Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
shipsim

Lutande Flipper 666.... ska det vara så?

Rekommendera Poster

Är relativt nybliven ägare till en Flipper 666, 07... Dessutom ny med motorbåt då segling har varit min gren på havet tills nu... Inte allt för sällan då jag gasar på lite så börjar båten att luta åt strybord (samma sida som jag sitter och styr på)... Detta trots att jag har gastar ombord på lite olika ställen. Lutningen går att kompensera med trimplanen under gång. Lutningen inträffar heller inte varje gång utan då och då. Försöker nu att förstå när den uppkommer. Vind? Sjögång osv?

Min fråga är om en båt som Flipper 666 HT ska behöva kompenseras med trimplanen när det inte verkar vara överdriven snedfördelning av vikten ombord? Vad jag vet så är inte trimplan standard på Flipper 666 ht utan ett tillval. kan ha fel där... Eller kan det vara så att det är trimplanen som hänger sig in fel läge alternativt har felaktig grundinställning? Jag kan inte erinra mig att trimplanen fått någon slag eller så. Ingen jättespetesig fråga och jag förväntar mig därför inget precist svar utan är mer intresserad av erfarna tankar och reflektioner kring det som jag skriver om. Allt gott till er alla och hoppas ni har en fin båtsäsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med v-botten lutar mot vinden(inte ifrån som man kanske kan tro). Jag körde en 666 med 160hk dieseln för någon vecka sedan och märkte inget avvikande.

Trevlig båt helt klart och är det bara ibland den lutar tyder detta på att det är ett normalt beteende som man då korrigerar med trimplanen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ovan, det är varierande vind som gör att det lutar ibland. När vinden trycker på från ena sidan så vill båten svänga med vinden, och när man kompenserar för det genom att styra emot så lutar båten som i sväng dvs mot vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för era lugnande besked... Tänk vad mycket man har att lära...men det är kanske också det som är tjusningen med det hela ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en 666 utan trimplan och jag känner inte igen ditt problem. Är det stark sidvind kan båten luta lite åt ena eller andra hållet men aldrig störande mycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jahaja... Då kanske det är något vajsing med trimplanet i alla fall. Att det då och då hamnar i fel läge. Ska försöka undersöka det hela lite närmare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du singel eller dubbelproppdrev? Båtar med singelpropp vill gärna lägga sej från propellerriktningen. Eftersom de flesta proppar snurrar i högervarv brukar det va åt BB båten gärna lägger sej. Men vissa Volvo-drev går ju i vänstervarv o skulle isf vilja lägga båten åt SB..

Generellt bör trimplanen va monterade så att de sitter ungefär en cm upp på akterspegeln och om du tänker dej att du förlänger botten bakåt till trimplan tar slut bör det va ca 2-3 cm från tänkta botten upp till trimplanen. Monteras de såhär är de i regel helt frikopplade från vattnet när de är helt uppfällda.

Till sist du trycker väl rätt på knapparna? Många trimplansknappar kopplas som båten påverkas vilket i många teknikers hjärnor blir helt knas. Jag har min knappar kopplade som trimplanen går - den andra varianten där man ska tänka hur båten ska gå får jag hjärnsläpp på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har singeldrev. Jag får väl anta att trimplanen är korrekt monterade. Vad jag förstår enligt kvitton osv så verkar trimplanen monterats i samband med nyleverans... När båten lutar så är det lite samma känsla som jag får då jag övertrimmar trimplanen även om jag absolut ska erkänna att jag inte fått någon kläm på hur de fungerar. Mitt hetaste spår är att ett av trimplanen kärvar och inte når sitt nolläge men å andra sidan borde väl detta återspeglas på trimplansinstrumentet... där ser allt ut att vara frid och fröjd. Ska detektiva lite annars får man väl kontakta någon förstå-sig-påare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhoppningsvis har jag kommit på problemet. De visar sig att diodrarna visar att babordstrimplan är upptrimmat till sitt utgångsläge utan att så faktiskt är fallet ;-) Jag har trott att det har varit uppe men icke... Kanske magstarkt att säga att detta är löst. Frågan som återstår är nu hur jag får diodrarna att visa det sanna värdet... Tips tages tacksamt emot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...