Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
andersrydstrom

Yamaha 115 4-takt varvar inte ur

Rekommendera Poster

Just nu känns det så bra att jag inte vågat provköra båten mer...........Tänk om den cloggar igen direkt............ I morgon blir det vatteskidor!

Tack för all hjälp !

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori hur skiten kom in är nog att det faktum att jag inte drånerade ånseparatorn som man ska i höstas att motorn stod ute i vintras i minus 25 nog kan vara boven. Jag antar att det i ångseparatorn finns packningar etc som kan frysa och släppa fragment. Låter det troligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt fråga just  om du dränerat inför vintern om du inte haft nån egen teori. Jag tror nog oxå att detta kan va orsaken då du t ex inte fann nåt vidare med skit i filtret mellan pump o ångseparator. Nån form av fuel stabilizer inför vintern är inte heller så dumt för att slippa utfällningar o avlagringar när soppan åldras. Yamahas egen är faktiskt ovanligt prisvärd för o bära Yamahaloggan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man som alternativ till dränering låta den gå på alkylat det sista man gör inför vintern?

Mvh

Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ NEJ NEJ alldrig alkylat bensin ,det är stabiliseringsmedel som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Några frågor till på denna tråd.

Har idag gjort rent spridarna igen i bensin eftersom motorn återigen degraderat till 31 32 knop och dålig gång. Hyggligt resultat idag också. 35 knop bra acc och jämn gång efter rengöring.

Skiten kommer ju uppenbarligen från högtryckspumpen och jag undrar om någon vet:

1. Kan man avgöra vilken injektor som blir igensatt genom att lyssna på ljudet eller liknande?

2. Med båten på land kan jag tänka mig att få bort dränerinsskruven på ånseparatorn och med hjälp av gängad nippel slang och tratt skölja ur ängseparatorn och därmed filtret i högtryckspumpen. Nån som tror på det ? Att riva allt för att få loss ånseparatorn känns mycket.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att öppna dräneringen på ångseparatorn kan du skölja ur den genom att pumpa på blåsan. Hur bra effekten blir vettefanken dock, men kan ju va värt o testa. Filtret blir dock inte rensat på detta vis men än så länge verkar detta filter inte såpass skitigt att det påverkar motorn eftersom du efter varje spridarrengöring verkar återfå full effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det skumma är som du säger att skiten verkar finnas efter filtret i högtryckspumpen.

En teori är ju att jag bara flyttar runt skiten inne i spridarna när jag sköljer dom. Du sa tidigare att de egentligen skall tvättats i ultraljudstvätt. Såg en firma som sålde små ultraljudstvättar för ca 3000:-

Något att ha tro ?

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara så. Det bästa är kanske att lämna iväg spridarna till nån som både tvättar och flödestestar dom så dom är inom specen. För att detta ska va meningsfullt måste du ju va säker på att allt mög är borta från systemet o då bör du nog plocka ner ångseparator, slangar o skena o se till att dessa oxå är rena..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns för 600 kr på Kjell & Co tror jag. Ultraljudstvättar är tämligen lowtech soå även en billig borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En oscillator skapar mikrobubblor (kavitation) i vätskan som river bort smuts mycket effekivt. För bästa resultat behövs värme o speciella rengörningsvätskor som främjar uppkomsten av bubblorna. Har en tvätt på 300 liter på jobbet med fuelcleaner-vätska o får en förgasare bada i den en halvtimme ser den ut som ny inifrån o ut. Lite dyrare än 600 kr antar jag.. Nån som har erfarenhet om en sån billig tvätt verkligen funkar tillräckligt bra för detta ändamål? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag bara användare av ultraljudstvättar men jag undrar om bensin verkligen funkar, inte säker på att det blir några mikrobubblor. I min tvätt är huvudkomponenten alltid vatten o med just fuelcleanern är inblandningen bara 5%. Lite googlande borde ge dej svar på vad som är lämplig vätska.

Har jag inte tillgång till ultraljud så brukar jag rengöra förgasare med sprayrengörning typ Loctite 7063 eller Brake-Clean o tryckluft. Däremot har jag aldrig tvättat spridare till utombordare överhuvudtaget men på nåt vis borde man väl få nålen o öppna så man kan backspola bort smutsen. Fria spekulationer o även här hjälper det säkert o googla lite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en 3 år gammal yamaha 115 hk fyrtakt på en buster xxl. Normalt varavar den villigt uppåt 6000 varv och gör ca 38 knop. Nu känns det som den tappat sista fjärdedelen av gaspådraget och vill inte mer än ca 5000 varv och 30 knop. I övrigt går den rent o fint o startar utan problem.

Någon som varit med om något liknande?

Finns någon typ av effektbegränsare som kan gå in ?

Tacksam för tips / Anders

 

 

 

Hej

Har exakt samma problem. Honda 90 hk fyrtakt. Plötsligt varvar den inte upp de sista 25 %. Normal maxfart är ca 35 knop. Nu är jag nere i 28 knop. Jag tror att det är självförvållat. Snåldum. Tankat många liter 95 oktan på bilmackar som fått stå över vintrar. Fukt i bensinen helt enkelt. Skall rensa en av tankarna och tanka nytt i vår. Har bytt bränslefilter.

 

kaptenbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...