Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Utbult

Ger snart upp!!! Får inte ordning på kylningen

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är jag måttligt trött på min AQ115. Fick problem med överhettad motor när jag skulle ta upp båten förra sommaren. Rev ner färskvattenkylningen och kollade impellrar och vattenintag så att allt stod rätt till. Satte även i en ny termostat. Provkörde sedan för två veckor sedan i sjön där jag bor. Allt funkade som det skulle. Drog upp båten till kusten där jag har den över sommaren och sjösatte. Tog en provtur och allt verkade fungera, motorn kyldes bra så jag körde till min brygga. Lät motorn gå på tomgång en stund medan jag förtöjde båten. Märker efter en stund att temperaturen börjar gå upp i motorn så jag stannar den med en gång.

Nu har jag kollat båda vattenpumparna och även kopplat förbi färskvattenkylningen så att den kyler med sjövatten för tillfället (ska ändå lyfta ur och gå igenom hela motorn och ev. renovera den). Testade termostaten och den öppnar vid ca 60 grader. Kollade även termostathuset och det visade sig att det låg några gamla impellervingar där. Fick bort dom och hoppades på att det skulle hjälpa. Det gjorde det inte. Det skulle eventuellt kunna sitta något mer i kylkanalerna i block/topp men jag har kört med båten sedan 2004 utan problem med kylningen fram tills nu.

Nu är jag så himla trött på båtskrället att jag skulle kunna använda den som bojsänke. En sommar till utan egen båt är inte vad jag vill ha.

ALLA tips om kylningen mottages ytterst tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan!

Har du kollat packningen i impellerhuset ,så den inte har hamnat på sniskan.Detta hände mig när jag helt ovetande plockade av impelleraxeln vid montage av ny impeller.Packningens uppgift är att stoppa vattengenomträngning till motorn.Överflödigt vatten rinner ut underkant på impeller huset om den är borta.volvo penta gubben rådde mig att köra utan packning.

Funkade felfritt sen.:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både packboxen och o-ringen i vattenpumpen är ok. Kollade dessa när jag hade loss pumpen. Det rinner inget vatten från skvallerhålet så jag tror inte problemet ligger där. Tack ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En möjlig orsak är ju att det ligger något i kanalerna som förhindrar vattenflödet precis som du nämner. En annan möjlig orsak kan ju vara att motorn är så pass rostig i kanalerna att vattenflödet förhindras av rost och dylikt.

Hur ser drivningen av pumparna ut? Fräsch rem osv? Inget omärkt remslir?

Oljesmörningen? Oljetryck? Dålig smörjning ger hög temp.

 

Jag känner igen hopplösheten man ibland känner när allt man gör inte räcker till för båtskrället. Kämpa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är inte insatt i AQ115 motorerna men väl AQ140.

Avgaslimpan kan sätta igen och flödet på vatten blir strypt.

Oljekylaren kan också bli igensatt med samma effekt.

 

Jag håller själv på och skall byta avgaslimpa på min AQ140 av samma orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Motorn har gått färskvattenkyld under alla år som jag haft båten och även den tidigare ägaren har kört med färskvattenkylning. Den borde inte vara rostig invändigt. Det är först häromdagen jag kopplade förbi färskvattenkylningen för att utesluta problem med den.

Bytte olja innan sommaren men det borde inte vara orsaken då problemen började redan förra sommaren. Skulle det kunna vara oljekylningen kanske? Pumparna drivs av vevaxel respektive kamaxel så det finns inga remmar som kan slira.

Det underliga är ju att motorn helt plötsligt började gå upp i temperatur. Minuterna innan hade jag provkört båten utan några som helst problem. Eftersom jag hittade bitar av en gammal impeller i termostathuset undrar jag om dom kan ta sig vidare in i  motorn? Enda vägen in i topp/block måste väl vara genom termostaten. Är inte den öppen borde väl kylvattnet gå ut genom avgaskröken?

Går det att kolla kylkanalerna i block/topp/avgaslimpa utan att ta bort topp/limpa m.m.? Känner att min gräns går där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekylaren går att demontera och rensa, se upp med oljespill.

Normalt så får du inga impellerrester i sötvattenkylningen då det vattnet passerar via värmeväxlaren och sedan ut genom manteln i avgaslimpan.

Sötvattenkylningen lever ju sitt eget liv så att säga.

Inspektion i sötvattenkylningens kanaler tror jag kan bli knepigt.

Sjövattensystemet är till mest trassel för egen del, också där som mest korrosion sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsvarande problem på min AQ130, visade sig bero på att sjövattenpumpen sög luft via ett skruvhål i sjövattenfiltret OCH att locket över impellerhuset var slitet och påverkade pumpeffekten!

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst någonstans om en person som liksom du hade problem med kylningen. Just innan han skulle ta till repet upptäckte han att det inre skiktet i en insugsslang på sjövattensidan hade  släppt och bromsade flödet genom slangen. Felet var mycket svårt att hitta eftersom gummiskrotet satt delvis fast i slangväggen och fungerade som en klaffventil som stängde till när flödet ökade.

Ett skott i mörkret, men kanske värt att kolla när du inte kan hitta någon annan förklaring.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 2 veckor sen fick jag problem med att motor gick upp i värme, som du, jag kollade allt jag kunde.

Till slut, kopplade jag bort slagen från vattenfilter, och med en förlängning la jag den direkt i sjö utan passera sjövattenfiltret.

Motorn gick som den skulle utan överhet. Jag demonterade burken (sjövattenfilter) och upptäckte att röret som är utgång från burken var inte tät och orsakade stuvluft.

Köpte en ny burk och nu, det fungerar som det ska.

Testa mad slangen direkt i sjön till motorskylning och se hur det fungerar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Nu har jag en del att gå igenom igen.

Ytterligare ett symtom jag har tänkt på är att när motorn inte kyler ordentligt är det mer vibrationer från motorn. Kan det ha att göra med igensatta utlopp från motorn och att avgaserna inte kyls? Avgasslangen från kröken blir väldigt varm och sväller av värmetrycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering...

Har felsökt kylsystemet ytterligare och kommit fram till att vattenpumpen inte suger. Började med att blåsa igenom alla kylslangar med munnen. Det bubblade i termostatöppningen, avgasstöveln på utsidan samt genom insugsröret så jag antar att det inte är stopp någonstans. Följde ett av tipsen och satte en slang från en hink med vatten till insuget på pumpen och startade motorn. Resultatet blev att det bubblade i vattnet men inget sögs in. Impellern är hel. Frågan är nu vad som kan vara fel. Kollade på locket till pumpen och det är inte helt jämt. Kan det påverka sugförmågan?

Har även kollat vattenfiltret och dragit åt skruvarna ordentligt så att det inte ska suga luft där. Gjorde ingen skillnad. Borde inte spela så stor roll då jag har kört med enbart en skruv tidigare.

Jag har förlängt en del slangar vid termostaten då det inte gick att böja dessa vid in-. och utlopp till termostaten utan att det blev veck på slangarna. Fick därför dra lite extra lång slang så att jag kunde koppla ihop kylsystemet igen. Kan detta påverka sugförmågan hos pumpen? Tycker själv inte att det borde göra det. Kylproblemen startade ju redan innan jag kopplade bort färskvattenkylningen (än slå länge har jag som tur är inte fått in något saltvatten i motorn då pumpen inte verkar suga).

En annan sak jag la märke till var att när jag startade motorn kom det avgaser ur slangen som går från vattenpumpens utlopp till oljekylaren. Är detta ok? Antar att avgaserna tar vägen med minsta möjliga motstånd så i så fall är det väl inga konstigheter där.

Om det nu skulle vara locket till vattenpumpen som är boven i dramat, finns det lösa lock att köpa eller kan man jämna till det befintliga på något sätt? Det är en kullagrad pump som jag inte gärna vill byta ut.

Hopas på fler tips och hjälp från er kunniga forumister.

 

P.s. bifogade en bild på pumplocket. Det är inte helt jämt.



Senast ändrad av Utbult | 14 juli 2011 | 13:42

post-2901-1394236769,3798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vred vattenpumpen 180 grader så att in- och utsug bytte plats. Nu suger den som den ska men motorn kyler fortfarande inte. Min teori är följande (ganska lång):

Förra sommaren började kylningen krångla vid upptagningen. Trolig orsak då misstänker jag vara igenväxt vattenintag då båten låg still vid bryggan hela sommaren. Rensade kylvattenintag och avgasutblås i våras men ingen skillnad. Monterade loss färskvattenkylningen och rensade ut lite rester från zinkanoden i värmeväxlaren. Monterade även av cirkulationspumpen för att kolla impellern. Satte i en ny termostat. Provkörningen efter det visade inga som helst tecken på överhettning. Drog upp båten till kusten i tron om att allt var ok. Sjösatte och provkörde utan problem. Det var när jag låg på tomgång vid bryggan som värmen steg. Kopplade bort färskvattenkylningen för att utesluta fel med den. Hittade tre vingar från en gammal impeller i termostathuset som jag plockar bort. Upptäcker att sjövattenpumpen (cirkulationspumpen i färskvattensystemet) inte suger, vilket då berodde på felvänd pump.

Teorin jag har är att när jag första gången monterade av och på cirkulationspumpen satte jag den åt fel håll. Då den endast hade till uppgift att cirkulera runt glykolblandningen i motorn var gjorde det ingen skillnad för kylningen. Men eftersom det låg lösa impellervingar i systemet tror jag att dessa nu vandrat runt åt andra hållet och lagt sig i termostathuset. Misstänker även att det kan finnas mer impellerrester i kylkanalerna som inte gjorde någon skillnad när vattnet cirkulerade åt rätt håll men som sedan hamnade fel och hindrar vattenflödet när cirkulationen vände håll.

Det enda jag inte provat nu är att ta ur termostaten provköra motorn igen. Fungerar inte detta kan jag inte göra så mycket mer förrän jag lyfter ur motorn till hösten. Hoppas att jag på något sätt kan rensa kylkanalerna från ev. skräp när motorn är nerplockad.

 

P.s. En långsökt tanke: Kan något i tändningen göra att motorn går varm? Dålig tändspole eller dyl.?



Senast ändrad av Utbult | 14 juli 2011 | 19:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, för hög tändning kan höja temperaturen, men normalt inte så att det överhettar ett fungerande kylsysystem. En kärvande fördelare kan vara orsak till för hög tändning. Vet inte om du har centrifugal eller vaccum-förställning på din fördelare, men det kan vara värt att kolla upp så att inte mekaniken i fördelaren kärvar. Symptom på för hög tändning är spikningar på låga varv under belastning.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte så mycket om tändning. Det sitter i alla fall ingen elektronisk tändning, så mycket vet jag. Det sitter mekaniska brytare i fördelaren i alla fall. Kan inte påminna mig om att jag hört några spikningar från motorn.

Det sista jag gör innan jag ger upp är att köra utan termostat. Hjälper inte det så får det vara tills jag lyfter ur motorn. Om det inte blir helrenovering kommer jag i alla fall att rensa alla kylkanaler och kolla över oljekylare och annat som kan tänkas ställa till det. Kanske blir en konvertering till topp för blyfri bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, i fördelaren sitter det mekanik som höjer tändningen med ökat varvtal via vikter och centrifugalkraft eller förändring i insugsvaccum. Sitter under plattan som brytarna sitter på.

Denna mekanik kan kärva, dvs plattan i fördelaren som brytarspetsarna sitter på inte kan röra sig och låst sig i övre läget

Detta kan kontrolleras genom att man plockar bort fördelarlock och rotor, varpå du försöker vrida plattan som brytarspetsarna sitter på. Svårt att förklara hur det ser ut.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej skulle det inte kunna vara vara blockpackningen som gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på en AQ130. Visade sig att det var impellerrester i värmeväxlaren. Verkade som om de plötsligt släppt och åkt omkring i kanalerna för att fastna på ett olyckligt ställe och täppte till sjövattenkylningen av det slutna systemet.
Tilläggas kan att dessa rester troligen uppkom 1 månad tidigare då impellern trasade sönder, så det fungerade under en längre tid innan resterna la sig på helt fel ställe. //JL
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du rensat blocket på rost? sök i forum så hittar du trådar om det.Om du har marin termostat och tar bort den så går vattnet den lättase vägen d.v.s genom knät och motorn går varm spärra termostaten i öppet läge. så spolas motorn igenom bättre Är kylsystemet hemma byggt ? Har du bilder på kylrörs dragningen vid termostat?

Mvh

Draco78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att slangen från avgaskröken sväller och blir väldigt varm. Det är väl inte för högt mottryck i ljuddämparen ? Prova o kör utan ljuddämpare. Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasslangen som expanderade berodde på att pumpen inte sög kylvatten då den var felvänd. Detta försvann då jag vände pumpen och kylvattnet strömmade ut i kröken igen. Topplockspackningen kan jag inte kolla för tillfället.

Kommer som jag skrev tidigare att testa helt utan termostat. Hjälper inte det så har jag nog gjort vad jag kunnat för tillfället. Tror att det fortfarande är glykolblanding kvar i toppen (och blocket också?) så jag misstänker att kylvattnet inte gått igenom motorn. Borde i så fall bero på stopp någonstans i kylkanalerna. Blåste dock igenom de kanaler jag kunde utan stopp. Kanske finns fler kylkanaler som inte påverkas av min enkla provtryckning.

Lyfter ur motorn för renovering efter sommaren. Någon gång lär väl felet visa sig. Kommer att försöka dokumentera renoveringen så gott det går Ska dock lämna bort blocket och toppen för genomgång/renovering då jag aldrig renoverat en motor själv.

To be continued...

P.s. Kylsystemet är inte hemmabyggt. Det är en Martec färskvattenkylning som för tillfället är bortmonterad (för att utesluta fel i den som sagt). Ska se om jag kan ordna bilder på motorn...



Senast ändrad av Utbult | 17 juli 2011 | 00:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en aq130 som fått ny limpa, krök, planad topp, ny cirkulationspump till färskvattenkylningen. Började gå varm, som den inte gjorde tidigare. Kollade, som Du, impellerrester, tjyvluft, termostat mm. Men, när jag bytte ut cirk.pumpen, satte jag dit den 1,5 mm tjocka packning som låg i kartongen. Gamla pumpen satt direkt på blocket med endast packningssilikon. Nu har jag just bytt till silikon och märker redan en klart bättre kylning, trots att jag bara kört motorn vid bryggan vid olika varvtal. Kan Du ha samma problem?

Hälsningar

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för drev? AQ115 då borde det vare ett 100:a drev eller?

Om det är ett 100 drev och du har avgasstöveln kvar med vattenintag så kan mellan väggen korroderat bort vilket gör att kylvattnets flöde störs av avgaserna. Anledningen till min undran är att du skrev att det kommer avgaser i ingående kylvattenslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

Min miss var kilen på impelleraxeln som spärrar  impellern. 

Följden blev den att  bara axel gick runt utan att driva impeller med följd av att den gick varm. bör inte vara ditt problem om det plötsigt kom men ändå..

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för fler svar!

Kilen till impellerns drivaxel sitter stadigt. Packningen till cirkulationspumpen tror jag inte heller att det är i och med att problemet dök upp plötsligt. Har 100B-drev men avgasstöveln såg fin ut innan sommaren när jag kollade den. Kan ju vara något man inte ser i och för sig.

Jag tror fortfarande på min teori att impellerrester har satt igen någon kylkanal då jag råkade vända på cirkulationspumpen så att glykolblandningen gick och andra hållet. Nu står i alla fall båten på trailern och jag ska snart dra hem den. Sedan blir det så småningom motorlyft m.m. Ska låta en mekaniker bedöma skicket på den och därefter renovera det som behövs. Ska försöka spola igenom/mekaniskt rensa alla kylkanaler och se vad jag hittar.

Återigen tack för alla tips!



Senast ändrad av Utbult | 09 augusti 2011 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering...

Motorn är urlyft och snart påväg till mekaniker för isärtagning. Därefter ska jag få hem blocket för att rengöra utsida men även kylkanaler ordentligt. Kommer att ta bort färg och måla om den med 2-komponentfärg.

Får se om jag håller denna tråden uppdaterad med info eller om det kommer en ny tråd där jag visar renoveringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild skulle självklart varit med i förra inlägget men här kommer den i alla fall...



Senast ändrad av Utbult | 10 november 2011 | 08:57

post-2901-1394236870,8266_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...