Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Mori

Varvar inte ur, max 3500varv

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercruiser 4,3l V6 som jag har bytt insug och förgasare till Edelbrock performance och Edelbrock 4-portförgasare. Drevet är ett alpha one, 1:51 (V8) och 17P alupropp. Båt Four Winns 20ft DC.

Problemet ligger att motorn vill inte varva mer än 3500varv och då gör den ca 33knop. Att komma upp i plan är inga problem...

Vad f-n kan vara problem?

Tändningen är inställd på 8grader.

17P bör ju vara i underkant då motorn har orginal 175hk och nu enligt alla 205hk med den nya bestyckningen.

Kan tändspolen vara kass?

Fel munstycken i förgasaren så den får för mkt bränsle när den inte behöver jobba så mkt i plan? Eller för lite bränsle?

Tacksam för idéer och svar!!

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort samma sak, har du bestyckat om förgasaren från V8 till V6 ?

Jag fick ett annat problem med att den gick för snålt på primärportarna med V6 bestyckningen . fick en rejäl bog vid gaspådrag,dock inga problem med med fullt öppna sek. portar

Har fått exprimenterat en hel del med nålar o fjädrar men tror att jag är ganska hemma just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du problem med att varva ur motorn innan du bestyckade om förgasaren till V6? Jag har inte bestyckat om förgasaren än...

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bestyckade om den innan jag monterade knasaren. Skulle tro att den får för mycket soppa med V8 bestyckningen

Min varvade ut o lite där tiill jämf. med orginal 2 portaren.

Men man kan få exprimentera lite. köp bestycknings satsen till v6 o prova vad som händer.

Kolla också att sekundärportarnas luftspjäll öppnar fullt vid WOT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...