Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Jocke-SeaRay

Dra RIB efter motorbåt !?!?!?!

Rekommendera Poster

Hallå där ...   är det någon som drar en RIB efter sin motorbåt i planande fart , ca 25knop ?

Vi vill köpen en så stor RIB som möjligt men samtidigt kunna släpa den efter våran båt utan bekymmer :-)

Någon som har erfarenhet i detta ämne ? 

Den skall släpas efter en Chris craft 30ft med 2xV8 ..

post-11345-1394236768,5355_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om dragbåten rår med det, och knaparna håller, så känns det spontant som en vådlig aktivitet att bogsera en liten lätt båt i planfart. Man gör det ju på lek med minsta sortens gummijollar, badringar och sånt, men då ingår det i beräkningen att de slår runt och har sig, det är äventyret med det hela. En komplett båt med motor och allt skulle jag inte hantera på det sättet.

Senast ändrad av monark-670 | 13 juli 2011 | 11:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att dra en rejäl jolle efter båten i 25 knop är inga större svårigheter iallafall om båten har 1 motor. Man får ha relativt lång lina och en som sitter o kollar bakåt o tar in på linan när man ska köra sakta. Men nu har ju du 2 motorer vet inte hur det blir med virvlarna bakom man vil ju inte att jollen åker som ett s hela tiden. Föreslår att du lånar en roddbåt,ribb  eller nått o åker ut o testar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har iofs bara släpat en liten RIB bakom i 25knop men riben kommer med stor sannolikhet att börja åka från sida till sida och eskalera detta tills man måste sänka farten. Detta händer med det mesta som har någon form av djupare skrov. Plattare saker är betydligt lugnare då de inte styr själva, men som uvek skrev, låna en båt och ut och testa.

Vår 270 RIB åker numera med på badplattformen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är vi där igen ...  jag frågar inte efter dävertar !!!!!!!

Du får gärna svara på varför det är ''Ingen bra ide'' ...  förmodligen har du släpat en RIB bakom dig i 25knop och av den erfarenheten   avråder mig ?  ... Eller hur ?!!?!  

/ j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken otrevlig ton i denna tråden....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom som läser min fråga borde förstå vilken typ av erfareheter jag är ute efter ...  ganska lätt !!!

Saken är ju den att jag vill veta INNAN jag investerar om detta är praktiskt genomförbart . Att då en del ''tycker'' har jag tyvärr ingen glädje av ... Någon här på MG sitter säkert på praktisk erfarenhet och de är den jag behöver dra nytta av ......  Där av min fråga ! -Enkelt ! 

*Att det finns dävertar .. det vet jag radan !!!

*Att någon avråder mig från att släpa på en rib efter min båt,då vill jag veta varför .....

Så ... finns någon med mer kunskap som kan hjälpa mig ?

Rib = plastskrov ......och inte en vanlig gummibåt !

/ J

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 13 juli 2011 | 21:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som man frågar får man svar!

Har du sett någon annan dra sin rib i 25 knop? Då är det säkert gångbart.

Har du frågat ditt försäkringsbolag om de ersätter skador på andras båtar om du av en händelse skulle tappa din rib pga, försummelse?

Om du måste göra en tvär gir eller slå stopp i maskin, vad tror du händer då?

Idioti att bara fundera i dina banor, har du mer än luft mellan öronen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....detta med manöverbarheten, gir och snabba stopp , gissar du bara eller vet du av egen erfarenhet vad som händer ..?   -Bra tänkt i alla fall ! .

Ni som läser min fråga vet att jag är ute efter någon som har gjort detta och kan sprida lite av sanningens ord !  -Då slipper jag läsa massa 'tyckanden' ..  för de verkar de finnas gott om !!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med least om att tonen i tråden är tråkig. Att folk kommer med goda råd är väl själva avsikten med ett forum. Om man vill ha bestämda svar så får man ringa 118 800...

Sea-ray undanber sig svar från de som inte provat att bogsera en RIB i 25 knop. Risken är uppenbar att han inte får några svar alls då eftersom det inte lär vara särskilt vanligt. Jag har inte sett någon under mina 30 år i skärgården.

Men, för att återgå till ämnet och komma med goda råd :-), så kanske en möjlighet är att ha väldigt kort lina, så att RIBens för stöder mot akterspegeln/badbryggan. Då borde den följa med rätt så stumt.

/Rm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också tänka sig två stänger/rör, ett från vardera knap i aktern som möts vid en punkt akter om båten där ribben kopplas, då helst med en lina genom det ena röret för att på så vis släppa efter på avståndet mellan dragare och det som dras. Vid planingsfart är ribben fixerad strax bakom dragaren.

Kanske en tokig tanke, men det verkar hela idén vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det funkar Jocke.  Jag  har dragit en 3-meters rib i 30 knop utan problem, men du måste ha en badbrygga där du drar upp jollen så långt det går så att endast jollens sidopontoners bakre delar vilar i vattnet.  Se bara till att fixera jollen ordentligt, se usel ritning.

post-13907-1394236770,115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser man på!  Nästan precis vad jag och pseudonym spekulerade oss fram till!

/Rm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man släpa en båt  i så hög fart borde det enda rätta vara så. Dvs kort lina med båten delvis uppe på badbryggan.

Att släpa en relativt stor RIB i 25 knop med normallång lina låter ju på gränsen till livsfarligt.

Vad händer om man behöver göra en kraftig undanmanöver eller göra ett hastigt stopp.

Men detta är ju spekulationer så nu blir man nog idiotförklaradwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte riktigt samma sak, men jag har släpat min gummibåt (jag vet, ingen rib men den har i alla fall uppblåsbar köl) efter min båt i 20 knop. Det fungerade, men jag gör det inte längre av flera anledningar. Dels så hamnade gummibåten utanför aktersvallet ibland efter att man svängt eller tagit svall från någon annan båt. Hur man än svängde så gick den inte tillbaka, det var bara att dra ner farten och sen gasa på igen. Det problemet kan väl avhjälpas om man ser till att ha korta linor som föreslagits.

Den andra anledningen var att båten drog rejält mycket mer bränsle med jollen släpandes efter, förmodligen påverkas min båts förbrukning betydligt mer än din.

Jag har numera båten fäst på badbryggan i hemtillverkade fästen på samma tema som Snap-Davits (fast mycket stadigare så man kan ha motorn kvar på gummibåten).

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skickat från ..en..iphone

Tack..för..alla..praktiska..råd.....Terra:-)kul..att.se..dig..igen... Att..kroka..upp..riben..på..badbryggan..tror..jag..kommer..att..funka..superbra.. Där..ser..ni..de..finns..folk..med..erfarenhet.....

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 17 juli 2011 | 15:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...