Sakkunnig 3 Postad 8 Juli , 2011 Frågan kan ses som relativt enkel, men tillvägagångssätten varierar säkert en hel del beroende på vem man frågar. Hur gör man? Risken är att man skruvar isär en rätt inställd förgasare i onödan när man ska rengöra och att det därefter blir svårt att återställa allt till rätt läge. Var ska man lägga ambitionsnivån vid en vanlig vårservice på en motor som har stått över vintern. Hur gör ni? Beskriv gärna tillvägagångssättet. Steg för steg. En följdfråga - Vid vinterkonservering nämns ofta att man ska spreja konserveringolja i förgasarna och i direkt i cylindrarna. Hur gör man det rent praktiskt? Vilken mängd? Var ska det sprutas? Svaren är kanske självklara för många av er som meckar själva, men det finns säkert en hel del folk som är undrande. Inklusive mig själv. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 8 Juli , 2011 Bara för att motorn stått över vintern finns ingen anledning att skruva ner förgasaren i molekyler. Om vi pratar om tvåtaktare med olja i bränslet så finns en liten risk att bensinen i flottörhuset dunstar och bara lämnar olja kvar. Denna olja skulle kunna ställa till problem i munstyckena. Jag brukar ta för vana att låta motorn gå med bränsleslangen bortkopplad tills den stannar, då är flottörhuset i det närmaste tomt och risken minimeras. Många motorer blir väldigt svårstartade på bensin som stått i förgasaren ett tag, det kan räcka med några veckor. Det kan med andra ord vara klokt att dränera förgasarna, helst på hösten eller annars på våren. Missar man det så skulle jag prova att bara pumpa upp ny bensin från tanken och starta motorn. Förmodligen kommer det gå utan problem. Jag har aldrig använt mig av konserveringsolja, men om man ska göra det så brukar rekomendationen vara att låta motorn gå på tomgång och sedan spruta in i förgasarhalsen. Detta leder ofta till att motorn dör, man får då anse konserveringen klar. Gör man på det sättet så sprids ju oljan i motorn och behovet att spruta direkt i cylindrarna torde vara ganska litet. En tvåtaktsmotor har ju olja i bränslet, behovet av konserveringsolja bör med andra ord vara mindre än på en fyrtaktare. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser