freed 0 Postad 11 Juli , 2011 Storsegel och lazybag/jacks till NF Behöver nytt storsegel till en NF. Finns det något som är lätt att hantera och samtidigt har god fart är det givetvis ett sånt segel jag vill ha. Förstår dock att man måste kompromissa. Vilken form och duk rekommenderas? Finns det någon segelmakare som är speciellt duktig på segel till NF, eller det kanske alla är? 1 eller 2 rev? Vill gärna kunna reva från sittbrunn. Kan man bygga ett lazybag/jackssystem själv, bra länkar? Eller beställer man detta av samma segelmakare som syr storseglet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 13 Juli , 2011 Ring runt till lite segelmakare med lokala loft. Nu är rätt tid att ta kontakt med dom.... Den du sen väljer att köpa av kommer nog kunna komma med bra förslag. Jag tror inte NF seglas tillräckligt i entyp för att ha fått någon dominerande segelmakare, men vet gör jag inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 14 Juli , 2011 Ja, det börjar nog bli dags att kontakta dem nu. Det luriga är ju att det finns så många olika varianter av skärning och material. Crosscut, dacron, laminat, kevlar, fullatte, lösfotat etc etc, en djungel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 14 Juli , 2011 Valet styrs så klart av hur man seglar, eller snarare på vilken nivå. Är det 80 % på kappsegling eller 100 % familjesegling så... Själv valde jag Biodings G2 segel till min Accent. So far so good. Rimligt pris. Känns bra. Dock ska sägas att jag är en nybörjare inom segling. Till mitt lilla! storsegel på ca 13 kvm så har jag bara ett rev. Finns det inte ett NF-forum. Bra att kolla runt där. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 14 Juli , 2011 Japp, det är en djungel. Men just därför kan nog en segelmakare hjälpa till med råd på olika varianter, prisnivåer och val. Generellt: Se till att seglen mäter in enligt klassreglerna så slipper du skaffa SRS-mätrbrev om du vill segla något klubbrace. Om man får, enligt ovan; något laminat, 2 fulllattor i toppen, lösfotat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 18 Juli , 2011 Lazy-jacks är ju ett måste för bekväm segelhantering och du bygger enkelt ett system själv för lite pengar. På min båt har jag fäst en tunn lina i vardera vantspridaren. I andra änden på linan ett litet block. Sen drar man runt bommen på två ställen. Skruvar fast några linledare här o där. Sköts från sittbrunnen via block vid mastfoten. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersU 0 Postad 21 Juli , 2011 Om du bor på västkusten eller i alla fall har möjlighet att åka till Orust när de har öppet varv i slutet av augusti så kan du där (framför allt i Ellös) hitta ett halvdussin segelmakare. Det gjorde jag förra året och fick bra råd och offerter från dem. Mäss-/höstrabatten var i regel 20% men jag kunde också förhandla mig till fyra fullängdslattor och två rev samt 50% på en Lazybag då jag köpte både stor och genua samtidigt. Mitt val blev Lundh Sails, som har sitt loft i Göteborg och som varit väldigt bra på service tidigare. Dom t.o.m. åkte till båten (i Uddevalla) och tog mått så att seglen blev perfekta direkt. Prismässigt ligger dom i mitten bland de segelmakerier jag fick offerter från. Min båt är en Mamba 311 med partialrigg, så det är nog relativt lika det du skall ha. Jag är helnöjd med både segel och Lazybag. Senast ändrad av AndersU | 21 juli 2011 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser