Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
andersrydstrom

Yamaha 115 4-takt varvar inte ur

Rekommendera Poster

Hej,

Har en 3 år gammal yamaha 115 hk fyrtakt på en buster xxl. Normalt varavar den villigt uppåt 6000 varv och gör ca 38 knop. Nu känns det som den tappat sista fjärdedelen av gaspådraget och vill inte mer än ca 5000 varv och 30 knop. I övrigt går den rent o fint o startar utan problem.

Någon som varit med om något liknande?

Finns någon typ av effektbegränsare som kan gå in ?

Tacksam för tips / Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det låter konstigt.

Varvar den ur om du trimmar ut motorn så att den börjar tugga luft?

Har du kollat om båtbotten är ren? Propellern oskadad?

/Rocketman (Yamaha 100 på en Buster XL)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tillägg till det Rocketman redan skrivit så lyser motorstörningssymbolen? Denna motor är såpass ny att den borde ha Command Link, isf kan du bläddra fram aktuell felkod direkt i instrumenten. Vad som dock inte är övervakat av motorn är bränsletrycket så om motorn inte får mat i tillräcklig mängd kan symptomen bli exakt de du beskriver utan att motorstörningslampan lyser. Det finns en mängd filter på denna motor som kan sättas igen. Om vi börjar med det enklaste, hur är statusen på det båtmonterade filtret, bytt i år? Sen finns ett filter före lågtryckspumparna, efter dessa, ett sugfilter på högtryckspumpen o till sist sitter även filter i spridarna.

Det finns en effektbegränsning på motorn som  träder in vid allvarliga felkoder men den ligger redan vid 2 000 rpm så det är inte detta som hänt. Vidare var loggivarna på de första Command Link motorerna undermålig o kunde jorda ner motorns spänningsreferens. Är motorn servad på auktoriserad verkstad ska denna givare ha blivit utbytt. När denna givare pajar kan en rad märkliga fel inträffa, Jag är dock inte säker på att det symptom du beskriver skulle kunna uppträda, tycker den borde fåna sej över hela registret isf.

Spontant känns det dock som motorn lider brist på mat om allt runt båten är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar,

Bränslebrist var min huvudtes också.

Efter att ha gjort ren vattenavskiljare och bränslefilter i motor gav jag upp och lämnade in båten på Almedals båtvarv på dalraö som är auktorisreade på yamaha.

De rengjorde spridarana och bytte filter för den nätta summan av 7000 kronor. Så var den semestern förstörd.................

Båten gick vesäntligt bättre efter operationen ca 37 knop och bra acceleration.

Efter en timmes körning är det lika illa igen.

Vad gör man ??? Köper en tvåtaktare ?

Kan en motor för över 100 tusen vara så dålig ?

Tacksam för tips igen

/Anders

 

 

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bränslebrist. Har du kollat bränsleledningen från tanken, via eventuellt externt bränsle/vattenavskiljande filter, gummipumpen osv att det inte finns stopp eller förträngningar på på denna delen av bränslematningen. Mer långsökt kanske, men är avluftningen av tanken ej igensatt.



Senast ändrad av robert99 | 23 juli 2011 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju finnas något i tanken som inte borde finnas där och då måste detta bort eller i vart fall hindras att nå motorn om detta inte skall bli en följetong.

Det är ovanligt att man behöver tvätta spridatrna på bilar ochborde inte vara det med båtar heller.

Att byta filter och tvätta spridare låter inte mer avancerat än att man kan fixa det själv.

Att fixa tanken kan vara värre. Vet inte om din motor kan ha ett förfilter. Troligen, men på t.ex. Merc Optimax är det inte möjligt. Om du kan ha filter skulle jag nog satsa på ett 10 micron filter med vattenavskiljning. Yamaha rekommenderar f.ö. 10 myfilter vid övergång till E10, som kanske sker från nästa sommar. Om man nu inte vill köra på 98 istället.

Ex. på tråd om spridartvätt:

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=36290

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinledningen undersökt. Både båtmonterat filter och filter före lågtryckspumpen är bytta.

Har även provat at köra utan tanklock för att utesluta avluftningen i tanken, men nix..............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garantin gick ut 23e juni..................... dessutom kräver yamaha ifylld servicebok för att garantin skall gälla och någon sådan fick jag inte av förra ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitiga spridare och filter lär hur som helst inte täckas av någon garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade det båtmonterade filtret/vattenavskiljaren samt filtret före bensin pumpen. Inga partiklar. Dessa filter är ju nu bytta så där är det inte fel.

Tidigare tips i denna tråd talar om filter före högtryckspumpen och filter i själva spridarna. Jag har inte lyckats lokalisera dessa.

Ny fakta i frågan: När jag provkörde nu ikväll fick jag upp farten ca 4 knop (till 33) när jag innan jag drog på pumpade gummiblåsan hård. Efter en stund tappar den extrafarten igen. Att pumpa i fullfart ger inget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i denna bränslet sugs in. Ev. sitter det ett grovfilter där. Så är det i lösa tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att det sitter skit någonstans så flödesmotståndet gör att bränslet inte räcker till full fart så borde väl mängden bränsle som kommer genom nålsögat öka om man hjälper flödet på traven med pumpen. Kan man påvisa förträngnignar i bränslesystemet genom at man pumpar lite under gång och då får respons i form av högre varvtal?

Kan det vara skit i systemet om det inte ger något att pumoa i fullfart?

Om man kopplar isär före motorn och pumpar, vilket flöde ska man då ha? Kan man friskförklara slangar filter pickupfilter i tanken och  tank om man kopplar i sär och den spottar ut typ 0,5-1 dc per pumptag på blåsan utan att det känns tungt eller trögt eller blåsan tar tid på sig att fyllas? 

Mvh

Karl

 



Senast ändrad av Karl_ | 24 juli 2011 | 00:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag skall se om man kommer åt pickupen. Båten har ju fast tank som ligger lite illa till....

Skall även se om jag kan hitta filtret före högtryckspumpen som var på tal tidigare.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna och prova gärna med en separat tank, men det skall vara en av större modell avseed för lite större motorer. Jag testade grannens båt med en mindre tank som blivit över sedan de stal vår 6 hk Johnson och den hann inte med att leverera då vi drog på mer en Merc F90.

Angående Karls frågor så har du rätt i att det bör göra skillnad om man pumpar på blåsan, men jag är inte säker på att det är så. Att avgöra av flödet om ledningen från tanken är OK är nog också vanskligt. Bäst är om man på någor sätt kan utesluta för högt tryckfall i sugledningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du följer bränsleslangen från lågtryckspumpen till ångseparatorn kommer du hitta ett inline filter på slangen. Högtryckspumpen och även dess sugfilter sitter inne i ångseparatorn. Filterna i spridarna sitter inne i spridarna.

Det är inte helt ovanligt att speciellt filtret i ångseparatorn på högtryckspumpen blir igensatt med de symptom du beskriver. Att mäta bränsletrycket under drift borde ge svar på detta, finns uttag för manometer på bränsleskenan. 3 bar ska det va enligt manualen. Har du inte det får du inte fram soppa nog o har du det så är spridarna igensatta igen eller har du andra problem.

Kanske kan du få låna en manometer av verkstan som rengjorde spridarna mm? Vad exakt gjorde den verkstan förresten? Flushades bränslesystemet o rengjordes ångseparatorn och filtret på högtryckspumpen? Låter ju som om all skit inte togs bort o nu hamnat där det ställer till problem igen. Jag tycker dina symptom tyder på problem i högtryckskretsen. Problem i lågtrycks eller sugdelen gör oftast att motorn går bra en liten stund tills soppan är slut i ångseparatorn o sen stannar den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte så att du åker omkring med en massa vatten i mellan bottnarna ,har du haft ur dyvikan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inget vatten mellan båtbottnarna. Inte heller beväxt skrov, även om det är just så det känns.

Har idag även kollat det tredje filtret, det som sitter på slangen efter bensinpumpen. Några flugskitar fanns det men inget som påverkar flödet. Rengjorde filtret utan effekt.

På fakturan från varvet står det uppmätning bränsletryck och sen rengöring spridare. Jag förutsätter att bränsletrycket var okej eftersom man sen gick vidare till spridarna och inte gav sig på högryckspumpen, eller ?

Duger det med en manometer för däcktryck för att verifiera bränsletrycket eller behövs special-manometer? jag antar att mätningen skall ske vid maxpådrag?

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade de mätt med spaken i botten? Att mäta på tomgång säger ju ingenting. Spridarna är ju sista utposten i bränslesystemet så var dom skitiga så finns det nog skit både i ångseparatorn o filtret till högtryckspumpen. Men detta har man alltså inte kollat eller? Du kan ju dränera ångseparatorn o se vad som kommer ut. Så länge manometern tål bensin så funkar det o mäta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar med varvet i morgon hur de mätte bränsletrycket.

Hur tömmer jag ångseparatorn? Bränsleslangen försvinner ju in bakom paketet med insugningsrör efter filter nr 3 och jag har svårt att se men jag antar att separator/hp pump sitter där.

Finns det serviceböcker att hitta på nätet ? Jag har hittat till både yamaha snöskotrar och till MC men ingen till utombordare.

/Anders

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ångseparatorn sitter bakom insugningsrören men den går att dränera utifrån. Rätt säker på att det står i ägarmanualen hur man dränerar den. Ska göras inför vinterförvaring bl a. Jag har skickat ett meddelande med tips hur man får tag i en servicemanual till dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Yamaha F100 så dränerar man genom att ta bort den lilla genomskinliga slangen från parkerkeringsknoppen och sen trycka på en luftningsventil som sitter ovanför/bakom separatorn. Det finns beskrivet i användarmanualen. Borde vara likadant på F115.

 

/Rocketman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För regnigt för båtmek idag. Skall hålla utkik efter en transparent slang från ångseparatorn om vädret tillåter i morgon.

Kollade med varvet beträffande bränsletrycksmätning.

Enligt Kristoffer på Almedals båtvarv mäter man bara bränsletrycket på tomgång. När man sen drar på och injektorerna öppnar försvinner trycket. Hur som helst visade hans mätning att trycket var OK. Han var inne på att injektorn eller åtminstone injektorn filter skulle bytas. tyvärr mindes han inte var han satt den felandeinjektorn efter rengöring. Han brukar flytta en felande injektor till ny plats...

Min plan nu är att töma ånseparatorn och kolla hur soppan där ser ut att ta loss injektorerna och vittja filtren i dessa.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu vet jag ju inte var din mek mäter men försvinner bränsletrycket på bränsleskenan under belastning så är felet att högtryckspumpen inte får fram soppa i den takt spridarna vill leverera vilket kan bero på skitigt sugfilter till högtryckspumpen. Bränsletrycket är som sagt inte övervakat utan databoxen förutsätter att högtryckspumpen o regulatorn håller trycket konstant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes! Idag åkte jag återigen 38 knop och motorn varvare/accade som den ska.

Jag konstaterade först att dräneringen till ångseparatorn tyvärr var omöjlig att nå, i alla fall hängande över motorn med båten i sjön.

Jag demonterade i stället injektorerna och badade dessa i bensin och försökte skölja ur dem så gott det gick.

Hade det inte varit för att jag sumpade den lilla plastdistandsen som sitter vid tredje föstskruven vid tryckregulatorn, så skulle denna operation gått på mindre än en timme.

Nu fick jag lägga ytterligare några timmar på att leta plastdistans. Jag hittade den inte och löste detta tillfälligt med en trave teflonbrickor. Har beställt en ny från yamaha center för den nätta summan av 180:- Man upphör aldrig att förvånas över priserna på båtgrejor......

Jag körde bensinen jag använt för rengöring genom ett kaffefilter och visst, där fanns en del jox. Förmodligen ditskickat från högtryckspumpen som jarb var inne på.

Vi får se hur länge denna rengöring räcker. Det lär väl finna mer som skall ut...........

Om någon vill ge sig på att rengöra injektorerna så får jag citera kristoffer å Almedals var försiktig med de 3 plastdistanserna som sitter på bränsleskenans fästskruvar Jag räddade bara 2.

Jag lär återkomma när det blir stopp nästa gång.

Vet någon föresten hur man får loss filtren ur injektorerna? Om det överhuvudtaget går.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju toppen att du har full effekt igen! Får vi hoppas att det håller sej nu o att all skit redan fastnat i spridarna. Annars kan det ju bli ett bra vinterprojekt och kolla ångseparator, pumpfilter o ledningar så att du för gott blir av med problemet. Har du nån teori om hur du fått in skiten?

Jag tror inte du kan få ur filtrena utan ska man göra en seriös rengörning av spridarna så ska de ultraljudtvättas, backspolas o sedan flödesmätas. Känns rätt skönt o ha sparat 7 papp till oxå antar jag :-)



Senast ändrad av jarb | 26 juli 2011 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...