migo 0 Postad 6 Juli , 2011 Hej! Jag har en Mercruiser V8-5,7 med Alpha 1 drev. När motorn är varm så ligger fram och back växeln kvar 2-3 sec efter det att man lagt i neutralläge. Någon som har nåt bra tips..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 6 Juli , 2011 Kan vara kanske clutchen i ditt underhus som är slitet.?!? Funkar microbrytaren som den ska? macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 6 Juli , 2011 Microbrytarn är OK. Däremot så går växelreglaget väldigt trögt när man går från neutrlläget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Juli , 2011 Låter som att det är växelvajern från drev och upp . Passa på att uppdatera den när även alla 3 bälgar bytte ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 7 Juli , 2011 Den bytte jag förra hösten-09 och allt lirade OK förra sommaren. Kan man komma in i reglagepanelen och ev. smörja nåt där kanske.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Juli , 2011 Kolla fjädern som ska dra i wäxelwiren, kan va så att den funkar dåligt. Annars så kan du koppla loss wiren ner till drevet och prove växla vid att dra/putta på wiren och se och känna hur det känns, om det går trögt eller inte. (Givetvis med motorn i gång, samt rejelt förtöjd båt:)) Jag lägger min slant på wäxelwiren ner till drevet, trots att du bytte denna 09 så kan det ha kommit in vatten i den och förstört den. Senast ändrad av BerraS | 07 juli 2011 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 7 Juli , 2011 Tack för bra tips..! Har kollat det nu..känns OK det med! Börjar ändå luta åt gasreglaget...ska kolla det imorn, om jag lyckas öppna det. Verkar lite klurigt att få bort neutralknappen för att komma in i reglaget. Några tips om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 8 Juli , 2011 Jag hade precis samma problem med mitt drev. Hade bytt hela satsen ner till drevet, justerade fram och tillbaka som en galning men det blev aldrig riktigt bra. Köpte i år en ny reglage-wire, dvs den mellan reglaget och växelmekanismen och nu fungerar växlingarna klockrent!! Reglege-wire köpte jag på drev.se, ca 800:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 27 Juli , 2011 Nu har jag bytt gasreglage och vajarna (gas och växel). Problemet kvarstår!!! Fjädern som drar växeln skrev någon. Är det den som sitter i en fästpunkt och håller växelarmen i neutralläge. Den verkar OK dvs fjädrar åt bägge håll... Vajern ner till drevet...hur ska den kännas,, tröghet osv.? Börjar kännas ganska trist det här, tycker jag... Tacksam för all hjälp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 29 Juli , 2011 Problemet är löst tack vare båtmecken Edward. Felet satt i en kabel från microbrytaren dvs. brytarn var OK men ledingen i kabelhärvan var av. Tack för alla tips och återigen STORT TACK till Edward. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser