RichardNyk 0 Postad 7 Juli , 2011 Tja, har sökt på forumet men inte hitta svar på min fråga. Det är så att när man är ute och åker kryper tempmätaren upp några milimeter på rött, på ett hederligt VDO instrument, sånt med grön och rött fält, men maxar inte röda fältet alltså. Spelar ingen större roll om man kört fullt eller halvgas. Men om man känner på limpa och krök så är dom bara ljummna så kylvatten kommer det. Hade samma fenomen vid provkörning på pall, fast den sög vatten som en häst och spola ut genom kröken. Motorn är sjövattenkyld. För mig känns det som att givare eller instrument har en liten felvisning. Nån som har någon idé? Bifogar bild före/efter på instrumenet. Och en Bonus på båten: MVH/Richard Senast ändrad av RichardNyk | 07 juli 2011 | 07:09 Senast ändrad av RichardNyk | 07 juli 2011 | 07:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 7 Juli , 2011 Om den går upp lite på rött, och stannar där, är det nog ingen fara. Om kylningen är dålig brukar nålen krypa upp till max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 8 Juli , 2011 Ja det var det jag tyckte oxå. Stiften ser ok ut så den verkar inte gå magert och tändningen är snäll ställd 22-24 grader vid 2000v Beställt ny VDO mätare oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 8 Juli , 2011 Köp en ny givare och byt på motorn. Det är inte speciellt dyrt. Då har du provat den sidan iaf. Sen kan instrumentet ha en liten felvisning också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 8 Juli , 2011 Ska byta givaren samtidigt, jajjamen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 8 Juli , 2011 Lånade en lasertemp mätare som man kan skjuta direkt på toppen med. Och när visaren på mätaren står på halvägs grönt/rött, (kom inte upp i högre temp vid bryggan) så hållen den 66 grader så vid max ladd så troligen runt 80-85 grader. så min teori att det är mätarfel står sig. Det får gå med det nu, lite varm för sjövatten kylning kanske, blir sötvatten kylning till nästa säsong. Ny mätare givare komemr i morgon, ny VDO. Skönt då kan man bara njuta i sommar med ny renoverad motorn och för mig ny båt. Tack för bra svar, alltid skönt att ventilera lite. /Richard Senast ändrad av RichardNyk | 08 juli 2011 | 18:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser