Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Crusier

B18 Aq 110/100 elproblem. Hur ska jag mäta?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har problem med att jag får världens strömdipp när jag slår på tändningen.

Jag mätte 12.22 volt på batteriet, sen slog jag på huvudbrytaren till motorn (fortfarande 12.22)

Men sen när jag slår på tändningen (inte startmotorn) så dippar det direkt till någonstans mellan 8-10v.

Vad gör jag?

Har startat båten med hjälpbatteri, då ligger den fortfarande runt 8-10 när sedan länspumpen går i gång så dör allt.

Något tips på vad det kan vara som snor nästan 4 volt från mig när jag vrider om tändningen till läge 1?

Fråga2: Hur ska jag mäta för att kolla så att växelströmsgeneratorn ger rätt ström?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ditt batteri har 12,2 Volt i vilospänning är det urladdat. Då är det inte så konstigt att spänningen sjunker 4 Volt när du belastar det. Eftersom du bara har 8 Volt när motorn går, laddar generatorn ingenting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att du har ett friskt batteri. Dåliga batteir kan ge massa sjuka symptom.

Har du bra batteri så skulle jag börja leta efter jordfel.

Se till att alla kablar är hela och anslutningar är fria från oxid.

Sedan kan du kolla huvudströmbrytaren så den inte är kass.

Mät direkt över in och ut på huvudströmbrytaren. Du ska då ha ett spänningsfall på nära 0 volt över brytaren.

När allt det är klart kan man gräva vidare men kanske redan fungerar då.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok j tack för era snabba svar. =0)

Jag är ju väldigt okunnig på det här med el. Jag tänkte att det var något som tjuvdrog så mycket ström att generatorn klarade att hålla igång båten men inte att ladda batteriet, och att jag var tvungen att hitta felet till detta. det var därför jag undra vart/hur man mäter på en växelströmsgenerator för att se om det kommer något alls. Laddar den alltså batteriet med växeltröm eller laddar den med likström? kanske låter som en dum fråga :P Ska jag mäta med AC eller DC på voltmetern? det finns ju massa laddregulatorer och sånt som jag inte begriper nåt av.  Kan det vara laddregulatorn, hur mäter man den isådana fall?

Finns det växelströmsgeneratorer till b18 att få tag på eller ska man behöva kovertera till likström, och är det i sådana fall krångligt?

Tacksam för alla svar.

Mvh

Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar inte riktigt vad pratar om.... växelström konvertera till likström??

Vilket fall som helst ,byt batteri innan du börjar med något annat. Är nog inget som snor 4 V utan att det är batteriet som drar ner hela systemet när det belastas

På en sådan gammal maskin skulle jag tro att det sitter en likströmsgenerator om inte någon bytt ut den mot en veäxelströmare.

Likströmare ser ut som en startmotor medan en växelströmare är kortare och har lite större diameter.

Laddspänningen ska ligga på minst 13,8 V är det en likströmare så vet i fan om du kommer upp till 13,8 V

Det är laddspänningen som är intressant ska du mäta ström går det åt en tångamperemeter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

En växelströmsgenerator levererar likström ut (växelströmmen likriktas innan den kommer ut)

Det finns inga batterier som lagrar växelström, all mätning Du utför i båten skall göras med inställningen DC (Direct Current = Likström)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...