freed 0 Postad 6 Juli , 2011 Navionics…? Hej, har läst ganska mycket gott om navigeringsapparna till iphone/ipad. Tänker ladda ner och testa själv. Har dock ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Är det Navionics man ska ha, eller finns det annat som är bättre/enklare/billigare etc? Bor i Malmö, appen för Europa kostar 95:-, appen för Skåne/Danmark kostar 379?! Inte för att den inte är värd det men stämmer prissättningen? Beror priset på att man befinner sig i den region man laddar ner, verkar inte troligt. Om jag laddar ner iphone appen, kan jag ladda ner den till ipad också eller får jag då köpa den på nytt? Någon som har hittat bra skal till ipaden, trots att man sätter den ganska skyddat så är jag tveksam till att ha den bland salt och fukt. Apple är generellt ganska dåliga på vädertålighet. Ser fram emot svar, teknik är ballt! //F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 6 Juli , 2011 Hej ! JAg har köpt europa appen till iphone funkar bra. Jag förstår inte vad man skall med skåne danmark till när man kan köpa europa billigare. Skulle oxå gärna skaffa till Ipad men har inte hunnit köpa IPAD ännu. Jag tror att det skall räcka med ett köp så länge man använder samma loginkonto på appl store. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smedberg 0 Postad 6 Juli , 2011 iPad-appen är inte samma som för iphone så du får köpa den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 6 Juli , 2011 Om man nu väljer Ipad så är nog det mest intressanta programmet Seapilot som även har stöd för AIS om man nu har en sådan. Bygger på S57 standarden Lägger min plotter av och sjökorten blåser i sjön tar jag fram min nalle med Navigonics i. Senast ändrad av 666D3 | 06 juli 2011 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Juli , 2011 Hej .. jag har Navionics i min Iphone och Navionics HD i Ipad och har använt Ipaden i skarpt läge och kan säga följande om den .... Man får trycka ofta på GPS-knappen för att uppdatera sin position tyvärr ? men som hjälpmedel till en vanlig plotter är den utmärkt . Det är kul att kunna planera ,finna nya platser , leta mackar , ö-ar ..osv :-) men att använda den istället för en plotter ....nja !?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Juli , 2011 Uppdateras inte positionen i Ipaden kontinuerligt som i PCn eller plottern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smedberg 0 Postad 7 Juli , 2011 Den uppdateras automatiskt om du trycker på gps-knappen. Den slutar dock följa båten om du panorerar eller zoomar i kartan och då får du trycka igen för att hoppa tillbaka till båten. Inget som jag tycker är störande iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 7 Juli , 2011 Ok, tack för input, jag ska själv ladda ner och testa dom oxå. Jag hittade inte Seapilot när jag sökte i appstore? Har den appen bytt namn? Väljer mellan Navionics och 88 Sea som oxå verkar bra. Några synpunkter här? Verkar som att 88 sea appen endast har de svenska sjökorten, så samma problem här ang Danmark. Navionics Europe täcker tyvärr inte Danmark så tänk på det om ni ska segla nere i södern. Man får hela Europa för 95:- men inte Danmark och England, den appen kostar 379.....hrm hur går det ihop, men nu känns det ju ändå väldigt billigt i jämförelse med annat. Fortsätt gärna tråden och fyll på med mer erfarenheter. Teknikutvecklingen går ju så pass fort att jag tycker det är relevant med en ny tråd som fångar upp det senaste. Angående ipad skal så har jag efter lite googlande inte hittat något intressant. Dom mjuka påsarna utan ordentligt fäste känns sådär och att ta 3000 för ett hårdare skal är ju nästan lite löjligt. Det behöver ju kanske inte vara helt vattentätt, med definitivt väderskyddat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
4nders 0 Postad 7 Juli , 2011 Jag tänkte testa ipaden i sommar till båten, har både navionics och 88 sea hd som ska jämföras. Den sitter en bit under hardtopen på vår båt och vi kommer troligtvis inte åka annat än i finväder så jag kör utan skal, men jag har sneglat på en Otterbox defender, betydligt billigare än den som erbjuds på andra håll.... Om jag märker att det känns som om det är risk för att den ska bli blöt så köper jag nog en sådan. http://www.otterbox.com/iPad-Defender-Series-Case/APL2-IPAD1,default,pd.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Juli , 2011 Seapilot är helt ny och har förmodligen inte släppts ännu. Här en länk iaf. http://www.stockholmradio.se/seapilot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frubba 0 Postad 8 Juli , 2011 När jag och farsan seglade hem från stockholm (bor i timrå) använde vi oss av Navionics som extra backup till plottret. Jag tycker att Navionics fungerade kanon! Det enda problemet var att den inte uppdaterade lika ofta som ett riktigt plotter och vid vissa tillfällen kunde pilen studsa till en bra bit. Men som backup tycker jag att den är värd dom ynka 95 kronorna. Eftersom våra sjökort på plottret inte överlappade varandra fick vi till och med klara oss på bara Navionics mellan björn och storjungfrun, vi överlevde, men det är inget att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JOG_27 0 Postad 3 December , 2011 Hej Jag har letat lite efter ett bra fäste till sittbrunnen på segelbåten för en Ipad eller motsarande android (Samsung Galaxy kanske) men hittar inget självklart. Finns det någon som har ett bra tips på det? Hoppas någon av elektronikjättarna finns med på Allt för sjö i vår så man får klämma och känna lite på appar, fästen och strömförsörjning. Vi har köpt en Becker 27 där all elektronik endera slutat fungera eller är så gamla att de behöver bytas. I teorin skule en surfplatta kunna ersätta det mesta då vi använder elektroniken som komplement till papperssjökort. Hälsningar Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 3 December , 2011 Jag tycker iSailor är bättre än Navionics. Programmet laddar du ner gratis och ett sjökort från Norge till Tyskland kostar 189 kr. Jag har det i två iPhones och två iPad utan extra kostnad. Du kan importera och exportera rutter mellan dina enheter, eller med vänner. Bra respons och funktioner. Önskar bara att det fanns Autoroute och NMEA. Senast ändrad av Sahlback | 03 december 2011 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 December , 2011 Jag har både Navionics och iSailor. Det senare är mycket snyggare och det jag helst skulle använda. Dock har jag två gånger varit med om att spåret på skärmen stannat, fastän jag kört. Hoppas det kommer någon uppdatering innan våren som tar hand om detta och eventuellt andra buggar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Livgardist 0 Postad 7 December , 2011 Gällande skal så skulle jag nog rekommendera att avvakta tills www.lifeproof.com släpper sitt skal till iPad. Deras iPhoneskal är riktigt fina och prisvärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 10 December , 2011 Tycker Seapilot är riktigt bra. Provat Navionics innan men Seapilot har bättre kort tycker jag och kan läsa in AIS info samtidigt. Kanske inte något om jag personligen har jättebehov av men för dem som är ute mycket och långt ut är det säkert klockrent. //Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 26 Mars , 2012 Ni som säger att det är ett bra komplement till vanliga sjökort, vad menar ni med det? Sitter ni med båda framme och tittar fram och tillbaka mellan dem hela tiden för att se om de visar lika?? Jag har bara använt papperskort hittils, och är alltså inte bortskämd med att plottern ska visa exakt position precis varje sekund. Jag tänker mig att jag alltid använder min iPad med Navionics (eftersom jag nu har detta), och skulle den lägga av så tar jag fram papperskorten. Eller hur menar ni? Papperskorten är alltså ett bra komplement till iPaden, inte tvärtom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 26 Mars , 2012 Seapilot har inte har någon inbyggd AIS mottagare. Den hämtar ais-informationen på internet och lägger ut den på korten - precis som man kan göra på aislive.com och andra sajter. För att det över huvud taget ska funka så förutsätts att du har internetuppkoppling/3G täckning; med andra ord värdelöst långt ut. Dessutom får man räkna med viss försening/osäkerhet i datan den visar, men det måste man även göra med förstahands/riktig AIS data eftersom olika sändare sänder ut data olika ofta beroende på fartygets fart, typ av sändare (klass a el etc. Informationen sänds på VHF-frekvenser och det är inte ovanligt med felsändning/tolkning av data. AIS är ett informationssystem snarare än ett navigationssystem. Behöver du navigera i nedsatt sikt är radarn din enda riktiga vän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 26 Mars , 2012 I mitt fall har jag en Garmin plotter som jag använder som huvud navigator. iPaden har jag som säkerhet om plottern skulle paja. Papperskorten har jag aldrig framme, de är bara backup till backupen. Papperskorten används mest för att det alltid är trevligare att titta i och för att få en bättre överblick när man ligger i hamn med en öl i handen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 28 Mars , 2012 INavx kan styra autopilot via nmea, men upplägget med progamköp och kartköp känns meckigt och dyrt. Seapilot har AIS, men bara via internet. 88SEA har just kommit med Autoroute och 3D-perspektiv, verkar kul men dyrt särskilt om man vill ha det i både iPad och iPhone. Navionics och iSailor känns prisvärda med stora täckningsområden på kartor men inga av de andras finesser. Vilken blir vinnaren och när kommer någon med AIS, Autoroute, Nmeastyrning, 3D och karta som funkar till nordiska grannarna? Senast ändrad av Sahlback | 29 mars 2012 | 09:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 1 April , 2012 Vi har Nobeltec på PCn för navigering och Navionics på iPad för ruttplanering och som backup ifall att stora systemet skulle gå ner. Att bara navigera på iPad är ingen hit. Framför allt därför att den inbyggda GPSen inte är tillräckligt snabb och precis. Anledningen till att Danmark och England inte finns med i Europapaketet beror på upphovsrätt, därav det eländiga priset. Vi har stor nytta av iPaden ombord, dels så slipper man dra fram Laptopen om man bara ska kolla ngt på nätet, vi har Lucky Soft Anchorwatch som är ett mycket bra ankarvakts larm. Kompletterar man med en extern GPS så blir den ännu bättre (dock att Clas Ohlssons inte funkar med iPad gränssnittet). Att ha iPaden som sällskap på nattpassen är också suveränt. Med belyst skärm kan du läsa böcker och tidningar' eller om du har laddat ner ngn film att titta på. Fast TV-serier är nästan bättre då avsnitten är kortare När vi träffar andra seglare så blir det väldigt ofta snack om var man varit och om bra ankarvikar eller andra intressanta platser. Har man då iPaden med sig är det lätt att marker stället och skriva en notering. IPhone och iPad tycker jag inte ersätter varandra, utan snarare kompletterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 9 April , 2012 Jag köpte 88SEA HD också, kunde inte motstå autoroute. Det kraschar ibland och man kan inte namnge rutterna men det räknar jag med att dom fixar till snart. Riktigt kul att sitta och leka med autoroute och se vilken väg programmet väljer. Rutterna blir inte alltid perfekta men ger ofta ett bra grundläge som är lätt att justera. Man får också en snabb uppfattning om sträckan till nästa mål. Tyvärr pajade min gps-puck (GNS5870) redan vid starten på min 46-distansare på påskafton men det löste sig genom flickvännens iPad som har inbyggd GPD. Bluetoothen funkar men inte sattellit-delen. Har hittat ett alternativ som verkar bra och funkar ihop med Apples prylar, DUALXGPS150. Här en länk om någon behöver en ''Äpple-Puck'': http://xgps150.dualav.com/ Ska återkomma när jag har fått den och provat den lite men det jag har läst verkar lovande. Senast ändrad av Sahlback | 09 april 2012 | 23:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 11 April , 2012 Jag är också påväg att beställa DUAL pucken (en till mig och en till min far). Dom har kompletterat hårdvaran med en app som trimmar både pressision och snabbhet. Vad jag har hört så ska den sopa banan med den inbyggda gps:n. Den enda nackdelen är väll att den går på batteri vilket behöver laddas (efter 10 h) att den tvingar paddan att använda bluetooth vilket deränerar ipadens batteri. I mitt fall så skulle jag nog dra en fast elkabel till en fast installation på pushpit avsedd för DUAL-pucken. När du får den kan du ju skriva ett par rader om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 11 April , 2012 Jag har en Apple-kabel till paddan och en liten USB till GPS draget. Bluetooth och GPS är ju två saker som sörplar batteri. Har inte fått min Dual-puck än. Jag betalade dyraste frakten från Frankrike 1-2 dagar men dom hade slut i sitt lager så först ska dom ta hem den från USA eller Hongkong vilket tar 5-6 dagar till. Dock ingen kompensation för mig. :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 12 April , 2012 Belkin har en bra laddare till cig-uttaget med dubbla USB-uttag. Man får också med en iphon/ipad sladd och en mini-usb. 245 kr i Telenorbutik men de kanske finns lite varstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan-z 0 Postad 12 April , 2012 Har en iPhone som jag hade tänkt använda som gps i sommar, för att säkerställa possition på öppet vatten, altså kolla kordinaterna och föra in i sjökortet. Vet ni hur det är om man seglar över till ett annat land, säg Danmark för mig. Kommer det då dra datatrafik från danska nätet = Dyrt! ? Eller är det en riktig gps som hämtar kordinaterna? Vet att det drar datatrafik om man uppdaterar kartorna, hade därför tänkt använda kompass-appen som även ger kordinater. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 12 April , 2012 79:- på [valfrit prefix] tema. Jag lade förövrigt precis en beställning på 2st xgps150 från USA 99$ st 24$ frakt sedan får man hålla tummen att tullen har fikapaus när just mitt paket rullar förbi så man slipper momsen på 370:-. Detta resulterar i det hutlösa priset på 760:- alt 945:- / enhet inkl. frakt moms tull etc. man är ju nyfiken på vad du fick ge från Frankrike (eller var det nu var) 2-3 dagar skulle det ta sedan får man väll ta detta med en klackspark (tullen kan ju sätta skiten i karantän i några veckor på pin tji). Efter detta kommer det garanterat komma en reweive (det svenska ordet trillade oförklarligt bort ur mitt vokabulär) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 12 April , 2012 Johan: det beror på vilken ifån du har? från 3gs:n (möjligtvis även de sista iphone 3g) så har den inbyggd riktig GPS (eller aGPS). Då betalar du ingenting om du anv. ett program med laddade kartor (ex. navionics). du ska slå av (eller på, jag lär mig aldrig det där) dataroaming då kan inte telefonen hämta datatrafik via 3g-nätet. Detta är alltid en fördel om man är utomlands. Då GPS:n tar sin data från satteliterna så kommer du inte anv. data från 3g-nätet. det lilla a:et framför aGPS betyder assisted och hjälper den riktiga gps:n att hitta possision snabbare. Denna funktion kan komma att förloras när du är utomlands ock har slagit av (eller på?) datarouming... [redigerat svar] sorry! läste inte hela ditt inlägg. Även denna funktion hämtar data från satteliterna och i viss mån från 3g-nätet. (dvs. i kompassfunktionen). om du slår av dataroumingen i inställningar så kan den bara hämta data från satteliterna och är således kostnadsfritt förutsatt att du har en ifån senare än iphone 3g. Senast ändrad av Gustavson | 12 april 2012 | 18:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 12 April , 2012 Kartorna har du nedladdade i din iPhone och sedan kan du ju stänga av datatrafik och bara använda den inbyggda GPSen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 12 April , 2012 Mitt pris blir 1011 inkl frakt. Såg just på DHL att den är i Marsielle just nu och kommer till Juttaborg i morgon, undra om dom kan leverera den till båten. Jag betalade inte 245 kr, fick med den gratis eftersom jag startade ett bredbandavtal. Kan varmt rekommendera DOVADO TINY för alla som behöver slimmat och portabelt bredband i båten. Svensk, lättinstallerad och klarar 4G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser