Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Filip_Sanden

Utombordare vs inombordare (aq130d)

Rekommendera Poster

 


Hej blivande båtkamrater!

Jag står inför utmaningen att köpa min första båt. Båttypen jag tänkt mig är en liten sportbåt typ Joker 16, fletcher, smuggler eller liknande i 30 000 kronor klassen. Jag har hela tiden varit inne på en utombordare, då jag tänkt att det verkar betydligt smidigare ifall någonting tex. skulle gå sönder och jag slipper släpa med mig hela båten till verkstaden.

Nu har jag dock fått ett erbjudande om en sportbåt i fint skick med en Penta aq130d inombordare och blev därav lite tveksam.

Som sagt, jag är total nybörjare. Hur anser ni att för- respektive nackdelar är gällande inombordare och utombordare? Någon skillnad när det gäller slitstarkhet eller serviceintervaller/kostnader (det rör sig trots allt om gamla motorer till båtar i den prisklassen)?

Vore ytterst tacksam för svar och åsikter.


Med vänlig hälsning
Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kanske försent men alla gånger AQ130D. Värdelns mest lättmeckade och pålitliga båtmotor.

Dessutom slipper du oroa dig för stöld samt dyr försäkring. Denna fytaktare går snålt och förmodligen mycket tystare än de flesta utombordare. Jag har haft ett antal båtar med utom och inombordare men just en AQ130 men rengjorda förgsare och brytarlöst tändsystem bara går och går.  mIn nuvarande är sjövattenkyld och har suttit i båten sedan mitten av 80 talet. Jag har bara bytt olja och stift på de 10 år jag haft båten. Motorn orkar en 24 fots familjebåt på 2 ton, otroligt nog. Jag varvar dock aldrig över 4200 rpm (för mindre buller och slitage) vilket ger mig ca 24 knop oc 1,1l/nm på dennna stora båt!

Jag rekommenderar blyersättning (mycket billigt) som gör att motorn håller längre trots att toppen är omgjord för blyfritt.

 

Mvh

Tommy

post-26951-1394236925,995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft B20 i sportbåt i 8 år och kommer aldrig att köpa en igen. Motorn alla säger är världens mest pålitliga osv krånglade något enormt för mig. Nu tänker någon säkert att det var ett dåligt ex, men bytte till nyrenoverad motor och problemen fortsatte.

Otur, javisst. Detta visar dock att en gammal motor är en gammal motor... Utombordare är generellt sett mindre strul om man håller sig till rätt märke/modell.

Jag hade köpt en båt med utombordare i den prisklassen. Hade du sagt V8a eller modernare inombordare hade jag kännt annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIssade en sak som är viktig i sammanhanget. Sportbåtar i den klassen går fortare med rätt utombordare än en B20. Weedo GT är ett kul alternativ i klassen om man kan leva med att den är kort. Haft en med 90hk Yamaha på som gick riktigt bra. Över 40knop med brutalt acc.

Köp en båt med bra V-botten oavsett, så slipper du ångra dig sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvos gamla B20 kan vara pålitlig och bra på alla sätt, billiga delar är det också samt lätt att meka med, men med en så gammal motor måste man fråga sig. Är du händig? På en 40år gammal motor kan man räkna med att saker behöver göras varje år plus den vanliga servicen och kan man inte skruva själv och ha det lite som en hobby blir det bara dyrt och besvärligt att hålla liv i den.

Kan du tänka dig att ställa tändningen, synkronisera förgasarna, ställa ventilerna, byta generator, renovera sjövattenpumpen, plus liknande åtgärder? Om inte bör du nog skaffa en modernare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...