explano 0 Postad 10 Juli , 2011 Jag är ibland osäker på hur jag ska läsa av oljestickan i min gamla MD 11C. Att det ska ligga mellan de båda strecken framgår av instruktionsboken, men inte om stickan ska skruvas ner i botten eller ej för att visa rätt nivå. Om jag skruvar ner stickan visar denatt oljenivån är fullt, men om den inte skruvas ner visar den att det fattas cirka 1,5 dl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Juli , 2011 Den skall skruvas ner i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 12 Juli , 2011 Tack - borde ha stått i instruktionsboken tycker man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 12 Juli , 2011 Du ska alltid mäta oljenivån utan att gänga ner stickan. Det gäller även backslaget. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebjohn 0 Postad 13 Juli , 2011 Hej En fråga som det tydligen inte går att få ett exakt svar på. Frågan har även varit uppe på Drevias forum tidigare och en del svarade nerskruvat andra inte. experten drevias personal sa nerskruvat på motorn och inte nerskruvat på backslaget. Kanske kan man få svaret genom instrutionsboken till någon annan Penta motor av ungefär samma typ och årsmodell (fruktansvärt dåligt att det inte anges i MD II`s bok). Hur som helst får vi väl anta att hälften mäter med stickan nere och den andra hälften med stickan uppe och att motorn inte verkar bry sig om vilket utan funkar ändå. Mäter själv med stickan nere och fyller på till max strecket. ps. lika svårt är det att läsa av när man fyllt på ny olja som är i princip osynlig på stickan och stickan sedan blivit kletig på väg upp och ner ur hålet. Ingen exakt vetenskap det där med att fylla på olja på en MD II trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser