Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
snock

Värde på båt

Rekommendera Poster

Jag har en Fram 690 -85 (halvplanande snipa). Mycket är gjort på båten. Ny motor/backslag/propeller 2006 (Solé/Mitsubishi mini 29),  ny el 2009, helt nya dynor och klädsel i ruffen 2010, formsydda mattor 2010, nytt tryckvattensystem 2010 inkl. rengöring av tanken, nya gardiner 2011, ny epoxi 2011 (ej pest), dubbla ankare, dubbla batterier (2 x 115 ah) i bra skick, dubbla kapell, gps och färgekolod med invändig givare (2010), rengjord bränsletank (90 l) 2011, alla lager kontrollerade och justerade 2011, dubbla bränslefilter med vattenavskiljare, gasolkök med två lågor. 0,5 l/M. En del träjobb finns fortfarande men inget allvarligt. 

Vad kan den vara värd? Jag är väldigt nöjd med båten men är lite sugen på akterruff. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl fylla på med lite info. Fram 690 tillverkades i ca 700 ex (80-talet). Efter likviditetsproblem ansökte man om konkurs. Båten licenstillverkades under 90-talet i ungefär samma stil. Senare har skrovet, som är erkänt bra, använts av flera andra tillverkare, senast Sandøy. Med 120 hk (diesel) gör det 26 knop. Fram 690 är en stabil och mycket lättkörd båt som i princip kan rotera kring sin egen axel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så gäller den gamla lagen En vara är värd exakt så mycket som någon vill betala i det ögonblick någon vill sälja.

Dvs det beror på; skicket på båten, vilka andra liknande båtar som är till salu, sommarvädret, utsikterna i ekonomin. Löpsedlar av typen dagens kvällstidning som skriker att båtpriserna sjunker (!) och att det är fyndläge.... Om de tilltänkta köparna grälat på morgonen...

Leta på Blocket och i båtanonnser efter liknande båtar. Lägg ditt pris i närheten, visa upp alla fördelar med båten. Hoppas på det bästa.

Det kan ta en stund att träffa rätt köpare. Vi pratar 1, 6 eller 12 månader i vissa fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skulle man ju göra normalt. Nu är läget det att Fram 690 verkar vara ovanlig i Sverige och att de flesta båtarna finns kvar i Norge. Finn.no är en dålig referens pga kurs, tull osv. 100000 nok blir ju 140000 sek innan det är färdigt. De flesta båtarna i Norge ligger runt 135000 nok. Jag har kollat blocket regelbundet och det har inte funnits en enda Fram 690 till salu på tre år. 70-talssnipor som Joda och Nidelv 24 är något helt annat och ligger på halva priset i Norge. Det är inte lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att äga en ovanlig båt. men då har du åtminstone en referens. Sedan kan man spekulera i om det säljs några båtar av den typen från Norge till Sverige eller om det är mest norrmän som uppskattar dem.

Att en båt har en någorlunda ny motor tycker jag personligen är ett plus som ska påpekas i en annons. En inombordare ska gå utan problem i minst 10 år om man sköter den. Efter 10 år så tycker jag risken ökar för att man får småfel. Det var det avgörande argumentet när jag köpte min båt. Diesel och mindre än fem år gammal. Resten kan man fixa själv allteftersom.

Om du inte sitter i sjön och MÅSTE sälja så kan man ju ta det lugnt. Gör ett provskott på blocket med vad du skulle vilja ha i pris för att känna dig någorlunda nöjd och kunna köpa en ny båt som du vill ha. Se om du får nåt gensvar. Gör ett ordentligt jobb och fotografera båten nystädad och skinande. Kul att åka ren båt själv också medan man väntar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...