Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
ljunghall

Vad är "registreringsnumret" till för?

Rekommendera Poster

Från den tiden då Stasi vill kontrollera alla med båt.

Alla båtar med nummer finns i ett arkiv djupt ned i ett bergrum någonstans.

Slipa bort fortast om det går.

Har du hittar en båt utan nummer ska du vara lycklig.

::Harry::

Paranoid, nej inte så mycket idag.

Hatar båtregister och åsiktsregistreringar.

0,2 ska vi inte tala om nu. Men sök gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om man köper en båt med ett nummer från ett nerlagt register som inte uppdaterats på, vad blir det... 15-20 år? Förmodligen en annan ägare, kanske en annan motor osv - inte mycket som stämmer där.
Du borde vara mer rädd för att försäkra båten då, ditt bolag har ju koll på vem du är, vad båten har för utrustning, var den ligger, om du har nautisk kompetens...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Registret finns hos riksarkivet och är i Arninge Stockholm.

Att många är paranoida - som du wink framstår med all tydlighet när man kollar på olika register.

Jag har forskat på 4 olika båttyper - bara för skoj skull. 

Grunden i min sammanställning har varit Kryssarklubbens medlemsmatrikel. Tidigare fanns det väldigt många uppgifter om både båt och ägare där.

När man då begär ut det gamla statliga båtregistret för båttypen ifråga, så finner man.

1. Många båtar som borde varit med i det statliga registret har man struntat i att registrera.

2. Motorstyrkan är konsekvent satt lägre i det statliga båtregistret än i Kryssarklubbens register. Om det hade varit på nån enstaka båt hade jag nog inte reagerat, men det var på mer än 50%. Man har sänkt motorstyrkan från tex 10 till 7 hk, vad det nu skulle spela för roll.

Det fanns en man på Smögen. Han kapade av sin fina snäcka en halvmeter i aktern och satte dit en akterspegel, för slippa registrera den. Synd på en fin båt och så mycket jobb bara för att man är obstinat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man vara helt säker på att slippa pappa staten och ev framtida register mm så ska man väl försäkra båten i ett bolag som har sitt säte i utlandet. Vad jag förstått kan svenska staten kräva in uppgifter från svenska försäkringsbolag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är så sant -man har gjort sådana försök att kräva in uppgifter tidigare i sann socialdemokratisk anda.

Så om man tror att sossarna kommer tillbaka till makten kan det vara klokt att försäkra utanför landets gränser. Har man ingen båt i något svenskt register så kan man heller inte krävas på någon sorts skatt för den.

Sedan kan det finnas en vits med ett register och det skulle vara att båtar är lättare att spåra då de stjäls eller hittas drivande eller råkar ut för andra missöden. Men jag som är så gammal att jag var med på det nämnda båtregistrets tid (det var på 80-talet) kommer också ihåg att det falskskyltades en del båtar.

Båtregistret försvann för övrigt vid ett regeringsskifte i början av 90-talet. Sedan har flera utredningar förekommit under 90-och 2000-talet om att återigen införa någon sorts register (läs skatt). Det var mest på den tiden vi hade en förmögenhetsskatt här i landet och man sökte egentligen folk som hade flyttat kapital till lösöre som t.ex båtar. Hade man lyckats med båtskatt så hade man säkert fortsatt med smyckesskatt, tavelskatt, hästskatt mm.

Nåja, nog tjatat om skatter -skulle alla betala den skatt de lagligen ska skulle alla ha mer pengar kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäringsbolagen startade ett nytt register när det staliga lades ner. De som ville kunde gå med i registret och behålla det gamla registreringsnummret. Efter några år lades även detta register ner då det kostade mer än det gjorde nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det var ju en del snack om att tjuvarna genom att båtspotta kunde ta reda på när ägarna var på semester och åka hem till dom och göra inbrott också. Inte så kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ta av foliehatten, pappa staten har inte opererat in något chip i huvudet på dig (eller i båten) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näpp ingen foliehatt mera. Har köpt en aluminiumklädd dräkt av typen Onepiece

Hittar du här

http://www.onepiece.no/store.php?currency=SEK&cPath=136_139&sort=4d&gclid=CKagmpLQgKoCFQq_zAodvgeSyw

De finns med metalliserad insida så de garanterat skärmar av all strålning.

Allvar

Båtregister har många fördelar och kunde vara till hjälp för att få tag på kriminella, spåra stulna båtar mm mm.

Men ett båtregister är även en perfekt koplling mellan ägare och båt och går då jättenkelt att börja införa massa avgivter (läs skatter)

Självklart kan ju 90% av alla båtägare beskattas då de har båten för fritidsaktiviteter.

Lite miljöskatter borde vara lämpligt för alla med motor i någon form.

Miljöskatter för de med toalett, både för miljöbelastning vid tömning utanför gränsområden och för miljöhantering då man sköter sig och sugtömmer.

Alltså en helt underbar skatt.

Eller varför inte sätta krav på registreringsnummer fram på båten så kan man sätta ut ett gäng fartkameror som inkasserar några miljarder varje år.

Angående om att ifall alla betalade skatt så skulle det räcka ändå.

Men för katten, jag själv och säkert några miljoner till betalar plikttroget den skatt vi ska betala och det blir ju återigen vi som ska bestraffas.

Tillbaka til chippet i mitt huvud. Nej det har jag inte och behövs inte. Vissa sätter frivilligt in det i sina båtar och alla med mobil går enkelt att spåra om staten vill göra så.

Troligen kan MG även spåra var jag befinner mig  nu via det IP nummer jag har kopplat till datorn.

Men för er som saknar elektroniks spårutrustning kan jag berätta att jag befinner mig några kilometer från Kungshamn på Västkusten.

mvh Harry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Att gå i taket för att ett båtregister medför fara för båtskatt och liknande är ju rena löjan. Det är väl själv skatten Ni skall vara bekymrade över då, inte registret.

För Ni är väl inte så naiva att Ni på fullt allvar tror att frånvaron av ett båtregister förhindrar en regering som vill införa båtskatt??

Vill man ha ha skatt på båtar så inför man registreringsplikt och skatt på en gång och hade det redan funnits ett båtregister så hade det spelat en liten roll för ett sånt beslut..

Att klaga över båtregster är som att skjuta budbäraren....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken till att klaga på ett båtregister, som i och för sig är historia nu, är det sätt som regeringen på den tiden gjorde. Först inför man ett båtregister och får folk att tro att det bara ska vara ett register över båtar som man kan ha en fin nytta av vid t.ex sjönöd mm. Senare, när man lyckats lura in båtfolket i dette register börjar man prata om en ev. skatt på båtar. Men att skatten skulle vara väldigt lite för de flesta. Det är alltså den metod som man använt sig av som är ful -en sorts 2-stegsraket där man bara informerat om det första steget. Som tur var, då det begav sig, fanns det även sossar med höga partipositioner som hade stora dyra båtar -gissar att dom bromsade utredningen och fördröjde allting.

Men allt är som sagt historia och det lär väl inte hända något förrän vi byter regering. Och då får vi väl i så fall se om dom lyckas få in alla i fållan. Själv har jag ingen båt -inte officiellt i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänkte du nu, eller var det bara otur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju humor.yes

Dock att skriva i omvänt sätt kan lura en del i att du menar vad du skriver, alltså att vi inte behöver bekymra oss.

Nej egentligen är det bara att koppla av och invänta nästa skatt. Troligen inte införd av nuvarande regering.

Precis som bilar (politiker älskar att dra prallellen bil-båt) så kan ett båtregister användas till beskattning.

Säg varför skulle en diesel driven båt slippa de extraskatter en personbil har?

Eller bara att inte  passa på att inkassera några miljarder i båtskatt. De som har båt har säkert  råd. Nuläget lågt beskattade med endast moms på båt och bränsleskatt (ni vet den som ska täcka bättre vägar)

Är nog inte fråga om det ska bli båtskatt utan bara när. (och hur stor)

Skönt att det finns många påhejjare för en sådan skatt.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry

Har inte du semester?

Det fick jag i alla fall för mig efter som du skriver att du är på Vägga - ite så långt ifrån kyrkogården.

Koppla av och njut ocl undvik att irritera dig på båtregister, skatter och möjligheten att dricka sprit ohämmat i samband med båtframförande.  Hade du haft en riktig båt hade jag skrivit segling wink

Den sista meningen var kanske dum, för jag vet inte vad du har för båt eller om du har nån båt över huvud taget. Du kanske har nämnt det nån gång, men jag har ett väldigt bra minne - men kort.

I kväll och inatt kommer det att bli ett riktigt skitväder här ute hos oss runt Vägga skärgård. Redigt med regn och kraftig vind. Uppmot en 20 m/s i byarna. Förmiddagen blir inte allt för dålig och fram på eftermiddagen i morgon blir det pen´ t vär

Från och med helgen blir dett dessutom lungt och fint här ute. Dvs jag åker Göteborg, Karlstad Stockholm i styvt en vecka.

ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394236770,1693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kunna införa en båtskatt, som inte bara blir frivillig, måste man ju självfallet börja med att ta reda på vilka som har båtar.

Det gör man genom att införa ett register, gärna under förevändning av något gott syfte (stöldskydd torde vara det gulligaste svepskälet).

Först när man gjort detta kan man börja beskatta båtägarna.

Det var ju precis så såssarna tänkte sig att göra förra gången, och med miljöpartiets ökade inflytande torde en båtskatt knappast vara något otänkbart för en (förhoppningsvis aldrig kommande) röd-grön röra till regering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper resonemanget med båtregister och båtskatt.
Men varför man skall akta sig för båtar med ett nummer från ett register som lagts ner för så många år sedan att de flesta sannolikt har en annan ägare idag fattar jag faktiskt fortfarande inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Var finner Du belägg för påståendet för påhejare för skatt? ´ Det tog jag inte ställning till på något is. Det jag kommenterade var att OM man skall oroa sig (vilket tydligen en del gör på förhand istället för att njuta båtlivet) så bör man ju göra det för skatten och inte registret men  jag ser på en del av svaren att budskapet inte går fram, förmodligen för att näsan inte räcker längre....wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...