Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Sakkunnig

Suzuki 65hk 2-t eller Marcury 40hk 4-t

Rekommendera Poster

Står i valet och kvalet mellan dessa två motorer till min båt (Crescent 542 Bamse):

Suzuki 65hk 2-t ´ 97

Mercury 40 hk 4-t ´ 00

Båda kostar ca 30 tusen. Jag är i första hand ute efter pålitlighet. Prestanda är underordnad. Hur skulle bränsleförbrukningen se ut tror ni? Fyrtaktaren är snålare men den får helt klart kämpa mer med min båt för att hålla den i marshfart jämfört med Suzukin som klarar jobbet på halvgas. Jag skulle tro att förbrukningen därför blir relativt lika.

Gaah... Jag kan inte fatta beslut! Hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en 25hk yamaha den kan du får för 25 tusen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack men nej tack. En 25:a är på tok för lite för denna båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kompis som är sugen på en Bamse eller liknande båt. Har kollat i Yamaha Körfakta o konstaterar att med 40 hk är det svårt att hålla båten planande med 4 pers. Vad har du haft för motor innan och vad är dina erfarenheter om effektbehovet?

Tror inte förbrukningen kommer bli likvärdig utan 4-taktaren kommer va snålare trots att den får jobba hårdare. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 4-takt och 2-takt o att Suckan kommer jobba lugnare lär inte hjälpa upp det nämvärt. 2-taktarens verkningsgrad faller nämligen med belastningen. Effektivast sett till tillverkade hästar per tillförd bränslemängd är tvåtaktaren i det övre spannet..

Vad beträffar pålitlighet så är det ju som vanligt väldigt beroende på vilken omvårdnad motorn får. Med rätt omvårdnad är ju nyare utombordare väldigt pålitliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va ballt, trodde de gamla tvåcylindriga 55-hästarna försvann redan i början på 80-talet till förmån för den trecylindriga serien. Det verkar dock som den fortfarande är i produktion men inte säljs på utvecklade marknader. Är detta en svensksåld motor eller har den kommit hit på andra vägar?

Senast ändrad av jarb | 09 juli 2011 | 00:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är svensk såld har beställt en ny tiltmotor för den funker inte annars är den som ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...