Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025
patrikholmqvist

Generator hjälp.

Rekommendera Poster

b = till batteri

d = till kontrolllampa (viste jag inte innan men google is my friend) 

w  = är ju till varvräknaren.

Sen sitter det ju en skruvkontakt brövid w som går ner i generatorn vad är detta??

post-10017461-1394236768,4206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite fundersam.

Det verkar ju vara ett alu skrov på denna generator.?

Vad jordar jag denna då?

Hittar b

Och d men inge d-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men D- syns ju på ditt foto?
B och D- borde vara grova anslutningar pga hög strömstyrka. D däremot går ju via laddlampan till tändningsplus, bara 3-4 W dvs 0,25-0,33 A.

B anslutningens genomföring verkar tydligt isolerad från höljet, men inte D- och den andra grova anslutningen? Kan det vara en extra jordning? Syns inte vad som ev står under avstörnings-kondensatorns anslutning.

/ Thomas

post-10006646-1394236768,732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja nu ska jag försöka skriva lite bättre tydligt utan iphone.

D- som du pekar på är D ser ut som - men tittar man nära så är det ett där

Så jag har hittat alla punkter som du markerar frågan är punkten på din bild som är marerad med Jord? är den som jag också tror är trolig jord men kan jag veta detta till 100%???

// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när du säger det så kan jag se att det faktiskt står D .
Det mesta talar som du säger för att det jag kallade jord? är D-, kondensatorns plåtanslutning brukar vara jordad och anslutningen är grov.
Har du lossat kondensatorn, tycker mig se ett minustecken sticka fram nära W-anslutningen? Kanske står det faktiskt D- upp&ner under plåten?

Har du möjlighet att ohm-mäta så kan du nog mäta likriktardioderna mellan B och D- , sitter som i figuren och digitala multimetrar brukar ha ett särskilt diodtestarläge.
(Själv hade jag vågat mig på att koppla även utan mätning, är tillräckligt övertygad om att jord? faktiskt är den eftersökta - troligen icke höljesanslutna - Dminus.)

/ Thomas
Edit: De grova lindningarna kortsluter, så kretsen blir ju helt enkelt 3st parallelldioder i serie med 3st andra parallelldioder mätt mellan B och D-.

Senast ändrad av Thomas-1 | 15 juli 2011 | 14:02

post-10006646-1394236770,688_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... man skulle eventuellt kunna använda en svag 12V glödlampa i stället för multimeter, men eftersom regulatorns strömförsörjning också ligger mellan B och D- så är det kanske onödigt riskabelt att polvända samt köra ens en såpass liten ström. Fasen vet hur elektroniken är kopplad nu för tiden?

En digital multimeter däremot använder en ytterst pytteliten strömstyrka, men är lite knepig att använda för just diodmätningar.
I diodtestläget visar de faktiskt framspänningsfall - alltså inte ohm enligt sajten nedan.
I ditt fall runt 1,4V eftersom de två seriekopplade 3diodgrupperna bör ha 0,7 vardera. (Parallellkopplingen i sig påverkar inte 0,7V-framspänningsfallet som man kanske kan tro, däremot så förgrenas strömmen och 3gruppen tål därmed högre strömstyrka än en enskild diod, om jag fattat rätt.)
http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_3/2.html

Säg det ämne som inte jag kan trassla till ... :-)
/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte koppla en generator så här.

Är jag rätt ute eller måste jag göra om det.
Kopplingen är i strömställaren för batteri 1 och 2 eller 1 och 2.

Se bild för mer info. 

Senast ändrad av patrikholmqvist | 17 juli 2011 | 20:38

Senast ändrad av patrikholmqvist | 17 juli 2011 | 20:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var lite klyven då all ström som kommer ifrån generatorn är väl på 14,4v eller något sånt.

Klarar min elektronig av detta som är 12v.
Jag tycker att det är inom de marginaler, så det ska gå men annat idee och förslag tas gärna i mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser väl okej ut förutsatt att du valt rätt inkopplingspunkter på strömställaren.
Alltså så att omkoppling kan ske enligt sajtens schema ...
http://www.seasea.se/El/Panel_Kontakter/Huvudströmbrytare/UserFiles/Byggplast och Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/71332.pdf

All båtelektronik måste tåla laddspänningens 14,3 V. De brukar dessutom ha skaplig marginal och vara specade till max 15,5 V.
Men ... generatorn är känslig och sägs kunna gå sönder ifall den plötsligt förlorar kontakten med bägge batterierna under laddning. 1 2omkopplare brukar därför vara konstruerade så att nåt batteri alltid är anslutet under själva omkopplingen.
Lysdiodbelysning sägs få kortare livslängd ifall de är tända ofta under laddning, har sett tips på separata spänningsbegränsare inkopplade på deras ledningar för att öka livslängden.

Hur gick det för resten med D- . Hittade du nån beteckning eller chansar du, har du kanske rent av redan provkört laddningen på ett batteri?

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 18 juli 2011 | 14:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEj det är inkopplat som vi tror att D- är dvs. Jord?

Jag har ej testat en då jag en har kunnat koppla ihopp kobeln mellan batteri och startmotorn. Pappa har skarvhyllsor för så grova koblar dom 50kvadrat, men den lymen är ute på en segelbåt nere i gotland. Men imorgon så happas jag kunna testa allt.

Håll tummarna,
Jag ska lägga ut lite bilder ikväll på Mina båtar

Där ser ni nog en Ancas Queen 24 som inte är lik andra Ancas.
Har inte set en med Targabåga iaf :-D
Men den ska sitta där så jag får till det med kappelet, konceptet är så och var så innan jag tog över båten. Men han innan hade tagit bort den och plastat så nu har jag satt dit den igen. Och troligen kommer det vara en utveklingsfas till en bättre Targabåga men jag vill nog ha targa iaf.
Tycker det ser fräkt ut. 

// Patrik

Senast ändrad av patrikholmqvist | 18 juli 2011 | 20:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...