Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
krfr99

TV - liten digitalbox med RF out?

Rekommendera Poster

Hej, har en USA importerad SeayRay 260 med inbyggd 'drop down' TV som inte funkar - den har ju ingen digital mottagare.

Någon på forumet som har tips om en digital mottagare men fysiskt är liten och kompakt - och som har RF out som utgång ? TV'n är lite äldre och har inte SCART... Jag behöver egentligen bara fria kanalerna, så enklast möjliga är jag ute efter.

Några tips?

mvh Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast. genererar den verkligen RF ut från boxersignal in? Den har RF in och ut, men det som kommer ut är nog samma signal som kommer in.  (IEC genomkoppling (loop through)) Min tolkning är att den släpper igenom RF om man har fler burkar som ska anslutas till antennen, men lägger knappast till några kanaler?

Tror det är ont om sådana burkar numera....

Senast ändrad av Anders_St | 09 juli 2011 | 10:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att använda en extern RF-modulator, så kan du köpa vilken digitalbox som helst. Kjell & Company har RF-modulatorer, det borde finnas andra leverantörer också.

http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/rfmod/

Edit: Clas Ohlson har också en variant:

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=rf-modulator

Senast ändrad av jpa164 | 09 juli 2011 | 12:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en amerkansk TV går det nog inte alls. De har ett annat TV system än vi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt. Innan den moderna världen med DVD, SCART och HDMI så behöver man bekymra sig om olika standards för färg-tv:

USA har NTSC
NTSC = National Television Standards Committe, även kallad Never The Same Color :-)

I Europa finns PAL
PAL = Phase Alternating Line, det fungerar som...äsch strunt i det. :-)

Frankrike var tvunget att hitta på ett eget system som heter SECAM. Förmodligen nån fransk förkortning för nåt.

Alla systemen är i grunden tekniskt hyfsat lika men helt inkompatibla. Blir bara skit i bilden om man har fel standard.

Din TV i båten är förmodligen en NTSC. Jag skulle nog överväga att lägga en slant på en ny 15 tum platt tv. Smidigare och kan hantera all moderna format.

Senast ändrad av Anders_St | 10 juli 2011 | 14:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå, tackar för alla svar.

Då jag inte har någon manual kvar för TV'n så tror jag att jag gamblar lite och köper en billig box och testar. Hittade faktiskt en komposit ingång på TV'n också - så jag slipper nog trixtet med RF modulator.

Då borde ju SCART -> Komposit göra tricket.

Lyckades precis knacka om DVD'n till regionsfri med en obskyr kod, så nu lirar i varje fall den med svenska skivor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...