Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
kenta_b

Solcellspanel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sökt efter hjälp med inkoppling av en solpanel. Det verkar ingen tvekan om att den ska kopplas direkt på batteriet men jag undrar; För att få laddning på hela patteripaketet (4x80), måste man då ha brytarna på?  Eller ska man bara ladda delar av batteribanken? Eller kopplar man ihop batterierna före brytarna så att man inte har någon förbrukning inkopplad? (Om jag inte tänker fel skulle det sista alternativet göra att alla batterier alltid är inkopplade så fort en brytare är påkopplad.)

Kort sagt, hur får jag laddning på alla batterier utan att samtidigt ha förbrukarna inkopplade?

/Kenta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle skriva en batteribank på 4 st 80 Ah batterier så skulle hag mena att dessa 4 är parallellkopplade. Med tanke på det du skriver kan man misstänka att du har två batteribankar.

Har du tex tre batterier i en förbrukningsbank och ett startbatteri, så koppla in solcellspanelen på förbrukningsbatterierna. Ett fulladdat startbatteri som är ok klarar att starta en mindre dieselmotor en hel sommar utan att behöva laddas.

Solcellen ansluter du till en regulator. Jag skulle valt en MaxPower eller liknande. Regulatorn ansluter du på batteribankens plus och minus, med en säkring, så nära batteriet som möjligt. 10 Ampere räcker till en panel på  hundra watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt som du beskriver är min tanke att koppla och Max Power är redan inköpt. Batterierna är uppdelade på tre brytare, 2 1 1. Är det så att jag alltid ska ha brytaren på för de batterier jag vill ladda? Det känns ju lite fel att lämna det så om man har båten i hemmahamn ett par veckor utan att använda den, men som jag kan förstå det enda sättet att låta fler batterier dra nytta av solcellerna. Eller...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, de batterier som ska laddas måste vara ihopkopplade.

Någon speciell orsak till att ha tre batteribankar? Kan du koppla om enkelt?

Vanligt är ett startbatteri som laddas av motorn och inte behöver solcell, och en förbrukningsbank där solcellen är permanent inkopplad före huvudbrytaren för förbrukningsbanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte kopplat ihop det själv och börjar inse att det inte är gjort som man skulle önska. Alla batterier är kopplade via brytarna som alltså måste vara på för att det ska funka. Självklart borde jag koppla om så att batterierna är kopplade i serie utan brytare emellan och sedan ha ett separat startbatteri med egen brytare.

Det borde man ju kunnat räkna ut själv :-0

Tack för hjälpen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du kan inte koppla batterierna i serie! Antar att Du har normalt 12 voltsystem? Kopplar Du t ex tre batterier i serie har Du teoretiskt 36 volt.... i praktiken 38-39 volt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle det va bra för? 

no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl rätt uppenbart att det inte skulle vara bra, och det är därför han påpekar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar kopplade i parallel Dvs plus till plus och minus till minus. Annars lär det smälla till i all utrustning i båten, som påpekats ovan.

Som sagt, två bankar, ett batteri som räcker för att starta med. Och en så stor förbrukningsbank som möjligt med alla sina batterier kopplade Parallellt. Varsin huvudbrytare per bank.

Laddare från 220V och solcell inkopplade på förbrukningsbanken innan huvudbrytaren. Så man kan få laddning utan att ha hela båten igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...