sasse73 0 Postad 13 Juli , 2011 När jag vrider på nyckeln och kommer till första läget så får jag spänning på alla instrument. När jag vrider ett snäpp till, då motorn ska starta, så försvinner spänningen till alla instrument och startmotorn går inte. När jag släpper nyckeln så kommer inte spänningen tillbaka till instrumenten. Jag har varit och kopplat lite under instrumentbrädan men bara lagt till tankgivare för septitank samt GPS-logg. Spänning till dem har jag tagit parallelllt med matning för lampor. Så medvetet har jag inte varit på något relaterat till tändningen. Någon som har en idé om vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 13 Juli , 2011 Förmodligen har du dragit ut en kabbel från tändningen under panenlen eller dålig kontak med en av dessa utan vetskap, kolla om alla sitter som det ska och testa igen. Om du inte kan se, använd en liten spegel eller känn med fingrana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sasse73 0 Postad 21 Juli , 2011 Ibland är det för lätt...eller slarvigt. Utan att veta varför så fungerade det plötsligt. Härligt! Bokade upp en flera-dagarstur på sjön som gick bra fram till sista eftermiddagen då det efter trevligt grill och bad var dags att åka hem. Stendött! Rev och slet i allt som var det minsta misstänkt, när jag provade att dra runt startmotorn genom att koppla den direkt mot batteriet så hände absolut ingenting! Glasklart tänkte jag, ringde efter bogsering av sjöräddningssällskapet (Tack för att ni finns!) och monterade bort startmotorn. Dagen efter testades startmotorn hos kunnig firma och den fick med beröm godkänt..... Då återstår bara att börja tänka på jordningen/minus till motorblocket, om den var dålig. Jag hade spänningsmätt mellan blocket och plus på batteriet och det fanns full spänning där. Glömde i sommarhettan att resistansmäta. Packade bilen full med alla verktyg jag äger, åkte till båten, öppnade luckan till batterierna och 3 sekunder senare hittar jag problemet: Minuskabeln är skarvad med en extra batteripolsko för att kunna koppla in två batterier och den hade gått upp så kablarna hade glidit ur!! De låg så när varandra, på en aluminiumplåt, att beroende på båtens läge i vattnet (gissar jag) så har jag för det mesta haft kontakt..... Snopet men enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser