Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst Kaitsu

Uppgradering till 28-30 fot

Rekommendera Poster

Gäst Kaitsu

Har tröttnat på Vegans tröga seglingsegenskaper och vill ha en litet större (bredare) båt mer betydligt mera prestanda. Har tänkt lägga ut 140-160 t. (max 180 t.). För pengarna får man en Compis 28 eller en B 31 i bra skick. En Omega 28 och en Comfort 30 (eller Ohlson 8:8) kostar litet mera men kanske ryms inom ramen för budgeten. En Ballad kan man däremot knappast få för dessa pengar? Balladkopiorna däremot går ofta på 150 t. ock kunde vara en möjlighet? En Compis 28 får man för 120-130 t. och båten verkar både rymlig och bra seglare. Varför då betala mycket mera för en säg Omega 28. Vad tycker ni om dessa båtar och har ni några ytterligare förslag om båtar i denna pris- och storleksklass? Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanke kan få tag i en Scampi 30 för samma pengar, vass seglare för sin storleksklass. Annars är Omegan trevlig och Comfort 30 också. Balladen är ju långkölad och om du ville bort från tröga egenskaper manövreringsmässigt är det väl inte dit du ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med Ole Evinrude Scampin är en drömbåt om man vill ha en båt med bra egenskaper i den storleken Lars-Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bryggarn

Ole Evinrude. Snacka om felaktiga argument. När såg man nånsin en långkölad Ballad??? A snowball's chance in hell. Visserligen så får man knappast någon Ballad i vettigt skick för max 180000. Men fenkölad är den, och trögstämpeln Ole Evinrude kommer med är struntprat. Och för högt pris det gäller Scampin också. De billiga scampi är de tidiga modellerna, med t.ex. betydligt lägre fribord. En scampi av mark 4 eller senare kostar väl runt 250000. Vilken båt att rekomendera beror en del på hur du ska använda den. Seglar du ensam, med en liten besättning som helst bara semestrar eller har du en kappseglingsbesättning? Omega och Compis 28, samt halvtonnarna Ballad, Scampi och Comfort 30 är alla bra konstruktioner och ger mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vlken båt man skall välja beror mycket på personen i fråga, vad skall den användas till, hur många är man som normalt skall ut. Jag skulle personligen rekomendera Johnson 26. Ca 120´. Då har du lite pengar över till annat. Den är en utomordentlig bobåt och passade mig perfekt. Blev av med min , skaffade mig därefter en scampi. Nu efter två år är den såld. Seglar jättefint, men är inte så mycket att bo i som Johnson. Johnsson seglar lätt upp till sitt lys, en scampi får man jobba med. Du har mycket mer stuvmöjligheter i johnson än i scampi. Det är också högre ståhöjd i johnson än i scampi mk 4. Det enda minus är toan på johnson, man får vika upp en del av ena kojen i förpiken, där slår scampin. Scampin har också gardrob, det har inte johnson. Jag tycker personligen inte det är värt den prisökningen. Johnson nämns som den största 26 fotaren som har byggts. Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha en båt med bra seglingsegenskaper så vill jag rekomenfera en NF (Nordisk Familjebåt). Den är snabb, livlig och rolig att segla. Med självslående fock är den även lätt att seglaq ensam. Kanske är den inte den optimala bobåten. Men prioriterar man segling framför boende så är den mycket prisvärd. 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Annars är ju en H 35.a något att kika på. Snygg båt som seglar bra. 10.50 X 2.60 djup 1.5 Borde ju ligga i ungefär prisklass 180

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ole Evinrude. Snacka om felaktiga argument. När såg man nånsin en långkölad Ballad??? A snowball's chance in hell. Kollade och du har rätt, och här har jag gått och trott att den var långkölad i 20 år. Men ta inte i på det där viset, du skrämmer mig ;).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ingemar Bylund

Hej. Maxi 84 är bra men har inget Navigationsbord eller separat wc-rum. Jag har bara ett råd till dig spara och försök köpa en fin Ohlson 8:8. Titta lite närmare på en Ohlson 8:8 så förstår du vad jag menar om fin båt. Ohlson 8:8 som är byggd i Göteborg är ofta bättre än båtar byggda i Kalskrona. Från 1977 sitter Volvo MD 7A. Titta alltid liite närmare på Inombordaren, hur ser den ut ? Övrig utrustning har stor betydelse oxå som kyl, värmare, segel, segelutrustning, m.m Hälsningar Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

Seglade själv vega till denna säsong. Nu har jag bytt till Scampi. För en Scampi får man ge från 250 till 300 om man inte vill köpa ett vrak och det tror jag knappast du är ute efter. Vegan är ju trött på kryss, annars seglar hon inte allt för pjåkigt - halvvind och läns går hon bra på. Har tillgång till en omega 28 som du talar om, man kan väl säga att den seglar väldigt bra, lite vek kanske men bra driv. Invändigt lite större än Vega men dålig toalett, mycket sämre än Vegans, lågt i tak vid toalett och man måste trängas inne i piken. Ett tips i 28 fots klassen är Maxi 84, ingen racer men seglar betydligt bättre än vegan - enomrt stor invändigt, att jämföras med 30 fot och uppåt. Enligt mitt tycke får du mest båt för pengarna i maxin. Dock börjar den på 180t. Någon nämde Fenix - den skulle jag inte välja - ha då hellre kvar vegan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår ingenting! Vad Är problemet ? Du har chans att köpa vår vackra Mistress,ligger iGöteborg. Segla med stil bli beundrad i hamnarna. Har dessvärre inte lagt in några bilder. Vill Du ha hjälp med båt vänd Dig till mig Jag guidar Dig rätt, Tyvärr spricker kalkylen! Annars behåll Vegan be happy!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

daniel.. av ren nyfikenhet, varför inte en fenix? Har slälv inte seglat nån .. men vad ha har hört å sett så seglar den fint iaf, bättre än 84:an. Har ingen aning om hur den är invändigt. Tycker Fenixen känns som det helt klart fräschaste alternativet .. vad är de största nackdelarna med den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Big... Priset, och självslående fock. Fenixen är inte dum, har själv sneglat på den. Men du får den inte för 140-160 kkr, snarare 200 kkr. En riktigt fin kan gå upp till 240-250 pix. Invändigt är den helt OK. Akterut är den helt öppen (under sittbrunnen) och bingen där är av storlek maxi (för att travestera på tillverkaren lite). Finns två inredningsvarianter, men dinetten med pentry på babordsidan och u-soffa (som kan göras om till dubbelbinge) är vanligast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .. på sailguide skriver dom att beg. priserna börjar typ vid 140 .. å uppåt .. men dom ligger säkert en del högre i verkligheten. Såg nått exemplar för typ 180, det var därför ja la till den som alternativ här förstår du lille plutt Varför e självslående fock något negativt? :-| Kan väl bara va en positiv grej? På bilder ser den mkt fin ut invändigt, gillar den öppna breda akter kojjen,borde va bra för alla småbarns familjer. :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

Varför inte en fenix... båten känns väldigt tom och enkel invändigt. Det stor öppna under sittbrunnen känns lite jolligt. Problemet med en båt som är så pass tom inuti blir att ljud från kluck etc tenderar att höras mer än mysigt. Att köpa en båt i 27 fots klassen med en vikt på 2500-3000 kilo med u-soffa är inte att rekomendera. Sitter ni 3 eller 4 vuxna vid bordet för att äta, välj inte köttbullar - dom åker av tallriken. En sådan båt klarar inte av den belastningen utan får för mycket slagsida. Det mohända att den seglar hyffsat och har en moderna design men motorn är klen, inge riktig toalett, snäv pik - kojerna inget för en vuxen. Vissa säger att då sover man där bak men frågan är om du tar med dina gäster hemma ner i dubbelsängen eller om dom sover i separat rum? Väljer du fenix med kojer på varsin sida blir den ena så liten att endst en får plats - känns dumt å sitta och äta på rad när man inte behöver. Priset för en fräsh fenix ligger på 240 och uppåt, själv tycker jag det är alldeles för mycket pengar för den båten. I 84:an får man dock tänka på kojerna, endast den på sb sida är full längd, är man inte 185 och uppåt så funkar kojerna bra. Om du inte vill ha en allt för dyr båt och tycker att vegans utrymme är okej men vill ha lite moderna, lite mer fart välj albin 78, 120-130 000. Den är inte mycket mindre inuti än storasyster albin cumulus - tro mig jag var på väg att köpa en Cumulus. Kan inte uttala mig om Ohlson 8:8 eller Comfort 30, tycker dock att stucket på dessa känns lite för långt bort - ursäkta alla ballad, comfort 30 och Ohlson 8:8 ägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...