Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
kustartilleristen

Styrpulpet - vilken ska jag välja?

Rekommendera Poster

Hej! Ny på forumet här och första inlägget.

Jag letar efter ny styrpulpet. Kriterierna är att den ska ha vindskydd med körkapell och bra förvaringsutrymmen. Jag har tittat på en Bella 490R och den är exakt vad jag vill ha och i rätt storleksklass men det fanns bara 2 st på blocket. Är det någon som har tips på liknande fast andra märken? Båten får gärna va ännu mindre 415-450 huvudsaken är att den har körkapell och packutrymmen.

Mvh

Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle rekomendera en Bella 530 Excel, den var vi nöjda med.

Finns även som 500 Excel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tack för förslaget. Känns lite i största laget för oss. Åker på sommens vatten och är bara två pers. Har en 40hkt nu och vill inte ha för stor båt av den anledningen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjön Sommen är ju en ganska stor sjö.. Har själv aldrig åkt på den förutom färjan över till Torpön, så jag vet inte hur vågorna blir.

Hur som helst så är en båt över 5m, betydligt bättre om det är lite sjögång. Min båt är 4,8m och åker i Åsunden, Järnlunden och Emmern.. men den kan kännas liten när det blåser på åt rätt håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte min Yamarin 490 BR så tittade jag även på Bella 490R men valde bort den pga sämre stuvmöjligheter. Min har som de flesta andra en vindruta och så har jag dessutom ett körkapell. Det ligger ett antal såna på Blocket nu men jag kan inte värdera prisbilden. Jag är dock mycket nöjd med min. 490 BR har en lillasyster som heter 415. Kanske det kan vara ett alternativ?

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som ett bra alternativ. Har spenderat en del fisketurer  i en Yamarin 415 smiley Minns att den gick riktigt bra i vattnet!

Ja det kan blåsa på rätt hårt kring blåvik annars är sommen en ganska lugn sjö med små korta vågor. Vädret tillåts väl aldrig att piska upp riktiga vågor pga alla vikar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...