/100a-drev där det är lite fix innan den är tiptop(laddar inte och behöver lite inställningar) verkar det inte lätt alls... 

Skrovet är riktigt bra i sjön(väger 900kg och bra v-botten) och mycket är bytt. Hela bränslesystemet bytt inklusive RF tank och genomgångna förgasare, nytt bränslefilter och pump. Elsystemet är genomgånget och med 2kretsar. Motorn har gått 4-5 säsonger sen renovering och toppen är planad och med ny packning sen 1 säsong pga monteringsmiss från förra ägaren.

Utsidan är fräch med billack(gul) och skrovet ser helt klart ballare ut än många andra sportbåtar.

Min fråga är då dels vad man kan våga sig på för pris och dels var man bäst annonserar. Blocket fungerar ju som blocket gör och även om det bör vara där flest ser är min erfarenhet att det inte är där man säljer saker snabbast eller bäst om de inte är mainstream.

Så vad tror ni, är det rimligt att få ut en bit över 20 med tanke på att det är lite fix?

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Magnus, båtmarknaden är krass och en båt är aldrig värd mer än vad en kund till slut betalar, man kan bara välja mellan budet och att inte sälja, sätt ut annons här på forumet, Blocket och båtnet så når du nog de allra flesta som söker en båt, lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör fixa så att den laddar och går rent innan du försöker sälja båten annars försvinner 75% av spekulanterna direkt. Nu när halva sommaren har gått vill ingen köpa en båt som man måste börja skruva på ska bara vara att vrida om nyckeln o köra skruva kan man göra i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser det ut framåt hösten? Är det dött eller går det att sälja båt i säg september? Har tänkt påbörja fixandet och lägga ut annons inom kort, men om det går trögt är det bra att veta hur länge man har på sig innan man måste planera för vinterplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en väldigt fin höst så visst går det att sälja båt men planera readan nu för att behöva ta upp den i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...