Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Yamahamotor

Bensinblandning.

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon vänlig skäl som kan berätta för mig vilket blandningsförhållande det är till min motor. Det är en 9,9 hkr år någongång mellan 88-90. Det står 1:100 på 3 olika ställen på motorn..Insidan finns en lapp det står oil 1:100. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack..Det var verkligen ett snabbt svar. Då ska jag blanda efter detta och ge mig ut en sväng när det lugnat ner sig lite..Ett Stort Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera det dubbla. Dessa 1:100 motorer skiljer sig inte konstruktionsmässigt från de till vilka det rekommenderas 1:50 dvs 2 %. Yamaha återgick senare till 1:50, enligt vad jag hört därför att marginalerna med 1:100 blev för små.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är bättre att blanda lite fetare med olja. Vill ju inte riskera att den nyper eller skär.  Och risken att den ska sota lite mera är väl minimal. Bättre vara på den säkra sidan.

Tack för dom goda råden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även Johnson hade ett par år 1/100 blandning men motorerna återkallades och 1/100 dekalerna byttes ut mot 1/50 igen. Det går att köra 1/100 men som redan skrivits försvinner alla säkerhetsmarginaler. Jag brukar blanda 1/65 på min Johnny då dunken rymmer 6,5 liter så blir det lätt att slå i 1 dl olja till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Min motor är en Yamaha 70hk -86 och den har 1:100 dekaler gällande oljan...!

Ni menar alltså att jag borde köra 1:50 istället?! Har kört 350-400 sjömil hittills i år utan problem på 1:100 och jag vet faktiskt inte vad tidigare ägare kört för blandning...

Körde på 1:50 nå´ n tank i början av säsongen (innan jag såg klistermärket...) och tyckte den rök en del då, fast det ska väl iofs gamla tvåtaktare göra... ;-)

//Brådhis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för alla snabba svar. Jag tror jag börjar blanda 1:50 går den bra och inte ryker ALLT för mycket så fortsätter jag med den blandningen. Är det inte lite beroende på vilket fabrikat av olja också? Eller det är hugget som stucket? Det viktigaste är väl att det är tvåtaktsolja till utombordare.

Mvh Landkrabbanlaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade själv en 30 hk Yamaha med Autolube från 1991 som jag körde i 13 säsonger, över 1000 timmar, ofatst 18-20 knop av 23 möjliga.

Enligt mina beräkningar låg medeloljeförbrukning på ca 1:120 och motorblocket var i perfekt skick när motorn såldes vidare. Så Yamahamotorer är rena precisionsverk som inte behöver så mycket olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...