Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
minbuss

Efterlysning Sweet Sixteen 50talare

Rekommendera Poster

Håller på att renovera en tidig Sweet Sixteen. Men saknar lite uppgifter om båten. Köpte den i somras i Strömstad, tidigare ägare ska tydligen ha bott i Kungsbacka? Tacksam för tips. Mvh

post-3061-1394234310,0473_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten tillverkades av Marieholms Bruk i småland. SS var en av de första serietillverkade plastbåtarna i sverige och tillverkades mellan 1956-1961 i 200 exemplar. Båten kommer egentligen från USA där den tillverkats i fem år innan Marieholm köpte mallar och tillverkningsrätt till sverige. Båten är ursprungligen ritad av Charles Underwood, men modifierades av Marieholm pga sina katastrofala sjöegenskaper. Allt enligt en artikel som finns i Vi Båtägare nr 5 2002. Själv håller jag på att renovera en Canberra, som blev efterföljaren till SS. Jag har lagt upp lite fakta om Marieholms Bruk på min hemsida om du vill läsa lite mer än det jag skrivit här. http://hem.bredband.net/micklar/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för upplysningarna, men jag söker upplysningar ang detta objekt : dvs tidigare ägare mm.

post-3061-1394234310,1637_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du lagt nytt däck på din båt? Jag står snart inför samma procedur på min båt, och skulle vara väldigt tacksam om du hade några bilder på förloppet och/eller kunde skriva några rader om hur det gick till, saker att tänka på osv. Maila gärna mig på: micklar@bredband.net /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tommy

har en likadan båt som renoverades för ett par år sedan om det är nåt du vill veta är det bara att fråga så ska jag se om jag kan svara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...