Kneten 1 Postad 6 November , 2004 Tack för ditt alldeles utmärkta svar på mitt inlägg om B230e, GLT. Motorn satt i en 245 GLT, -87. Vad är din eller andras uppfattning om motorupphängning, nu hänger den enbart i drevet. Är det OK eller bör man sätta gummitassar fram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 6 November , 2004 Rekommenderar mycket varmt gummitassar till framändan av drevet. De hörde inte till mindre rödblockar marin motorernas standardutrustming (altså AQ105, 115, 130 , AQ120, 125 och AQ131/SP230). Men AQ145, AQ151/SP250 och AQ171/SP251 motorerna hörde framgummidynorna till. Dock finns det många AQ115 och AQ130 motorer som hade gummidynor fram, såsom mina båda. Själv har jag haft alla mina (AQ115B, AQ130D, AQ171A) upphängsa endast med framgummidynor. Om du sätter framgummidynor, skall du ta bort bak-gummidynan. Att sätta motorn och stå på 2 gymmidynor i framändan, minskar avsevärt på vibrationer och annan resonans i båten vad jag har hört av människor. Jag tror jag ska byta mina framgummidynor till nästa år, för de har sett sina bästa år, då de är från 1987, och verkar vara lite hårda på ytan, och gängtapparna inne verkar vara glappa lite.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 6 November , 2004 Med bakgummidyna, menas då gummiringarna som ligger runt drevet? Måste inte dom täta också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 6 November , 2004 Alltså, volvo penta 4cyl maskiner (B16, B18, B20, B21, B23 och B230) kan alla fästas med endel en gummidyna som ligger mellan sprängkopan till motorn och drevskölden, eller med 2 gummidynor, som är fästa i framändan av motorn, ganska nära generatorn. Vad jag förstod, är din motorn upphängd med en gummidyna, som sitter mellan drevskölden och sprängkopan? Naturligtvis måste de två STORA O-ringarna sitta mellan motorns sprängkopa och drevskölden, för att täta, i vilket fall som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 6 November , 2004 Motorn hänger i inget annat än bultförbandet med de stora O-ringarna, men jag skall sätta dit kuddar fram. Kommer fö. att förlänga båten med 70 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Inka Postad 8 November , 2004 Hej Ser eran diskussion,håller inte med! Det blir mindre vibrationer med motorn hängande i luften! Det är min egen erfarenhet.När jag satt dit kuddar i fram,vart det vibrationer. Sen för att tillägga,så finns det mjuka,respektive hårda gummiringar mellan motor o drev. Hårda för hängande motor,mjuka för kuddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kneten Postad 9 November , 2004 Båten, en gammal Raissport tävlingsbåt är mycket enkel att förlänga då alla ytor i aktern är raka. Jag har gjort samma sak med en segelbåt en gång, var lite krångligare. Det enklaste är att skruva härdad masonite utanpå skrovet och på så vis skapa en utvändig förlängning, sedan är det bara att vaxa, gelcote och plasta samt spackla och förbättra skarven ev. måla om båten om man är riktigt noga. Jag kapar alltså av aktern och flyttar den bakåt med sköld och det hela, tar aldrig av den. Har Du några mer funderingar så hör gärna av Dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 9 November , 2004 Dethär om motor hängande i luften, har en kompis, som säger just tvärt emot, alltså att det blir MYCKET mera vibrationer med bara bakgummidynan.... hade först en gummidyna där bak vid drevskölden, men bytte om till framtassar och han har en AQ115B han också... Det med mjuka och hårda o-ringar igen, det tror jag faktist är sant. Min AQ115B hade dock hårda o-ringar, fasten den var från fabriken fäst med framgummikuddar. Men igen, o-ringarna som kom med min AQ130D som var även fram fäst, var mjuka.... Och min AQ171A som även var fram fäst, hade hårda o-ringar. Och jag kollade från Volvo, till AQ115B (med bakgummidyna, framgummidynor som extrautrustning) hör nummer 804190 o-ringar, och de är antagligen då de hårda, och AQ171 skall ALLTID ha mjuka ringar (framgummidynor som standardutrustning) vp. nummer:813967. Men det måste jag säga, att jag skulle inte våga ha en B20:a hängandes i luften, inte åtminståne i min båt. Kom och se, hur AQ171:an rör på sig under körning, fastän den är fäst med framgummidynor !!! Ska nångång ta en video på det, och sätta ut den på min hemsida.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deus 0 Postad 4 Februari , 2005 Har en dum fråga med fram gummitassar menar ni motorfästen på motorn till skrovet ska det iså fall gjutas motofästen på båten.. Min B20 (ur för renovering) hänger i drevet orginal b20 100drev, Ockelbo DC 19.. Tyckte själv när jag såg denna konstrution att det såg rubbat ut...150kilo hängande i luften... Tacksam för svar ev bilder på motorfästen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 4 Februari , 2005 Japp, med fram-motorfästen menas, at du har TVÅ gummidynor, EN på var sida av motorn framme, vid B20:ans fall ca 10cm från framändan monterade, lite liknande som i bilar. Bakgummidynan skulle jag slopa helt, hur fallet än är, för den har sina negativa sidor, bl.a. hängande motor osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser