laand 1 Postad 10 Juli , 2011 Hej Jag får inget liv i min tryckvattenpump. Kan nån hjäpa mig var jag skall felsöka? Bifogar bild på eländet.På bilden finns en svart och en röd kabel men dessutom en blå kabel som bara hänger. Hör den till, isåfall till vad? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juli , 2011 Gissar att det gäller en inte helt akut nödvändig dricksvattenpump, men oavsett så innehåller den väl en likströms-motor kopplat till ett pumphus. Givet att motorn matas med sina 12V (alltså utan nämnvärt spänningsfall pga onormala ledningsresistanser - sockerbit och amatörtångs-knipna skarvrör är knappast optimalt därvidlag så bör axeln snurra ifall inte pumpen är blockerad. Behövs normalt alltså bara två hyfsat goda ledningar för att driva pumpmotorn. Kan du komplettera din fråga med lite fler uppgifter så kan den nog lösas snabbare. Det jag är ute efter är ... 1a. Kan du mäta spänningen direkt på motorn då den är i (förmodad) drift? 1b. Kan du mäta hur mycket ström som då går i ledningen? (Är nämligen spänningen tillräckligt hög med hänsyn till strömstyrkan så kan felet hänföras till själva pumpen.) 2. Ifall du inte har mätmöjlighet så kan ett kort försök med avsäkrad direktledning ifrån säkringspanelen till (vanligen) motorns röda plus, och eventuellt direktledning från (vanligen svarta) motoranslutningen till jord/battminus klargöra samma sak!? Vad händer vid ett sådant KORT test, fås isf ett vattenflöde??Allmänt så är elpumpar känsliga för läckage längs pumpaxelns slitagebenägna tätningar, sitter antagligen minst dubbla utbytbara gummipackningar mellan pumphus och det kortslutningskänsliga motorhuset. Dessutom så är det lilla utrymmet mellan dessa förmodade packningar vanligen gjort med fri läckagemöjlighet till omgivningen. Läcker pumphuspackningen så pressas därmed inte vattnet emot eldelens packning. (Man bör f.ö. helst montera pumpen vertikalt med pumphuset neråt, tyngdlagen hjälper ju då till att förhindra vattenintrång.) Men bägge packningarna slits ju så detta kan ändå vara problemet ifall pumpen är gammal, motordelen kan mao ha dränkts. Nästa fråga blir då rätt given ... 3. Läcker det?Likströmsmotorer innehåller nån form av slitbenägna släpkontakter, och dessa är ofta ganska lätt utbytbara. Om motorn inte är dränkt och heller inte ger något vridmoment trots god elanslutning, så kan därför ett byte av släpkontakternas kol vara aktuellt innan ev slutlig skrotning. Hör alltså gärna av dig igen ifall du har svaret på nån av frågorna ... :-) Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 11 juli 2011 | 17:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 11 Juli , 2011 Hej Tack för svaret Thomas. Jag kan tyvärr inte svara på frågorna just nu eller före helgen men jag lovar att återkomma under kommande helg. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 25 Juli , 2011 Hej igen Självmål! Borde ha kollat lite bättre. Det fanns en separat knapp till tryckvattenpumpen vilken nu fungerar men där flödet av vattnet finns mer att önska. Vattnet rinner förvisso men helt orgelbundet. Stötvis och ibland inte alls. Normalt? Mvh Lannd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 26 Juli , 2011 Låter som om pumpen inte får sug, alltså inte tillräckligt med vatten. Kan du låta vattnet rinna en stund? Har du tillräckligt vatten i tanken? Membranen eller vad-dom-nu-heter kanske har gått sönder(litet hål i dom)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser