Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
ubbe62a

Vad behöver jag göra för att få Gps i datorn

Rekommendera Poster

Hej på er i sommarvärmen,

Jag funderar på att köpa en båt i Göteborg och köra den upp till Strömstad, men jag har ingen GPS i båten , men jag funderar på att installera ett sjökort i datorn, men hur gör jag? har provat att installera det Levande sjökortet men får det inte att fungera med nedladdningen, jag vet att jag måste köpa en gpspuck men, Har letat på sjöfartsverket men hittar inget där. HJÄLP

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklasste är att ladda ner gratisprogrammet Seaclear. http://www.sping.com/seaclear/

Sen köper du sjökort från tex http://www.soltek.se/

Det går att scanna egna pappersjökort, men för hela västkusten är det ett ganska stort jobb.

Man skall scanna av, sätta ihop och kalibrera. Program för detta finns hihop med Seaclear http://www.sping.com/seaclear/ccs.zip

http://www.sping.com/seaclear/mc_ii_man_en.zip

Det finns också en svensk handledning http://www.sping.com/seaclear/scm.zip

Sen får du köpa en GPS-puck och installera i datorn. Det som kan va lite bök är att hitta rätt port, men det är bara att prova sig fram.

Jag har seglat med Seaclear sen 2004. Hela Svenska kusten. När jag seglade från Stockholm till Kungshamn 2005, gick jag in till Björlanda kile för att handla i marinbutiken där. När jag kom tillbaka till båten hade datorn rasat. Jag fick tillgripa stenåldersmetoden wink. Jag seglade hem med hjälp av pappersjökort. Fast sträckan Göteborg Kungshamn hade jag väl kunnat segla utan sjökort om jag gått i farlederna. Till Strömstad med för den delen.

Det är när man går på utsidan de prickade lederna som det kan va bra med ett sjökort - om man inte har en båt som tål att gå på grund med. smiley

Det där med elektronisk navigerin är ganska mycket överdriven. Många tror att det inte går att flytta en båt utan elekronik. Det är nästan lika enkelt med navigation efter pappersjökort och man får ju efter hand betydligt mer kunskap än att bar glo på dumburken (datorn). 

Fast jag har, efter att ha seglat i närmare 50 år, blivit så lat att jag alltid har nån dator/plotter/GPS igång när jag seglar. surprise

Ett enkelt alternativ till digitala sjökort och dator är Ipon/Ipad. man kan ladda ner ett program och sjökort för hela Europa lär kosta 95 kr/år om jag inte missförstått.

Det är en hel del skrivet på forumet om detta den sista tiden.

post-945-1394236768,3626_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke.

Det levande sjökortet behöver man väl ha CD-skivan för att det skall fungera - eller.

Jag har aldrig varesig provat ller reflekterat över frågan, men undra om det inte är så.

Det är ju i så fall ganska enkelt med både program och sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för väldigt utförliga svar, nu ska det nog ordna sej,

Jo det stämmer nog att det levande sjökortet måste man köpa CD:n till.

Ja det stämmer nog att man klarar sej utan GPS på sträckan.

Jag har fått fram att det är ca: 90 Nm mellan G-b -S-d men det är den raka vägen det, det blir nog närmare 100Nm skulle jag tro, Borde kunna klara det på ett par dagar va?

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böket med comport i Seaclear kan lösas på följande sätt.

Koppla in GPS pucken öppna kontrollpanelen i datorn.

Under system och säkerhet kan man hitta enhetshanteraren 

När  man sedan öppnar enhetshanteraren så kan man under COM portar se vilken som GPS pucken är ansluten till till exempel COM18.

Och så ställer man in COM 18 i Seaclear under Tools/properties och sedan under fliken Comm.

Bökigt men funkar.

Bra puck finns hos Soltek (Qstarz BT-Q818XT) lite dyr men bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du köpt båten?

Om inte, kolla om det inte redan finns GPS som följer med båten, ofta båtar som säljs har GPS ombord.

Om inte, finns GPS/EKOLOD som fungerar perfekt utan behöva krångla till med dator.

En sådan köpte jag och är mycket nöjd med den.

Mycket överkomligt pris.

http://www.blocket.se/goteborg/Garmin_GPSMAP_421S_26867628.htm?ca=15&w=1 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nej Det verkar enl. annonsen inte som det följer med nån GPS tyvärr, men jag funderar på om datorn kan vara lika bra som en avsedd GPS/ekolod, om det inte följer med nån så får det nog bli en, gött att man kan dubbelkolla med sjökortet menar jag, men även att du då får djupen med på lodet    /Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjökort på datorn är bra. Det blir ju ganska stor skärm. Har seglat med det sen 2004. De datorer jag använt har i huvudsak varit gamla kasserade datorer. Dessutom har jag alltid haft dem inne i ruffen, men placerade så att jag kunnat se  dem från sittbrunnen. Jag har förbrukat ett antal under åren. Endast i ett fall kan jag härleda krachen till båtlivet.

Att sen en laptop går sönder när man tappar den i golvet hemma i bostaden är ju en annan sak.wink Är man rädd om sin laptopp, så är det väl frågan om den skall få följa med på sjön och användas vid navigation

Skall man ha apparaten i sittbrunnen är nog en plotter att föredra. Avsedd för ändamålet och någorlunda vattentät.

För mig äe det en viss skillnad på GPS och plotter. GPS är den manick som tar emot signalen från sateliten. Kan va i form av en puck - där man inte kan se något eller tex en apparat där man kan få ut en massa data som tex possitionen mm

En plotter är en apparat med bildskärm som man kan ha ett sjökort och ett sjökortsprogram i. De plottrar som säljs för navigation för sjön har väl alltid en gps-mottagare inbyggd

En dator med en GPS-puck snaluten är ju också en plotter.

La för skoj skull upp en rutt den från Björlanda kile till Strömstads fiskhall, 172 punkter (I Seaclear - som jag har i alla mina datorer). Det blev 86 distnasminuter. Det är den vägen jag skulle gått om jag gått innomskärts.

När man seglar räknar man grovt med 100 distansminuter per dygn. Det är ju en snittfart på styvt 4 knop. På två dygn borde du klara det, om saker och ting inte krånglar för mycket. Det kan ofta bli lited problem på en premiärtur.

Senast ändrad av toaen | 13 juli 2011 | 12:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du har helt rätt smiley, Ja då borde man utan problem tillryggalägga den sträckan på en dag då, men sen finns det ju en del att se efter vägen, så att räkna med 2 dagar e nog inte fel, får nog investera i en plotter, bra o ha grej /Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...