Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
robert_killen

Min första båt behöver omplåstring!

Rekommendera Poster

Hej hej allihop!

Är ny här och tog hem min första båt i dag, en crescent 380. Vet ej årtal, gulorange skrov.
Eftersom det är förstabåt så ser jag båten som lärbåt och reperationer mm som lärpengar.
Var en hel del skador på undersidan, och ovan ytan.Flest i skarvar mellan golv och vägg i båten. Sprickor i princip hela båten.  Tog bilder för att det ska vara lättare att se.
Jag har läst runt om gelcoat, topcoat, glasfiber, epoxy men nu har allt blivit som en gröt i huvudet, får inte klarhet på det. Det jag inser är att jag antagligen harnågra timmars jobb framför mig.
Vad anser ni att jag ska göra åt felen?

post-10019374-1394236757,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många sådana sprickor i skrovet, undet vattenytan.



Senast ändrad av robert_killen | 05 juli 2011 | 22:38

post-10019374-1394236757,8758_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högra delen bångnar. Så gissar på att skära upp, förstärka, spackla igen. Men hur ska jag förstärka?

 

post-10019374-1394236758,1205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt bångande här med. Funderar på att skära upp, förstärka, sen göra en lucka av durkplåt, för ev få bort vatten?



Senast ändrad av robert_killen | 05 juli 2011 | 22:46

post-10019374-1394236758,1795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att båten blir tät, och inte är snygg. Blir reperationerna inte för utstickande är det givetvis ett stort , men absolut inte det viktigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att slipa ren botten från eventuella färgrester, alternativt rugga upp ytan lite. Slipa runt de skador som finns där. De där stjärnformade sprickorna sitter nog inte så djupt, slipa och se om dom försvinner.

Tryck gärna ganska hårt med handen där och på liknande ställen, så ser du nog om sprickorna vidgar sig eller inte. Verkar det gå att bryta loss material kan det vara så att sprickorna sitter i glasfibern. För att det skall bli bra måste du i så fall ta bort den glasfibern som inte sitter fast. Bryt bort försiktigt med kniv. När det inte lossnar något mera kanske du måste slipa till kanten lite.

OBS, om det verkar som att glasfibern är bra ska du inte tvinga loss den..

Vad du användar att spackla med verkar som du skriver vara en smaksak. Polyester är ganska lättjobbat och ganska billigt. Epoxi verkar dock vara det som rekomenderas under vattenytan.

Den största skadan måste du nog bygga upp med hjälp av några remsor glasfiber. Slipa runt, pensla på polyester och på med glasfiber, pressa ut luften. Tänk på att hålla rent innan du plastar, tvätta med t.ex. aceton.

Efter att du börjar få en hygglig finsih på botten så skall du grundmåla den med lämplig färg. Rådslå med någon kunnig (t.ex. internationals kundtjänst) om lämplig färg. Genom detta får du ett vattentätt skikt. Därpå kommer bottenfärg.

Är skadorna som skall repareras endast mycket små eller få kanske det räcker med att fixa dessa och sedan båttenmåla utan grundfärg. Läs i så fall noga på om vilket spackel (polyester, epoxi) som är vattentätt.

 

Vad gäller akterspegeln och inredningen så beror det lite på vad du tänker ha för motor. 

Skall du ha en liten motor klarar du dig nog med att skydda akterspegeln från mer inträngande fukt. Skall du ha en värre rekommenderas såklart någon förstärkning, men jag antar att båten inte kommer utsättas för några större krafter.

Vad gäller sprickan i fören räcker det nog med att plasta igen sprickan. Slipa, polyester, glasfiber. Möjligen ger väggen som går från babord till styrbord en viss förstärkning av skrovet, men i övrigt är den nog tänkt som lufttank som hjälper till att hålla skrovet flytande vid en olycka. Plasta igen med andra ord.

Sprickorna inne i båten behöver du nog inte vara så orolig för. Dom sitter nog i gelcoaten. Testa igen med att trycka på sprickan och se vad som händer. Vidgar den sig mycket, och det kanske går att få in ett knivblad under kanske du måste lägga i några remor plast. Annars slipa och måla i, eller strunta i dom.

Ser att jag skriver lite osammanhängande. Börja såklart med att verifiera om skadorna på botten kräver en slipning av densamma. Att slipa gammal bottenfärg, om det är någon sådan, är inte så kul, så kolla såklart det först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bottenfärg, är det den som är orange? Som är en 2 mm tjock, sen kommer glasfibern?
Om jag har fattat detta så ska jag
1. Slipa runt skadan. Ganska ordentligt runt skadan.
2. tvätta med aceton
3. Rolla på epoxy på skadan med metallroller
4. lägga dit färdigrivna glasfibermatta ( läste någon stans att det var bättre att riva, än att klippa)
Fortsätta med detta tills du nästan kommer upp till kanten.
Men sen? Räcker det att jag målar över en sista gång med epoxy, eller måste jag grundmåla, sen använda giftfärg Båten kommer inte vara i saltvatten, utan i insjöar.

Angående sprickorna, och skador det det skaft bort lite orange ( plast eller färg?) hur ska jag göra där, bara fylla med epoxy och låta va?
Sprickorna verkar bara ha gått igenom det orangaa, och inte fortsatt vidare ner till glasfibern.

Tack så mycket för hjälpen än så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickorna i  botten utefter kölen har kommit till pga att båten har legat på kölen och pressat.

Jag hade slipat ner till glasfibern utefter botten lika mycket på varje sida.

Vilket jag gjort på min båt.

Lagt i remsor med matta och epoxi, spacklat jämt.

Eftersom det är en gammal båt förordar jag epoxi, vattentätt och fäster bättre i den gamla plasten

Mindre skador enligt nedan.

Eller det enklaste, bottenmåla rätt över problemet. (not)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver spackla jämt, är det annat spackel än epoxyn du använder då?

Om jag slipat skadorna runt kölen, och några ceentimeter runt om, så kommer jag i närheten av andra sprickor o skavmärken.(ner till fiber) Ska jag slipa i stort sett hela båtbotten då, eller ta en bit, för att sen behöva slipa ner lite på min lagning, så jag ska laga skada bredvid lagningen?
De flesta skador och sprickor är just längs med hela kölen.

Sen en annan fråga. När ni slipar, vad slipar ni med? För hand, maskin, grovhet, smärgelduk, sliprondel, bobbin med slera små sandpapper fästa bredvid varandra?

Kan man göra lagningen utomhus, om det är fint väder, och inte ligger i direkt solljus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så är din båt inte bottenmålad, utan det är gelcoaten som är gul/orange. Den är nog nån milimeter tjock.

Slipa inte bort den i onödan, förutom där det är skador då såklart.

När du slippar runt skadorna kan du antingen använda vinkelslip, vilket kan vara lite vanskligt eftersom det går så fort, eller en nylonrondell (http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Nylonrondell/). 

Våtslipa dammar mindre men tar längre tid. Nylonrondellen äter färg ganska fort och gelcoat lite långsammare.

 

När du bygger upp skadan med epoxi/glasfiber, försök få det så jämt du kan. Är det fortfarande gropar finns det epoxispackel att köpa. Blir ganska krämigt och fungerar ungefär som vanligt spackel du har hemma.
Epoxin blir stenhård när den har härdat, så försök att inte överdriva. Slipa epoxi kan du göra med rasp eller fil för att dra bort det värsta, och därefter våtslipa med sandpapper, 80-120 eller liknande.
Så vitt jag förstår saken så ska du inte behöva, om du inte vill, måla över epoxin med något alls, utan den skall väl vara vattentät i sig. Kolla med tillverkaren dock!

Arbetar utomhus gör du med fördel eftersom ångorna från både slipdamm och epoxi är giftigt.

Tänk dock på att passa vädret. Båten skall vara torr då du lagar skadorna.

Edit: När du skriver att du kommer nära andra små skador som bara sitter i gelcoaten. Fundera på om det inte kan vara värt att bottenmåla med åtminstone en vattentät grundfärg istället för att lägga på en massa epoxispackel överallt. Kan nog till och med bli billigare.
Givetvis måste skador som går ner i glasfibrerna repareras, och sprickorna bör slipas ned. Att slipa bort bottenfärg är inget roligt jobb, men är det så att du bara har gelcoat på båten, så skall det räcka med en uppruggning av ytan med våtslippapper och en tvätt. 



Senast ändrad av bjorn_eriksson | 07 juli 2011 | 04:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så....
Skadorna (hålen/sprickorna) slipas,tvättas med aceton, där efter byggs upp med glasfiber & epoxy. våtslipas till jämn kant
Mindre skrapmärken slipas till och spacklas med epoxyspackel?
När allt torkat, bottenmålart jag eventuellt hela bottnen?
Kan jag måla hela underredet med bottenfärgen, med tanke på att hela båten är orange? En del målar bara upp till vattenlinjen.
 

Ska sen köpa glasfiberbåtsägares bibel.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som sagt. Där skadorna går ner i glasfiberna bör du lägga på ny glasfibermatta så att skadan kommer i nivå med omgivande gelcoat.

Vidare är jag ganska säker på att det räcker med att antingen slipa ner alla ytliga sprickor och spackla upp med expoxispackel...

eller så slipar du ner dom ytliga sprickorna och bara målar med vattentät grundfärg, förslagsvis över hela botten i så fall.

Visar det sig att du måste slipa långt ner i glasfiberna så för du nog lägga på epoxi ovanpå för att skydda glasfibern.

Om du väljer att måla me grundfärg så är det nog snyggast om du väljer att måla några centimeter över vattenlinjen, och låter gelcoaten ovanför vara. Gelcoaten är mycket mer hållbar än någon färg du kan måla på senare. Grundfärgen i sig ser inte så kul ut.

Edit: Jag tror inte du behöver vara så orolig för arbetet i sig. Visar det sig att det inte blir helt perfekt så kommer du nog inte bli sittandes med öskaret mitt ute på sjön, utan du kommer nog märka det i form av vatten som står i båten även om det inte har regnat t.ex.

Det värsta är väl snarare om det kommer in vatten i plasten. Då blir ju båten såklart onödigt tung och förmodligen tappar den hållfasthet. 



Senast ändrad av bjorn_eriksson | 07 juli 2011 | 15:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Först vill jag tacka så hemskt mycket för denna mycket  stora genorositet att vilja hjälpa oss
båt-nybörjare!!!!! Har varit på många andra sidor med andra ämnen, där man nästan blir ratad som nybörjare, och bara axepterad när man har en hel livserfarenhet av kunskap.

När jag lagar bottenen ska jag använda epoxi, är det lamineringsepoxi eller spackelepoxi jag använder för att limma in glasfibern?
Angående laga skadan i akterdelen, där det fattas en bit av relingen, hur bygger jag upp det bäst, lägga dit en formpassad plyfa, sen spackla?
När allt slipande, spacklande, slipande, spacklande är klart, och om jag fortfarande är sugen på det,  hur målar jag då båten? Kan jag slipa/rugga på hela båtbottnen, sen lägga på topcoat med färg? Eller ska jag måla en skyddslager med epoxyprimer först?
Sen angående inuti båten, vad jag har förstått ska jag inte använda epoxi i dem lagningarna, utan polyesterspackel, pga av att det är svårt att `lägga polyester på epoxi?
Vad för sorts färg ska jag sen använda i båten?
( nu ligger jag mkt lång framme i planeringen, men alla behöver vi drömmar smiley)



Senast ändrad av robert_killen | 08 juli 2011 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka olika sorterts epoxi det finns bör du nog rådfråga någon som säljer de olika sorterna om. Det som heter spackel blir dock mer krämigt och flyter inte in under befintlig glasfiber. Spackel har du alltså till att bygga upp små skador.

På akterspegeln beror det lite på om du skall hänga tid en motor eller inte, och i så fall hur tung/stark motorn är. Känner inte att jag kan ge dig något korrekt råd här, men problemet du har är nog som följer:
Efter att du har fått en spricka i plasten har det kommit in vatten som gör att plywooden innanför blir rutten. Därför är akterspegeln försvagad. Att bara lägga på lite spackel gör nog inte så mycket nytta där. Skulle du reparera den på rätt sätt så skall den väl egentligen kapas upp och rensas på gammalt trä, därefter byggas upp på nytt så det blir stumt. Dock tror jag att det är lite överkurs. Plasta ihop den, bocka en plåt och häng över akterspegeln och skruva fast från bägge håll. Det borde hålla om du inte har tänkt dig någon större motor. Skall du inte ha någon motor så kan du nog köra utan plåtbiten.

Vad gäller måleriet beror det helt på vilken färg du skall använda. Som sagt, skall du måla båten så ska du ha någon form av grundfärg först. Kolla med tillverkaren av färgen, eller gå in i en affär som säljer dylikt och fråga vad som passar bra. En del färg går att måla på gammal färg.

Inuti båten så antar jag att du menar på bl.a. skadan i fören. Där går det inte att använda någon form av spackel eftersom det inte finns någonting som håller emot. Spackel blir inte starkt i sig, utan används bara för att jämna av en yta med gropar i. I en spricka av den typen måste du lägga på glasfiber. Polyester duger fint till det.

Jag tycker fortfarande att du skall ta kontakt med en tillbehörsbutik för att få lite mer konkreta tips på vilka produkter du skall använda. Jag brukar ringa, och därefter handla på Hjertmans eftersom dom ofta tar sig tid att svara på frågor. Det gör säkert dom flesta butiker, men dom råkar ligga närmast mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och gjort en noggran koll på båten och märkt upp vart det behövs lagas. Det slog mig att det är inte många hål där glasfibern är skadad, utan det är mest skador där coaten har spruckit, flagnat och det har blivit ett köttsår. Bifogar bild på hur de flesta skadorna ser ut. Mer eller midre nedslitna kanter bara. Behöver dessa sorts skador läggas i med glasfiber, eller räcker det att slipa upp dem, och sen använda glasfiberspackel? Några skador vet jag behöver glasfiber, men om glasfibern under inte är skadad, behövs det då lagas med fiber?

MVH/7 Robert

post-10019374-1394236766,8894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att svara på där. Jag skulle åtminstone bända lite försiktigt med en kniv i kanterna runt skadorna. Får du in knivbladet under lär du nog bryta bort en del. Tanken är nog att de bägge skikten skall sitta fast i varandra.

Bryt bort försiktigt till dess att lagren sitter fast och du inte med lätthet kan bända loss mer. Därefter slipar du kanterna lite grann. Det ser ju ut på bilderna som att skadorna inte går ner i fibrerna, och därmed räcker det nog med att spackla upp och få det vattentätt. Måste du bryta bort mycket kanske det känns bäst att plasta upp ordentligt med glasfiber.

Det blir ju lite av en kompromiss mellan att få det tillräckligt bra samtidigt som man kanske inte vill slita ut sig. Förutsatt att ytorna är rena när du plastar och att du blandar epoxi/polyester rätt så kommer det bli tillräckligt bra. 

Det där som någon skrev om kölen i ett tidigare inlägg, att lägga på några remsor med glasfiber just där, kan nog vara en bra idé dock, helt enkelt för att öka skrovets hållfasthet. Däremot skadorna som har uppstått av grundkänning är mer av den typ att du måste plasta igen och få vattentätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med en kniv, och när jag bänder upp lossnar bara små flagner av goaten, men då måste jag ta i ganska mycket, så har jag tur, behövs där ej fiber. Har bara en liten fråga nu om kölen, innan jag sticker ut och börjar ordentligt med slipandet.
Ska jag ta och slipa ner hela kölen på en gång, och lägga remsor hela vägen, eller ta bit för bit?
Sen kommer jag åka mycket med båten själv, och kommer där med få ta upp båten själv. Har funderingar på att förstärka fören/kölen med stålskenor. Hur kan jag göra detta bäst, fäster epoxy på stål mot plasten?
Börjar nu med att slipa ner skadaorna på undersidan. Kölen blir sist.
//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu börjat slipa på skadorna. Får ta lite i taget. Slipa, spackla, vänta några dagar, slipa nya skador, spackla, slipa.
Tror jag kör med epoxispackel på dessa sakdor, och glasfiber på de liste större jag har kvar.

post-10019374-1394236767,7452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lagat underdelen med spackel/ glasfiber, och undrar hur jag ska fortsätta`?
Funderar på att lägga på 2 lager med Epoxyprimer, men sen?
Flickvännen har tjatat på mig att hon vill att båten ska vara blå!? Hur gör jag detta`?
Båten kommer bara användas till 1 dagsutflykter i insjöar och sen ligga på trailer. Så jag misstänker att en riktigt bottenfärg inte behövs?
Så kvalitén behöver inte vara det bästa. Inget jag behöver visa upp för folk alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...