tomtomdj 0 Postad 6 Juli , 2011 Har en Four winns 180 Horizon med en Volvo Penta 3,0 GL 190 Hk... Nu efter isättning så dör motorn vid gaspådrag, den går även lite ojämt vid lägre gas. Båten har inte varit i sjön på två år och motorn har varit konserverad.... Har ni några ideèr på vad detta kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogge5 0 Postad 6 Juli , 2011 Skit i förgasarna är ett alternativ. Prova spruta i lite förgasarrengöring eller ta isär och gör rent. Ett annat alternativ kan tyvärr vara dålig komp i någon av cylindrarna. Detta fick jag på min men det var iofs en Mercury utombordare. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 6 Juli , 2011 Är det inte en 4,3 om det är 190hk? Om det är en 3,0 så bör den väl ha runt 135hk? Är det en förgasarmotor? I mina öron så låter det som ett förgasarproblem (förutsatt att motorn har förgasare). Kanske har lite konseveringsolja tjocknat i ett munstycke på förgasaren? Jag hade börjat med att montera nya tändstift (mest för att det är billigt och ändå behövs förr eller senare) och demonterat/rengjort förgasaren. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 7 Juli , 2011 Givetvis har den 135 Hk Motorn har förgasare, kommer under morgondagen hälla i Förgasar rengöring, byta bensin/vatten avskiljare samt byta tändstift. Tack för era tips, återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 8 Juli , 2011 Plocka upp förgasaren och rengör med bromsrengöring typ bräkleen. Munstyckena kan vara full med skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 9 Juli , 2011 Jag hade samma problem med min OMC 5.0 när jag köpte den, även den hade stått på land i två år. Det visade sig till slut vara tändspolen som gav för svag gnista. Det artade sig så att den gick rätt bra på tomgång och på låga varv men så fort jag gasade på lite gick den ojämt och stannade till sist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 11 Juli , 2011 Problemet löst Det var det lilla filtret som sitter innan flottören där den rostfria bensin ledningen går in i motorn som var tät... Rostig och ca 75 % tät. Med nytt filter där så gick båten som en raket.... Tack för all hjälp med detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 11 Juli , 2011 Hittade en bra bild oxå som visar var filtret sitter... Glöm inte att det sitter en liten fjäder innanför filtret med som lätt ploppar ut och försvinner ner i motorrummet..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser