Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
TT71

Mercruiser eller Penta bensin årsmodell 2002

Rekommendera Poster

Lutar åt att slå till på en Aquador 23:a.  Lyckas inte få till det riktigt pris/prestanda/driftskostnader etc för en diesel så lutar numera åt en bensinvariant.  Behöver lite input när det gäller valet mellan Mercruiser 5.0 L MPI och  Volvo Penta 5.0 L- sötvattenkyld, båda årsmodell 2002. (Ja jag har sökt efter svar...) . Är det stor skillnad när det gäller driftsäkerhet, kostnad och komfort? Är inte mercruisern sötvattenkyld? Är det motiverat med en stor prisskillnad (pentan dyrare) om båtarna i övrigt är likvärdiga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puffar.... Ingen med bättre kunskap som kan bidra med sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentan är dyrare vid nypris så det bör rimligen följa även beg pris.

Motormässigt är de relativt lika, basmotorn - järnklumpen är den samma men allt som är påplockat skiljer.

Pentas drev är hållbarare än Mercruisers, det är ganska vedertaget i branschen.

Mercruisern finns som både sjövattenkyld och sötvattenvatten, samma med Pentan.

Vad innebär en stor prisskillnad ?  Är de exakt lika verkligen ?  ex samma propellertyp på bägge ?

Mvh



Senast ändrad av bobslob | 21 juli 2011 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MPI motorer är att föredra framför förgasarmotorer alla gånger. Dock så skriver du inte om pentan är med insprutning eller inte. Då motorerna drar sig mot 10 år i båda fallen, så är skicket på respektive motor mera avgörande än just märket. Pentan är jo sötvattenkyld, vilket normalt ger längre livslängd på motorn, OM inte den har, eller har haft problem med kylningen, vilket inte är ovanligt på 10 år gammla sötvatten kylda motorer. Mercruiser delar kan du köpa lite överalt till ca 50% av kostnaderna gemförd med VP original delar, och tro mig, delar lär gå åt på en äldre motor. Annars så är blocken identiska. Det med at VP dreven håller längre än Merc, tar jag med en nypa salt, viktigt är att gemföra äpplen med äpplen, då både VP och Mercruiser har många olika drev, anpassad för olika motorer, inte ovanligt med maxbelastninger på billiga/enkla Alpha drev, vikket ger kortad livslängd, men köra ihjäl ett välskött Bravo drev ses nära på som omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört en Aquador  23 DC i fem säsonger som jag köpte ny 2006, Motorn en Mercruiser 5,0 MPI V8 260 HK  med Bravo 1 drev går som en dröm, billigare att serva och att äga än motsvarande VP.3.200 varv och 23-24 knop med förbr på ca 1,5 L N/m. Kan varmt rekomendera det motoralternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra svar!!! Återstår att se om man vågar gå in för en så gammal som -02, både utifrån överväganden som om motorn är välskött, som att Aquador 23:an tydligen ändrade skrovet per -04 (kortade den yttre steglisten för att gå bättre i sjön . Det skiljer dock åtskilliga lusentappar så allt kan inte vara perfekt. Oavsett om det är Mercruiser eller Penta så önskar man som oteknisk så underhållsfritt som möjligt och att det räcker med att lämna bort en årlig service.... Finns det några andra överväganden när det gäller denna typ av ekipage så mottages synpunkter tacksamt! (Fortfarande finns alternativet amerikansk Monterey för halva priset...).

Återigen, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...