Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
rogerhoglund

Kylväska 12v - vågar man använda den under gång?

Rekommendera Poster

Jag har en kylväska för fritidsbruk. Den kopplas till ett vanligt 12 v uttag. Frågan är vad som händer med elförbrukningen ombord. Jag har inte för avsikt att köra kylväskan när motorn är avstängd utan bara under gång. kan den i alla fall dra ur batterierna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar förstås om vi vet vad du har för motor/laddningsström. Pratar vi om en inombordsmotor så är det knappast något problem, även den klenaste generator laddar betydligt mer än vad kylboxen drar. En mindre utombordsmotor är en annan historia, de brukar ha ganska klen laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En normal billig kylväska med Peltier-element drar ca 4 A hela tiden.

Om du har motorn igång lär den klara både kylväska och laddning. Om vi pratar en större utombordare 40 hk och uppåt eller inombordare. Den laddar batteriet något långsammare eftersom en 4 Ampere går till väskan. Men om du bara har batteriet till motorstart och lite musik spelar det ingen roll.

Jag skulle inte vara rädd att ha kylväskan igång under 0,5-1 timme på bara batteriet heller.

En voltmeter till batteriet är ingen dum ide. Den behöver inte vara dyr, det man vill se är att spänningen sakta stiger från 11-12V till över 13.5 V när motorn går = batteriet laddas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

vi har en inombordare VP TAMD 41 B på 200 HK. Generatorn är helt ny och jag tror den är på 40 ampere.

Det låter på er som om det skulle fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar alldeles utmärkt, sen tror jag faktiskt att din generator är av lite högre kapacitet än 40A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra info. kollade i mina papper och du hade rätt. Generatorn är på 70A.  Inga problem med andra ord!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...