Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
AndersSodergren

Aq 130 Bränsleproblem?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Nimo 22 med en Aq130 (Volvo B20) i. Jag var ute på en tur igår. Funkade bra hela vägen ut ca 10 distans men på hemväg började den först att hacka någon enstaka gång för att sedan dö. När jag pumpar med handpumpen som sitter efter bränslefiltret startar den fint igen och funkar felfritt så länge jag pumpar med denna handpump. Slutar jag börjar den bluddra efter ett tag för att sedan dö.

Någon idé på vad som är problemet.  Kan bränslefiltret vara igensatt så att inte rätt mängd bränsle släpps fram?

Kan det vara så att den suger tjuvluft någonstans i bränsleledningskopplingarna?

Kan det vara bensinpumpen som är dålig?

Vad är det mest sannolika?

Mycket tacksam för svar.

Hälsningar Anders Södergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt klart som bensinpumpsproblem.

Om den går fint med handpump ???  så verkar ju felet vara tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bytte du bränslefilter senast? har du ett förfilter med vatten avskiljare och när byttes detta isåfall? Har du en elektronisk bränslepump? Om du har läckage så den tar tjuvluft som du skrev, så kommer det att läcka ut bensin när motorn är stoppad detta borde du ha märkt på fuktig koppling(ar) samt det borde lukta ovanligt mycket bensin.

Vad har du för fögasare? strombergare, Solex, Weber. En eller två? Har du skruvat något på den/dessa under senaste tiden?

//Aleo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alleo! (Och även andra så klart)

Tack för inlägget. Har mekat med båten. Bytt bränslefilter och bensinpump. Startade hur lätt som helst. Efter ca 5 min på olika varvtal på friläge la den plötsligt bara av. Sedan var det lätt att starta den igen. Efter ett tag började den hacka igen. SEdan startade jag och då gick den prickfritt i ca 10 min. Sedan stängde jag av den. Vad kan det vara för skummt fel ?

Volvo B20, Dubbla Stoembergförgasare, ingen vattenavskiljare.

Hälsningar Anders Södergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...