Gäst Uttern Postad 7 November , 2004 Hej! Har en uttern 4502 från -95. Det står på den blå skylten att den är gjord för 35 hk. Hur mycket vågar man gå upp i hästkrafter innan det börjar bli ostabilt och farligt! hade tänkt mej en 40 hästare men även kanske lite mer. Någon som vet något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 November , 2004 Hej. En kompis har en 4501/4502 (eller om det var 450) med en 40 hästare på. Den går bra men hoppar en hel del. Är det samma båt så bör du absolut inte gå upp mer. Generellt ska man inte gå högre än vad blå skylten säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 7 November , 2004 allt är beroende av hur man framför sin båt...hade en finnsport 500 som är godkänd för 85 hästar...har åkt med en 90-hästare i alla år utan problem..såg nu en i blocket som sålde en likadan båt med en 225-hästars mercury...som skulle toppa 65 knop...det är kanske o ta i lite...men det är farligare att köra vårdslöst med en 50-hästare än sansat med en 225:a... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 November , 2004 Som jag förstått det så kan för stora motorer orsaka brott på akterspegeln och totalhaveri av båten. Det kanske inte syns på en gång men kan komma efter ett tags användning. Har även förstått att testerna för blå skylten är så avancerade att man kan köra hur vårdslöst som helst utan risk förutsatt att man inte har en större motor än angivet. (Man kan förstås inte köra på grund i full sula utan att det går åt pipan) Det är inte alls samma hårda krav för CE-märkningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
transalp01 0 Postad 8 November , 2004 Kolla på blocket och dylikt och se om du hittar begagnat med för stor motor. Om du hittar så ring och snacka med ägaren, de flesta är hjälpsamma även om du inte är intresserad av hans båt. Jag har en Ryds 520 ST med 70hk, blåmärkt för 40hk. Båten går mycket bra med denna motorn. Mycket stabilare än liknande båt med 40hk. Den har propeller för kraft ej fart så toppfarten är 25 knop. Vid 30 knop hade den nog blivit lite för instabil. Prata med något varv om du bör förstärka akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 8 November , 2004 Det hela bygger ju på vikt på akterspegeln. Och vilken typ av skrov det handlar om. Ingeting annat. Om det är klinkat och med en köl. Ja då är det alldeles lagom. För det skrovet är bara anpassat för den farten. Om det är ett rent planande skrov då funkar det med tyngre och starkare motor. Fast nu är det ju en rätt kort och liten båt. Så om du har en 35 med redan stor kubik. Räcker det på långa vägar. Några kilo hit och dit spelar i regel ingen roll. Om en 35:a väger låt säga 50 kilo. Och en fyrtio 10 kilo mer går det oftast alldeles utmärkt. Det under förutsättning om akterspegeln pallar och det är rätt skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 8 November , 2004 Vikten på motorn har väldigt liten betydelse för om akterspegeln håller. Den stora betydelsen har effekten och det moment den utsätter akterspegeln, och båten i stort, för. Sen kommer andra faktorer in som om båten är lämplig att köras planande eller ej och i så fall hur fort den kan gå men ändå balansera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 December , 2004 Hej! Än så länge är båtlivet väldigt mycket frihet under ansvar. Något båtkörkort finns inte i dagsläget. Men försäkringsbolagen vägrar många gånger att teckna avtal om du överskrider maxgränsen på motorstyrkan. Ibland kan en båt-tillverkare uppge en högre tillåten motorstyrka i sin broschyr (inte alls helt ovanligt) än vad som uppges på båtens blå skylt. Men det är blå blå-skylten f-bolagen går efter. Sedan är det en helt annan sak vad båten tål. Ur den synvinkeln är 5 hk mer eller mindre ingenting. Det finns säkert bra mariginaler på en så pass modern båt av plast. Men det finns återigen många aspekter att fundera över, inte minst på sikt och för alla trafik-situationer som kan tänkas uppstå på sjön. Kontentan av mitt resonemang är att det slutligen naturligtvis är du som avgör, men att man verkligen bör känna till vad man beslutar om. Om inte.....kan det komma surt efteråt! Men vad jag undrar över är varför du vill ha en starkare motor? Kanske du kan åstadkomma den effekt som du är ute efter med hjälp på annat sätt? T.ex. genom propellerbyte? Det i kombination med rätt hanterad powertrim kan ibland göra väldans mycket både i styrka hastighet och bensinförbrukning. För trots allt verkar du ju vilja ha bara en aning starkare/snabbare och om du inte redan har provat detta med prpellerbyte kan det vara värt ett försök. Har du tur så räcker det. Om du bara ska prova kanske du kan låna kostnadsfritt av en handlare med möjligheten att lämna tillbaka. Hur som helst....lycka till och ha det så bra! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 17 December , 2004 Säger som jag brukar, det dubbla mot vad som står på blå skylten brukar funka kalas. Det är som sagt ditt körsätt som avgör om båten håller. Använd huvudet så kan du ha nästan hur stor motor som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jensa den erfarna Postad 17 December , 2004 hej från en båtkunig!om du är osäker kan du alltid kontakta en båthandlare!!jag rekomderar att stadgaupp riggen med två sido stag.det har jag gjort med min tollare.skyllten på båten säger alltid under det korekta.om dom säger 30hk så kan man sätta ditt 50hk ca.men om man inte följer vad det står på märkningen,så gäller inte försäkringen typ svenskasjö,på egen risk alltså!!!!mvh tollaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 December , 2004 [kur]Säger som jag brukar, det dubbla mot vad som står på blå skylten brukar funka kalas. Det är som sagt ditt körsätt som avgör om båten håller. Använd huvudet så kan du ha nästan hur stor motor som helst.[/kur] Du glömde en sak. Vissa båtar förvandlas då lätt till U-båt. En för tung motor gör att vissa båtars självläns får omvänd funktion. De försöker då länsa in havet in i båten. Tror att många båtkonstruktörer vet vad de gör när de anger max motorstorlek. Kan givetvis gå i vissa fall att öka utöver vad som angets men kan i vissa fall få katastrofala följder. Vill man ha mycket power och hög fart tycker jag man ska välja en båt som redan från början ör byggd för det. Övrigt är bara ett spel med sitt eget och andras liv som insats. Att försäkringsbolagen är restrektiva är troligen för att de både ska ge avkastning på sin verksamhet samt att hålla premierna på rimliga nivåer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Power Postad 23 December , 2004 Det finns ju ett gammalt talesätt som rör offpiståkning på skidor: Om man inte faller har man inte gett allt... Jag vill påstå att detta lika väl kan tillämpas i båtlivet. Om båten flyter så bör du prova med en större motor... Offpist (Offwater) med båten avråder jag dock ifrån. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 23 December , 2004 Hej! Mr Power ... denna teori gäller även vid brädsegling, och där har vi ju redan infört begreppet sinkers ... så det är väl dags att få en motsvarig klass bland motorbåtarna... dvs: kombinationen av båt motor (=bräda manskap) flyter endast vid hyfsat gaspådrag (=vind i seglet) ! Givetvis kräver detta specialla kunskaper och fantasi vid avsegling och angörandet av hemmahamnen inför alla åskådare som man ska imponera på ... :-? Det kostar att ligga på topp :-tackar mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 23 December , 2004 Ja men vad är det för fel på ubåtar såhär i jultider? Nej då, klart man ska använda vett, men oftast så går det att tänja på gränserna ganska mycket.. Självläns som får bakvänd effekt borde ju märkas, så det låter lkugnt.. Värre när akterspegeln åker iväg för sej själv.. Köpa båtar som är byggda att gå fort är inte lika kul, mer spänning me lite kassa båtar som går fort.. Klart man inte ska sätta andras liv i fara, men bor men längs med kusten ovanför gräsö så är dte hur lungt dom helst, finns ju aldrig en båt tyvärr. God Jul allihopa... :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 24 December , 2004 Exakt Jimmy! Här har man ju chansen att få uppleva en klonad ubåt! 1. Akterspegel motor rakt ner på botten (en_massa_pengar_rakt_ner_i_sjön) 2. Resten av farkosten liggande i marvatnet ... men är det ett gammalt plast-lik så lär klenoden sjunka inom 10 minuter ! Ingen Panik! Givetvis har man en vattentät 3G med sig (full täckning i fjollträsk så att man kan ringa 112 och få omedelbar assistans ... :-/ Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today. James Dean //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Power Postad 24 December , 2004 Seaflower, det är ju genialt... Naturligtvis måste förr eller senare utvecklingen hinna ifatt även båtar... Klart man ska ha en sinker! BLir som sagt lite tufft att lära sig vattenstarta, men man blir ju ingen Svensson i varje fall... Länktar redan till sommaren, har en gammal J-jolle som nog rymmer ett par Mercruicer 5,7 om man är lite klurig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 24 December , 2004 Hej Tomten är här Har hittat lämplig motor till alla er som tycker vanliga svensson motorer är lite sega. Ni får fixa drev mm själva men bör säker gå att ordna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 24 December , 2004 Mr Power! Jag har löst start och