Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
bror74

funderar på äldre båt o ny motor..

Rekommendera Poster

typ ryds 520/ triss 52. kan man sätta på en ny 40hk på en sådan från 80talet? gillar båten men kan inget om, o orkar inte ha, en gammal motor

 

va säger ni om båten? vad skulle va ett nyare alternativ? ska man ha en motor med trimplan? o vad är trimplan? ska d va kort eller lång rigg?

säg o berätta allt ni vet!!

mvh Bror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu.. är ju ingen större skillnad på infästning på båt om man jämför en gammal motor mot en ny. Skillnaden ligger i vikten om du väljer en 4-taktare, som blir tyngre med samma antal hästar.

Trimplan sätter man på akterspegeln för att få upp häcken på båten om det är baktungt och för att plana snabbare... kan också vara bra om båten är snedlastad. Hjälper en att få bättre sjögång helt enkelt.
Sen finns det trimfenor man sätter på antikavitationsplattan på riggen.. Ett mycket billigare alternativ men där kan du inte justera under gång och det blir svårt/farligt att ta hårda kurvor.
Det som är bra är att du får en snabbare planing och stabilare kurs i låg fart. Nackdelen är att toppfarten sänks och att du inte kan svänga hårt i hög fart utan att riskera att flyga ur båten..

Vilken rigg det ska vara är svårt att säga.. troligtvis lång. Men mät akterspegeln på den båt du ska köpa så vet du.. Det finns en del trådar här på forumet som tar upp hur hög akterspegeln ska vara för lång respektive kort rigg. Kommer själv inte ihåg just nu.. blush
Har dock för mig att det är någonting runt 46 cm för kort och 52 cm för lång, men det kan vara fel. Det skiljer lite mellan olika märken och motorer..

Så mät akterspegeln från övre kanten där motorn hänger ner till kölen.. sen har du från där hakarna på motorn som går över akterspegeln ner till antikavitationsplattan på riggen.

Jag går i liknande tankar som dig.. fast tvärtom. Funderar på ett nytt skrov med gammal/äldre motor. Detta borde göra den mindre stöldbegärlig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle säkert fungera på en sådan här:

http://arkiv.ryds.se/Historik/1985/520_S/520S.pdf

eller en sådan här:

http://arkiv.ryds.se/Historik/1981/Triss_52/TRISS 52.pdf

Om det är någon av dessa du har?

Båten är tillräckligt tung och lång skulle jag tro för att kunna bära en 40hk 4T som brukar väga mellan 90 och 110kg.

Hade själv en Ryds 480DL (280kg) med en Mercury 40hk 4T (112kg) och den gick bra när man hade en gubbe i främre delen av båten eller när man fått upp farten. När man åkte själv och vid lägre hastigheter blev den lite baktung men denna typ av båt var heller aldrig designad för att bära en dubbelt så tung motor som konstruktören tänkt sig.

 

Men din båt är mycket större på alla ledder så det bör fungera bättre. Trimplan är väl något överkurs på en sådan här båt om det inte är en tung HT- eller kabinbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker själv en äldre HT båt 17 med honda 4-takt 50 hk.

HT´ n är lätt i skrovet.

Jag upplever denna kombination optimal. 26-28 knop med 2 pers enligt tryckloggen.

Planar väldigt lätt! Drar betydligt mindre soppa eltilt och elstart. Så är den oxå väldigt tystgående.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...