Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
johan1977

Tändnings problem yamaha

Rekommendera Poster

Har en yamaha 55hk årsmodel 79.

Problemet är den går bara på en cylinder,Ingen gnista på översta cylindern.

Tändstiftet är helt,provat att byte tändspolarna.

kan det vara cdi boxen som strular tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan det. Använd sökfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt tyristornarna i cdi boxen.

Fortfarande ingen gnista på övre cylindern.

Har provat sökt efter någon som lagat sin cdi box här på

forumet via sökfunktionen men hittar inget.

Man kan bli mindre tokig på de här snart när iderna har sinat.

ingen som har nån teori?

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som är ursprunget till informationen om den taskiga tätningen av CDI-boxen och att byta tyristorerna. Trist att det inte hjälpte dig.

För att kunna hjjälpa dig vidare blir det enklast för mig om du svarar på några frågor.

Har du åtminsonne översiktlig kunskap om hur en CDI-tändning funkar?
Om inte, skaffa det. Har sett en länk i något inlägg och jag har också beskrivit det i tidigare inlägg.

Vad har du gjort så här långt?  Beskriv hur du gjorde för att utesluta en tändspole som orsaken.

Hur svårt korroderat är kretskortet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mät pulserspolarna kan vara en sådan som felar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Detta har jag prövat.

bytt tändstift

Skiftat tändspolarna med varandra så båda verkar ok.

Bytt teristorna.

 Verkar fortfarande som en kanal är död

Tanken har slagit mig om det kan vara kondensatorn som strular?

eftersom jag inte får en tillstymmelse till gnista på övre cylinderns tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som avses är triggspolarna.

Du har två triggspolar, en för var cylinder och två tändspolar.

Skifta triggspolarna vid ingången till CDI-boxen och skifta SAMTIDIGT vid CDI-boxen de ledningar som går till resp. tändspole (ledning mellan CDI och tändspole).

Effekten blir att du skiftar kanalerna i CDI:n.

Om felet fortfarande drabbar samma cylinder är det triggern som är paj. Om felet byter cylinder så är det CDI-boxen.

Lite synd att du inte kollade detta inna du bytte tyristorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat å skiftat kablarna och felet bytte cylinder!

Så nu är det väl bara sätta igång och forska fram lite värden på

kondensatorna dom två gula omärkta rackarna.

Är det någon snäll själ som sitter på den info så hör av er.

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan skifta kondingarna också för att se att detta är felet.. Det sitter ett antal elekrolyt kondensatorer som det kan vara idé att byta. Gamla lytar är en ganska vanlig felkälla. Kolla att du inte har avbrott i någon av ledningsbanorna på kretskortet.

De gula kondensatorerna är på 1-2 myFarad 300 V (tror det är 1 myF).

Det sitter ytterligare en lite mindre tyristor i systemet, denna sköter spänningsbegränsningen till runt 200 V vill jag minnas. Denna kan vara den ursprungliga felkällan och bör bytas. Problemet är som du säkert redan läst att fukt tar sig in i systemet, så allt plastkapslat kan vara ide att byta ut. Den termoplast som kapslar komponeneter är inte vattentät. Notera att en av dioderna är en Zener som styr spänningsbegränsningen.

Det går att mäta upp kapacitansen på de gula, och 300 V räcker säkert, men har du plats för högre spänning så ta det istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skifta plats på dom gula kondingarna samma fel som förut.

var sitter den mindre tyristorn?

vill inte skrapa mer än nödvändigt i den svarta geggan.

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hjälpa dig. Har inget kretsschema kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt det mesta i kondensator väg och en transistor men samma

fel som förut.

nån som vill köpa en reservdels yamaha 55hk 79-80 så hör av er.

Jag köper nog en annan motor så man får trim&tilt.

Tackar så mycket för all hjälp iallafal!

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Du har nog fel på en pulsspole, dom sitter under svänghjulet, Från ditt svänghjul har du 2 kablar som kommer ut, en röd vit, och en svart vit. Fram med multi metern och ohm mät, Jorden i jord på multimätaren från svänghjulet sen plus på röd vit, sen på svart vit. värdet ska ligga på från 288-352 ohm. Inom det får det ligga, men båda ska ligga inom det och är det 269 typ är det fel, eller om det är över 352 då är det också fel.

 

Jag är intresserad av att köpa din cdi box, skicka gärna bild på den så jag ser kablaget! Har du 2 tändspolar på den? Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...