Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
AudiRS6

Evinrude 115hk -93 med dålig skvallerstråle

Rekommendera Poster

Hejsan!

På vår Ryds 550GT sitter en Evinrude 115hk från 93 (2-takt givetvis) som har fått lite kylarproblem, tror jag..

Har ägt båten och motorn i 5 år och har bytt filter tillsammans med oljor regelbundet. Jag har dock aldrig bytt impellern och har inte tänkt så mycket på skvallerstrålen mer än att den finns där.

I år har jag bara åkt kortare turer och inte tagit mig tiden att titta efter hur det ser ut. Men idag tog jag mig en titt precis efter start och då såg jag att det endast droppade ur hålet. Tre droppar i sekunden fick jag det till som träffade vattenytan. Men med tanke på namnet skvallerSTRÅLE så bör väl det vara högre tryck i strålen än så?

Dags att byta impeller mån tro? Vad kan en sådan operation gå på om man lämnar det till verkstad?  Och vart i Sthlm kan man lämna in den?

MVH

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara något som fastnat i skvallerröret, testa och peta i röret med nått. Sedan är ju impellerbyte bra och för den normalhändige är det ganska enkelt att göra själv. Finns lite filmer på youtube som beskriver impellerbyte på mercury.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket!

Petade lite med lite ståltråd vid utmynningen och nu är problemet löst! Billigt och bra, tackar!:)

MVH Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...