Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
lundemo

OMC varvar inte mer än 2800

Rekommendera Poster

Motorn varvar inte ur längre och orkar inte över planingströskeln.

Hämtade hem en Bayliner i mitten på maj.
Allt fungerade kanon och den gjorde sina 25 knop på premiärturen, utan större problem att nå planing. (2 personer, fylld vatten och bensintank).
Har mest harvat i Mälaren sedan dess 7-10 knop och inte märkt någon förändring vi varken start eller gång. Motorn startar och går som en klocka, utan att bluddra.

Men nu är det helt omöjligt att få den att plana ur. Vid fullt pådrag varvar den enbart 2800 varv och kan med hemlängtan knappt nå 16 knop. Tyvärr tänkte jag inte på varvtalet på premiären men skulle nog gissa på c.a 4100 varv. Har alltså utan att märka något speciellt tappat 9 knop och 1300 varv.

Motorn är en OMC 460 med VP duoprop

Vet att det är en svår fråga att svara på men hoppas ändå på idéer om hur en sådan förändring kan uppstå, eller tips på kunnig som kan ta sig an detta i Sthlm.
Tacksam för förslag!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt kontrollera att motorn tänder på alla cylindrar genom att koppla in en stroposkoplampa (stavning?) på varje tändkabel, en åt gången. Lampan ska blinka fekvent och du märker ganska lätt om blinkandet upphör någon gång under testet. Gör det så har du problem med tändningen och det gör motorn svag. Naturligtvis kan det vara andra orsaker. Vi hade iaf. det problemet på vår OMC 3,0. Trasigt fördelarlock. Gick till slut bara på 2 cylindrar. Kom inte över planingströskeln. Problemet kom krypande.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...