Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Carnage

Myror i båten

Rekommendera Poster

Hej.

Upptäckte att myror har börjat käka upp delar av min inredning, alltså trät som sitter innuti vissa säten osv.. Hur ska jag få bort dom? Någon som haft detta problem? Funkar det att hälla lite myrr i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en glasfiberbåt, men jag har haft problem med myror, en Myrr myrdosa fungerade utmärkt. Denna innehållet ett lockmedel och verkar vara effektivare än Myrr på burk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring Anticimex. De har gratis rådgivning via hemförsäkringen o´ h är säkert hyggliga att svara även på en båtfråga. Om de käkar på båten så är det hästmyror. Tror inte bor-dosor funkar på dessa, men kolla. För du tag i drottningen så dör samhället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myrdosan är mycket effektivare än myrr, häller du ut myrr begränsar du bara hur myrorna rör sig, till dosan lockas dom och sätter i sig giftet där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Det är inte så många myror som jag sett och har bara hittat dom på ett ställe där jag tror jag kan bryta upp trät och komma åt drottningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid ett tillfälle hade vi myror i huset på landet. Vi fick då något medel av grannana som såg ut som Myrr som de hade fått av Anticimex ett par år tidigare. Det var vansinnigt effektivt, om myrorna gick genom lite utstrött pulver så kom de bara 0,5 till 1 meter innan de låg på rygg och sprattlade. Det var största sortens hästmyror

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu verkar ju problemet vara löst ....

Men vill bara fylla i att det det finns en virkesätande myra som kallas Svartglänsande Trämyra även kallad appelsinmyra som kan i vissa fall förknippas med vanlig svartmyra ,

ett sätt att ta reda på detta är att krossa en mellan fingrarna så uppstår det svag lukt av citrus

samt ser det ut som glitter på huden......dessa myror vill man inte ha in i sina hus eller i dtta fall båtar

Moggan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...