Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Bradhis

Sjömacken tankade i fel bränsle i min båt! Vad händer?

Rekommendera Poster

Så här var det... Min pappa och lillebror lånade min båt idag och skulle då även passa på att tanka upp den eftersom jag ska (skulle...) ha den imorgon då min ledighet börjar.

Vid 13-tiden ringer min pappa och säger att båten stannat 5 minuters gångtid efter tankningen och att dom nu bogseras av en ribb från SSRS tillbaka till macken.

Via telefon försöker jag gå igenom vad som kan ha hänt, felbeskrivningen är att båten plöstligt tappat kraft och sedan stannat, vägrar starta annat än några få sekunder ibland och ryker då nå´ t enormt.

Jag frågar även honom om tankningen och både han och min bror säger att mackpersonalen frågat 95? och dom då svarat Ja, 95 tack!. Pappa skruvade därefter av tanklocket och mackpersonalen stoppar då i munstycket och fyller tanken. Detta låter ju som ett normalt förfarande men jag ber ändå pappa kolla kvittot och då visar det sig att killen på macken fyllt upp tanken med diesel... Inte undra på att båten stannade efter några minuters gångtid.

Mackpersonalen var enligt uppift ganska så tveksamma och försökte slingra sig, men kvittot och det faktum att pappa och min bror var dom enda kunderna vid tillfället gör att det inte är några tveksamheter egentligen.

Så... Efter en del diskussion med mackföreståndaren samt nå´ n form av chef lämnades båten kvar på macken i väntan på att dom ska ombesörja bogsering till ett närliggande varv.

Värt att notera är att min utombordare(!!!) sitter c:a 20-25 cm från påfyllningshålet så med lite sunt förnuft bör man som mack-anställd rättså raskt kunna lista ut att den INTE går på diesel (om nu inte det faktum att båtföraren säger att han vill ha 95 räcker...)!

Nåväl...

Nu till den egentliga frågan: Vad händer med min stackars motor? Slangar? Tanken? Förgasaren?

Motorn är en Yamaha 70hk 2-taktare från 1986 och tanken är en fast rostfri.

Förhållandet i tanken bör vara c:a 10-12 liter bensin och c:a 40 liter diesel med sedvanlig oljeblandning (2-taktsolja). Motorn stannade efter c:a 5 minuters normal marschfart (20-23 knop).

 

Jag vill inte skriva vilken mack det handlar om eftersom jag vill ge dom en chans att rätta till sitt misstag...

 

Vänliga men bekymrade hälsningar // Brådhis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis bara tömning av tank & förgasare som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detsamma hände med mina föräldras bensin-Mercedes för några år sen.

De hade skjutsat en bekant från ett sjukhus i Göteborg till bostaden på en bondgård på Bokenäs. De ville inte ha nån ersättnig för besväret, men bonden fyllde tanken. När de kommit ett par km från gården började bilen gå dåligt. Bonden hade fyllt på diesel.

De fick låna en annan bil för den fortsatta resan till Kungshamn för att hälsa på mina morföräldrar. På vägen hem till Göteborg hämtade de sin bil som tömts på den dieselblandade bensinen. Hörde aldrig att det skulle ha varit något problem med motorn efter den tabben.

Själv har jag gjort tvärt om. Fyllt den nästan tomma tanken med bensin på en diesebil. Kom på det innan jag hann starta motorn. Bärgning till verkstaden för sanering. Det hade kanske varit värre om jag försökt köra dieselmotor på i stort sett ren besin.



Senast ändrad av toaen | 10 juli 2011 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också för mig att det inte händer nåt speciellt mer än att det ryker som fan och motorn stannar. Tömma tankar och slangar och förgasare, pumpa i ny bensin, starta och kör.  Det behöver knappast spolas rent eller vara helt snustorrt från diesel heller, några droppar åker bara med bensinen ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... Det låter ju faktiskt hoppfullt.

Och ni verkar tämligen överens om att följdverkningar sannolikt uteblir?

Återkommer med mer info när jag vet mer helt enkelt.

//Brådhis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan egentligen inte mycket om detta men en stor skillnad mot bilen är ju att bilmotorn är en  4-taktare som inte behöver oljeblandning. Finns det inte en risk för att din 2-taktare kan ha skurit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog liten risk för en skärning.

Diesel är ju olja.

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tvåtaktare är ju ingen speciellt högteknologisk pryl.

Räcker som sagt säkert med en ordentlig sanering ifrån dieselolja i hela systemet så ska den nog ramla igång utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som tykte det var kul att kör moppen på dieselblandad soppa. Rök som attans.

Men är väll som man kan vänta av gamla sura 2-taktare, ryker.yes

Se till att töm tanken och kör igenom systemet med bensin så går det säkert över.

Nja, 2-taktarn kommer nog alltid ryka som de brukar göra.wink

 

Macken, ja de får väll fylla på med ny ren bensin, den har du ju betalt för.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten hämtad från varvet och rejäl provtur tagen! Allt verkar funka! Samma toppfart som innan, inga konstigheter i övrigt bortsett från lite ostadig tomgång i början, men det verkade gå över sedan!

Varvet tömde tanken, körde igenom soppa genom motorn, kontrollerade och rengjorde stiften och fyllde på med bensin!

//Brådhis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...