landningsproblemet! Princip-llösningen finns redan på flyget, start och stop från hangarfartyg. Katapult-trailer :-tackar Fungerar som katapult vid start och inbromsare vid landning. Man sätter på en KRAFTIG fjäderanordning på en gammal båttrailer, samt gör själva stödanordningen för båten vändbar 180 grader. Detta innebär att man vid start skjuts ut på vattnet med planingsfart, och motsatsen vid landning då man kör upp på anordningen planandes, och sedan bromsas in av fjäderanordningen, som då samtidigt spänns för nästa start ! Bara att plocka fram svetsen och påbörja bygget :-D :-D :-D mvh // :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 24 December , 2004 Intressant tanke om Hangartrailern, den gillade jag.. Frågan är vad som händer med V70:n som drar trailern när man kommer med 2 ton mahogny och fjädern till inbromsningen går av? If försäkring kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 December , 2004 hmmm ..... ... tänkte inte på det ..... :-D ... frågan är vad som händer med föraren ... finns ju risk att man inte ens kan väcka anspråk på If- försäkringen i levande skick ... :-/ ?-) Ok, bara att återgå till ritbordet för nya innovationer på det marina området :-D mvh // :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 25 December , 2004 Seaflower Ja du får nog tänka till lite igen, nån form av torpedskydd att montera på takräcket på bilen kanske? Fast då blir ju skadorna på båten istället, och det är ju inte meningen, hellre en bil mindre än en båt mindre. Vart håller du till om somrarna Seafl0wer? Kanske kunde få till ett katapultrace i sommar. Säg till i god tid bara så jag hinner köpa tillbaka sportselcon.. :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 December , 2004 Definitivt en V70 mindre när man ser din pärla ... när det gäller min plastanka så kan det kanske kvitta :-) Du måste absolut fixa lite bättre bilder på pärlan till Din Sjöbod ... jag får ståpäls när jag ser sådana kulturskatter liknande din träpärla på sjön :-) :-) :-) ... den är ruskigt fin ! Karlstad är min hemmahamn för övrigt! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 26 December , 2004 Seaflower Vet att bilden är ruskigt dålig, tyvärr hann det inte tas någon bild innan hon rullades in under tak i höstas, Svårt att ta bilder där inne nu (trångt & mörkt). Och dessutom är det renovering på gång, så det liknar mest en hög med spån för tillfället, men i början av Maj kan du vänta dej mycket bilder på en ny fernissad pärla vettu.. :-tackar Karlstad va ju en bit, själv håller jag till en sisådär 15 distans från Öregrund (Roslagsloppets mål vettu). Synd, annars hade vi kunna dragit ett race, men lär nog trimma B18 lite först och kasta på lite steglister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 46knop Postad 26 December , 2004 Innan du monterar motor med större effekt än blå skylten medger bör du kolla med ditt försäkringsbolag om du får försäkra den. De flesta bolag brukar vägra... De som godkänner det tar i regel ut premie därefter!!! Ex. Buster Magnum (gamla) med 225hk 19000kr/år Samma båt med 150hk ca 6000kr Samma län, samma värde. Det kostar och ligga på topp!!! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 28 December , 2004 Vad är ett försäkringsbolag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
transalp01 0 Postad 30 December , 2004 Jag har en Ryds 520ST som är blåskyltad med 40hk. Jag har en 70hk motor på den. Eftersom jag köpte den i höstas är min erfaranhet inte så lång, men hittills känns det som en bra kombination. Den planar direkt utan någon speciell tröskel och ligger sen fint på våg topparna. Den var inga problem att försäkra hos IF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 30 December , 2004 Som ni vet är jag på jakt efter en Sunbuster R till nästa säsong. Jag har tittat på en med 40hk tvåtakt (tio hk mer än skylten tillåter). Jag har pratat med svenska sjö som säger att försäkringen gäller med ett förbehåll: Om skadan står i direkt relation till övermotoriseringen (ex. bakåtvolt eller knäckt akterspegel) så ersätts man inte. Frihet under ansvar alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 December , 2004 Lite lurigt det där, de kanske påstår att i princip allt beror på att motorn är för stor den dagen du råkar ut för något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 1 Januari , 2005 Visst är det klurigt. Man tar såklart risken att de börjar krångla när olyckan varit framme men jag fick intrycket att det inte blir något problem med ansvarsförsäkringen. Risken att de inte ersätter den egna båten är ju uppenbar om man övermotoriserat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser