karlastrid007 0 Postad 11 Juli , 2011 Tjena på er, sökte upp detta forum för att föraöka reda ut vad som har skett med en liten utombordare mercuru 4hp, 2-takt. Det är nämnigen så att den startar perfekt, och går perfekt, i ca 7-10 sekunder, sen hostar den till och stannar, som att den stryps på soppa. Jag är helt klart amatör och har aldrig mixtrat med en båtmotor, men kanske är det bara något dumt fel. Jag skruvar upp den grejen på tanklocket för att undvika vakum, så det är inte problemt. När den stannar så är det fortfarande soppa i den lilla filterbehållare, så förmodligen sker ngt skumt i förgasare. Som sagt den går perfekt tills den bara brum-brum-tyst! Tack för svar, kan lägga upp lite bilder om det skulle underlätta. Har ni några tankar kring detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomman17 0 Postad 11 Juli , 2011 gammal soppa? byt i så fall. om inte: Ta av förgasaren och rengör den, hade samma problem med min motor och efter rengöring så gick den perfekt! Det bästa sättet att rengöra förgasarn på är att använda en ultraljudstvätt, då blir den 100% ren. Har du inte tillgång till det så kan du rengöra den med bensin och sedan blåsa ur den. var noga med att rengöra alla kanaler och munstycken, det fastnar lätt skit där. mvh anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 11 Juli , 2011 ta bort soppaslangen vid förgasaren och kolla så det rinner soppa. töm flottörhuset och testa igen. mvh jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlastrid007 0 Postad 12 Juli , 2011 OK, tack grabbar. Nu är problemet bara att jag inte är hundra på hur jag identifierar förgasaren. Det är den som bränsleslangen går in i och som sitter mot cylindern va? Den sitter med en ca 5 skrivar, är det enkelt att ta loss och rengöra? Jag har inte tummen mitt i handen, men jag har inte sysslar med just motorer förut. Ska jag ta bilder och visa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 Juli , 2011 Jag antar att du har en motor med inbyggd tank. Har du kollat två enkla saker: - att bränslekranen är helöppen - att chocken är i rätt läge, normalt aktiv bara vid start, skall sedan tryckas in. Din felbeskrivning kan tyda på en chocke som är uttdragen för länge (så funkar det i alla fall på min 4 hk Evinrude från 1993). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlastrid007 0 Postad 12 Juli , 2011 Tack för svar, men mina kunskaper sträcker sig så pass långt att jag har choken inne (=av), att soppakranen är på samt att skriven ovan tanklocket är öppen när jag startar (för att undvika vakum antar jag). Vad kan problemet vara nu, som tidigare antyder kan det vara förgasaren, håller du med? Vad ska jag göra exakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 Juli , 2011 Du skall inta ta illa upp mina råd, det är ju vanligt att folk missar enkla saker. Bra att börja med sånt som är enkelt och gratis, innan man börjar skruva eller lämna till dyra verkstäder. Du kan alltid kolla att chocken verkligen funkar som den skall (att inget är avbrutet), att inte bränslekranen är avbruten eller igentäppt, att luftning av tanklocket funkar som det skall, och sen kan du rengöra eller tillfälligt ta bort bensinfiltret. Det är enkla grejer, går snabbt och kostar noll. Känn även i bensintanken att det inte har samlats någon gegamoja där, t.ex att motorn har legat stilla längre tid (=flera år) mad gammalt bensin med gammal olja. Sånt kan göra att tanken, bensinfiltret och förgasaren blir skitiga. Sen kollar du att du har rätt tändstift, att det är i gott skick samt att anslutningen är ren och hel och sitter bra. Ett nytt tändstift kostar inte så mycket heller. Sen blir det väl till att rengöra förgasare. Är motorn så gammal att den har brytarspetsar så kan du kolla även dessa. Du kan även kolla att alla elanslutningar är rena och sitter an som de skall (även om din felbeskrivning inte tyder på något fel på dessa). Här slutar sånt som är enkelt och gratis. Som nästa steg bör du kolla tändspolen (hur man nu gör det ?) och sen elmodulen (som du har en sån, men hur göra man det ?). Sen, jag tror det finns inget mer på en 4-hästare, för du har väl inget dödmasgrepp som kan glappa eller har rostat (och felbilden ser inte ut som trasig dödmansgrepp). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser