maxi222 0 Postad 14 Juli , 2011 Jag har precis köpt en Banner 28, och där sitter en Volvo penta Mb2/50s i den. Problemet är att motorn inte startar, det kommer bla ingen gnista och så är bränslepumpen sprucken. Någon som har något förslag på hur något av detta kan åtgärdas eller om motorn bara ska bytas ut? Jag har en budget på ca 5000kr, så den andra frågan är om det är värt att laga den gamla motorn för dom pengarna eller bara köpa en utombordare? Är ju trots allt skönt med en innombordare när det krisar, men samtidigt synd i en sån båt. Jag hade också någon lös fundering på att byta ut motorn till en elmotor och använda 50s drevet, någon som har gjort detta eller har några funderingar kring detta? mvh max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2011 Elmotor ja intresant sådana funderingar gillar jag ett litet elverk som står och puttrar någonstans. Vill minnas att någon har haft samma ide tidigare, detta vill vi följa. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Juli , 2011 Visst är det intressant med elmotor, men det behövs en rejäl batteribank om man ska komma någon stans. Behöver man hela tiden ha ett elverk som står och går så kan jag inte riktigt se poängen med att gå omvägen via en elmotor. Med en budget på 5000 så blir det nog tufft att få in batterier, batteriladdare, elverk, elmotor och hastighetsreglering... Jag hade lagt pengarna på en ny bränslepump och laga tändsystemet. Senast ändrad av Maximarcus | 15 juli 2011 | 10:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2011 Om jag inte är fel underättad så är Banner28 en segelbåt, så det lär väl inte bli så mycket motorgång så att båten behöver fyllas med batterier. Till frågeställaren; Låt dig inte slås ner av någon som inte sett poängen med din ide, arbeta stolt vidare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxi222 0 Postad 15 Juli , 2011 Problemet med bränslepumpen är ju att de inte tillverkas längre och verkar vara svåra att få tag på utan att behöva köpa en komplett motor, och då är det ju inte ens säkert att den blir stabil. Helt rätt det är en segelbåt, den är lättdriven och motorn används mest vid tilllägning. Batterier kan jag få tag på så det behöver jag inte räkna med i budgeten, så det blir bara motor och styrning och det går att få tag på en 6kw motor med styrning för lite mer än 6000kr vilket jag kan tänka mig. Men jag har är osäker på hur svår installationen blir, menar då det mekaniska att motoraxel måste sitta precis jäms med propelleraxel mm? Sen är jag också lite osäker på hur stor effektförlusten blir i ett s-drev? dom säger ju att det är att föredra att montera el-motorer med rak axel för att slippa förlusten, men det blir dyrare då man måste ha radiallager i motorn och ha ny axel och propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Juli , 2011 Kolla med den här annonsören, han kanske har eller har tips: http://www.blocket.se/goteborg/Matarpump_Volvo_Penta_kompletta_filter_34912525.htm?ca=15&w=2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Juli , 2011 Ja nu var det ju en Mb2/50s = en bensinmotor. Tråkigt det där att när antalet maskiner som är kvar i drift går ner så slutar tillverkarna att leverera delar, och det är dom stora drakarna som är värst. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Juli , 2011 Han kanske har eller har tips skrev jag, jag skrev inte att det var en dieselmotor........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 16 Juli , 2011 Jag skulle kolla med de här, http://www.saildrive.se/ De jobbar med en efterföjare till din motor (som ju är en konverterad utombordare, Honda tror jag?) och kanske vet var man kan hitta delar. De har enligt hemsidan begagnade delar i liten omfattning till din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 16 Juli , 2011 Jag hade en varvsgranne som hade en sådan motor. Han hade lämnade den på service och sänkte ner den i båten ensam. Tydligen finns det mycket att läsa om man Googlar, fann denna om jakten på en impeller. Jag skulle ni undersöka om montorn gick att åtgärda. om inte överväga Saildrive alternativet. http://episodi.blogspot.com/2009/07/impellern-en-het-snurra.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxi222 0 Postad 24 Juli , 2011 Jag har nu lyckats få motorn att tända och gå ett kort tag, men den går bara på väldigt hög gas. Någon som vet vad detta kan bero på? Misstänker att tändstiften inte får tillräkligt med ström, och att det kan bero på att generatorn är seg, någon som vet något om detta eller hur man kan renovera denna? Har nu lyckats laga alla delar (tror jag), förgasaren var bland annat full med skit mm. Hade varit kul att få igång denna, men överväger fortfarande att byta till en elmotor till hösten så om någon har några funderingar kring hur man kan göra detta på det befintliga s-drevet så får de görna dela med sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser