Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
heXan

Evinrude fjäder (jag blir tokig)

Rekommendera Poster

Jag håller på att tappa sinnet och snart sänker jag vår utombordare 4hk Evinrude -73 i sjön. Det klassiska har hänt, startsnöret har gått av och vid öppnandet av kåpan flög fjädern iväg. Fjädern måste säkerligen riktas en aning men nu släpper jag hemmapillet!

Hur lyckas man få tillbaka eländet?

Eftersom det är en gammal motor så vill jag ju helst inte lägga ned någon förmögenhet på den men kan någon vänlig själ lotsa mig till en prisvärd sevice/rep. i Stockholmstrakten?

Tack på förhand!

Senast ändrad av heXan | 05 juli 2011 | 15:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning får mig att tänka på Hasse Alfredssons limerik om urmakaren i Omsk, men till saken.

Det är ju inte direkt raketteknik i magnapullstart. Vilken motormek som helst borde klara detta eller kanske tom en gräsklipparverkstad. Så dyrt kan jag heller inte att det skall kunna bli.

Vill du ha ett företag, så Skanstull Marin under Skanstullsbron. Har talat med en av mekarna där och han var mycket kunnig och seriös. Vet inte mycket om andra, gör allt själv.

Tips: Ta med dig startapparaten till Skanstull och köp lite växelhusolja och tändstift till motorn, så förklarar de säkert hur man bär sig åt eller fixar medan du väntar. Det brukar vara mekar som också säljer reservdelar, åtminstonne har det varit så. Den kunskapen finns enligt min erfarenhet inte på Marinshopen, men möjligen på Marindepån.

Många ändringar idag är väl trött så här innan semstern.

Senast ändrad av guestsson | 05 juli 2011 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jag ska kolla med Skanstulls Marin. Jag vill så gärna få igång den här gamla klenoden så att ge upp är inte en option :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kompis som också hade samma problem som ditt, fjädern såg ut som en serpentin och var omöjlig att få tillbaka. Köpte en ny för runt 300kr på Marinshopen och det var inte särskilt svårt att sätta den på plats. Men man ska passa sig att den inte får sprätta iväg under monteringen. Artikelnumret var 312932. Men som sagt jagt vet inte om just denna passar även din motor men den jag reparerarde var en 4hk 1970-talsmodell.

Slå in detta art# hos ishopmarine.com så får du se en bild av fjädern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid en spännande manöver att försöka få dit fjädern igen. Bäst att ha skyddsglasögon på och var beredd på några misslyckanden innan övning givit tilllräckligt med färdighet för att få dit den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...