majastina 0 Postad 13 Juli , 2011 våran nyinköpta evinrude 70hk-89a funkar okey lite ojämn tomgång vid start. efter körning 15 knop 3minuter börjar motorn rycka räjält . varvid farten måste sänkas till 4- knop. kört med ny soppa med ksprit i 30 minuter utan förbättring någon vänlig själ som hört något liknande och kan bidra med hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widde87 0 Postad 14 Juli , 2011 Hej jag gjorde rent förgasare och bytte tändstift och då blev den bra igen.prova det.alltså blås alla munstycken med tryckluft sen skruv ihop igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 14 Juli , 2011 villken färg är det på röken? kommer röken från avgaserna`? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majastina 0 Postad 14 Juli , 2011 Hej. Det ser ut som vanlig 2 takts rök ,kommer från utblås vid vattenytan ryker dock ganska mycket vid uppkommet fel. Jag tycker soppan rinner rakt igenom motorn.. Kan det vara gammal olja tror min är 4 år ?. Hur uppträde en snurra med 50% gammal bil olja ? Motorn hoppar när den plötsligt går ryckigt tyder det på att den får för mycket soppa . Kan det vara tempswitchen som är trasig .är det en speciel till evinrudemotorer? Kan man utesluta något .Nålen tändningen.membran i förgasare. körde en sväng i dag orkade bara med 30 sek på fullgas innan den började hoppa ( misstända ) Tack för all hjälp . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akehudik 0 Postad 15 Juli , 2011 Bil olja??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 15 Juli , 2011 Det kan vara att toppen har en spricka som vidgar sig när motorn börjar bli varm.eller toppackning.Då kan man få vatten i cylindern som gör att den misständer och ryker. Om det skulle va förmycket bränsle borde det luckta bensin när det inträffar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majastina 0 Postad 15 Juli , 2011 Hej . Har bara testat kört 10min idag pga vågorna vid sommar huset vid träsköfjärden kanske max 10 knop funkat bra . Ska i morgon försöka koppla ur tempswitchen och termostaten och konstatera hur mycket extra det ryker efter att felet har uppstått. Funderingar : Om man har fel tändstifft (monterade av tidigare ägare ) vad kan de bli för symtom Tack ni som svarar /Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majastina 0 Postad 19 Juli , 2011 Hej. Jag har kopplat isär temp switch kontakten och tagit bort termostaten sedan dess har jag inte haft något problem med att den börja rycka ,varvid jag fick gå ned till 4knop. Problem som kvarstår är att denstannar när jag har friläge i . Den drag 10 liter /halv timme 10 knop är inte det för mycket.? Kan jag göra rent något i förgasarna utan att ta bort dom? Någon som har några tips /Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 21 Juli , 2011 Hej Sätt i termostaten igen så går inte motorn kall i onödan fungerar det då så är det ju bara att köpa ny temp switch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser