Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Gäst Mats

Hjälp med navigeringsuppg

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Du skall gå från tjärven tillLågskär med en fart av 4knop. efter 3h kärar du Flöjtan. ber strömmens fart och kurs. Jag får strömmen till 1,3/3knop men i boken står det 1,3knop... vad e rätt? Behöver hjälp snarast!!!prov på tisdag för fartygsbefäl klass8....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Kan du inte räkna ut det skall du nog inte ha någon behörighrt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

och har man inget vettigt att säga så förstår jag om man inte har vett att hålla tyst heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag har använt mig av strömberäkningstriangeln. Och om jag inte missminner mig så eftersom man ju seglat i 3h när man upptäcker att man är vid fel plats så måste man dela strömmens hastig het med just 3? Annars skulle man ju hamna ännu mer söderut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Är det ingen som vet, troligen är facit fel men ändå. Jag vill inte kugga för att det e fel i facit på övningarna....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Så här se uppgiften ut..när den e klar..

post-0-1394234310,1075_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Svårt att svara på om man inte har hela uppgiften framför sig, men du tänker helt rätt. Är avståndet mellan död räknings position och den faktiska positionen (inkl avdrift) beräknad på tre timmars gångtid så skall avståndet mellan dessa punkter delas i tre för att få strömmens fart. Jag tycker absolut att det låter som ett facitfel. Lycka till på provet!! //Theo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Det var som jag trodde, det var fel i boken. Jag kan nu meddela att jag är stolt innehavare av fartygsbefäl klass 8 samt av kustskepparexamen. Så nu får man köra båt större än 12x4 meter och hyra båt om jag så vill. Ni som ville hjälpa till, tack för hjälpen:) //M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fack you mats ja sa ju på båtmässan i älvsjö att du ska få sista priset specielt i navtentan ja sk kola på dan just nu e ja förkyld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Tror du tar fel på person, jag har aldrig varit i älsjö på mässan där. //M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena, hörde att du klarat dig, kul.. jag har tidigare haft samma behörighet som du nu tar(hette då skeppare B), men visst går den ut efter 5 år. och sen undrar jag om man kan ta den behörigheten om man inte arbetar till sjöss, själv har jag slutat nu efter 5 år på böljorna.. svara gärna om du känner till detta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som kan förklara skillnaden Ftg Bef Klass 8 och Kustskeppare? Är den förstnämnda en proffisionell motsvarighet? Tyckte mig känna igen uppgiften från Kustskepparen som jag tog för något år sedan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt uttryckt kan man säga att Fartygsbefäl klass VIII har ersatt det som tidigare kallades skepparexamen, kustskepparintyget är numera fartygsbefäl klass IX. Det som utöver kustskepparintyget är framför allt mycket sjösäkerhet, samt även radarnavigering mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag är från finland hr för några timmar sen skrivit skärgårdsskeppar provet.jag undrar ärdessa klass8 och dylika internationella klasser eller svenska, för i finland har jag bara hört om skärgårds-,kust- och högsjöskepparexamen. om någon råkar veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, menar du att det bara är skepparexamen som motsvarar nummer 8. trodde enligt sjöfartsverkets behörighetsförklaringar att det var min gamla behörighet , (skeppare B) som döpts om till 8 vilket morsvarar skepparexamen kust 6 månaders sjötjänstgöring .. men det kanske var galet läst av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag plötsligt lite osäker faktiskt. Jag måste erkänna att vad gäller praktiken mm så har jag inte full koll, jag skulle ju om jag var du lita mer på sjöfartsverket än på mig :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...