Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Henren

Yamaha 90 hk -96 hur ta bort hydral/tilt

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som kan beskriva hur man enklast tar bort hydral/tilt delen på en Yamaha 90hk motor.

Sitter 3 bultar på vardera sida som vi lossade, kunde trycka upp hela paketet ca 1-2cm sedan tog det stopp.

Måste vi ta bort motorn, eller går det att lösa på nått annat sätt?

Jätte tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste motorn av och bracketten delas, se figur från servicemanualen. Får man fråga varför du ska montera av den?

post-26269-1394236767,4481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


Som vi trodde, tänkte om man kunde vika ut bracketten ( visste inte vad det hette innan) så att man kunde plocka ut den på plats.

Det som gäller är alltså att lyfta bort motorn, lossa skruvarna och dela bracketten. Hydralkolven i mitten är det som läcker olja.

Har tyvärr ingen servicemanual, men det läser sig säkert.

Något speciellt man skall tänka på innan lyft?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är bara att skruva bort den. Ett tips är att inte koppla loss strömmen förrän motorn hänger. Motorn hänger nämligen inte lodrät när den hänger i lyftöglan så bracketten brukar kuna kinka i bultarna o genom att justera med tilten blir det lite lättare att få motorn ur bultarna. Ska du byta tätningarna själv eller lämna in hela enheten till en firma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, vi hade tänkt försöka lyfta av den utan lyft. Men det kanske är omöjligt, tror den skall väga 120kg. Tänkte hjälpas åt 3 man.

Vi har inte funderat nått angående att lämna in eller inte, till o börja med lokalisera vart felet ligger. Är det svårt att utföra det själv annars?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vikten stämmer. 3 kralliga killar lyfter säkert av den men det går ju så mycket smidigare med travers eller lyft ;-)

Problemet är att få loss locket på kolven där tätningarna sitter. En vanlig haknyckel kan du glömma. Yamaha har ett specialverktyg för detta men vet att folk lyckats genom o borra o gänga in insexbultar på en gaffelnyckelnyckel av lämplig storlek o på så sätt fått till ett verktyg. Vanliga insexor håller dock inte, minst 12.9 kvalitet. En viss skruvarvana sen innan förutsätts oxå ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...