Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
steff8

Erfarenhet av kapellväv från jonic-textil.se?

Rekommendera Poster

Hej! Blir mitt första inlägg på maringuiden. Detta är min första säsong med segelbåt och är i full färd med att lära mig segla. Efter några turer ut på sjön har jag börjat sukta lite efter att ha ett bomkapell. Nu rullar jag ihop storseglet och lägger ner i ruffen för varje natt och tur i princip. 

För bästa lösningen anlitar man väl en kapellmakare, men som student är jag ganska priskänslig. Jag har hittat en kapellväv på jonic-textil.se för 161.25 kr/lpm men jag har inte hittat dem omnämnda någonstans på något båtforum och med tanke på det låga priset blir man lite försiktig. Den här väven är det jag tänker på: http://www.jonic-textil.se/079kapellvavbeige-p-1274.html Jag har mailat dem och bett om mer spec på vad det är för väv egentligen.

På seaside.nu säljer de markilux 352 för 199 kr/lpm som verkar vara ett etablerat märke och butiken verkar också den mer erkänd.

Erfarenheter av jonic-textil.se eller andra råd och tips mottages varmt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitén på kapellväven är mycket viktig då det är arbetet med att sy som är det stora kostnaden eller tidsåtgången om man syr själv.

Det framgår inte vad det är för typ av kapellväv eller vilket fabrikat från Jonic. Pelartal 300 är mycket lågt, förmodligen är denna väv av enklare sort utan akrylharts på baksidan.

Det man ska tänka på förutom att kapellvävens ursprung skall vara känt är teknisk information.

Exempel på bra teknisk specifikation på kapellväv:

Bredd: 150cm (en del är bara 132-140cm bred)

Material: 100% spinnfärgad acryl, (spinnfärgad = varje tråd är färgad för sig, tex. markisväv har ofta tryckt färg vilket är mycket sämre, acryl krymper ej.)

Vattentålighet: Minst 900mm vattenpelare, detta pga skikt med acrylharts på baksidan ger ytterligare possitiva effekter som tex. att väven inte trådar sig. väven kan ändå andas.

Ljus/uvtålighet: Viktigt, du vill inte att väven skall bli skör eller bli blekt efter ett år, skall vara minst 7 (8) 

Vikt: Minst 300g/m2, tunnare blir sladdrigt och skört.

Lycka till /Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Jag fick svar från Jonic-textil.se där de sa att de tyvärr inte har någon mer information om tyget att lämna ut. Får bli till att köpa från något annat ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...