Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
jiwisto

Hur koppla in Sony stereo i båten?

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis fått en Sony CDX S1000 bilstereo (den kommer sitta skyddad från vatten) som jag vill koppla in i min motorbåt (Fjord 21 Holliday), men jag vet inte hur jag ska ansluta spänningen från båten till stereon? Det är ett för mig gigantiskt antal kablar som kommer ut via multikontakten från stereon, men jag gissar på att jag endast behöver ett par av dessa kablar, typ spänning ( ) och jordning (-)...eller?

Hur ska jag koppla in den i båten?

Se bilderna och guida mig, jag tar tacksamt emot er hjälp så jag kan lyssna lite på båtvädret i sommar laugh

Mvh Captain Elchock

Senast ändrad av jiwisto | 14 juli 2011 | 12:36

post-10017907-1394236769,3082_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röd och Gul är 12v.. gula kan man sätta till tändningslåset så stereon stängs av när man vrider av nyckeln i t.ex. bilen. Jag har kopplat bägge på 12v så den får spänning hela tiden..
Se till att ha en säkring på kabeln.. kanske den under kontakten räcker..?

Svart är jordningen - 12v..

Blå är en kabel för styrsignal till slutsteg har jag för mig... är lite osäker där.
Men det står i bruksanvisningen om du har en sådan..

Den andra kabelhärvan/kontakten är till högtalarna..
Kablarna är indelade i V/H fram och V/H bak.. vet inte vilka som är vilka, men det är tråkigt om man kopplar in 2 vänsterkanaler.. Du får testa dig fram om ingen annan här vet eller du kan läsa dig till det i någon instruktion som följer med stereon.

På stereons baksida har du längst ner till vänster (bilden i mitten) kontakten för radioantenn.
Jämte den är det RCA-kontakter för slutsteg.. om du vill ha lite kraftigare högtalare.

Senast ändrad av Daniel_B | 14 juli 2011 | 17:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du fick väl med en bruksnvisning där det står vilka färger på kablarna som går till vad. Du har och - till 4 högtalre. sen har du - till din jordplint baktill på instrumentbrädan där allt annat ochså går in. Antar att du även har en plint baktill på dina instrumentpanel med säkringar där du kan koppla den ena kabeln. Den andra kabeln från radion är till för minnet till radiostationer mm den drar du direkt till ett av dina förbrukarbatterier annars får du programera om radion varje gång du ska ut på sjön för jag antar att du har en huvudbrytare som du slår ifrån när du lämnar båten. Har du ingen installations manual så skriv radions namn på google bara att ladda ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...